Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:
rogerk8 skrev:Kollade på sidan, där erbjuds man knappa in märke och beteckning på skivspelaren :D

MVH/Roger
Du vet hur långt snöre du ska ha - mejla och fråga efter ett sådant!
Jo, det kan man väl göra men det är inte så skojigt ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag demonterat min skivspelare och förberett med tandtråd.

Allt jag behöver nu är två fingrar till som jag tänkt låna av nån granne asap.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här verkar lovande.



Drivrem=tandtråd :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Hehe, det här var kul. Det som hördes var sista sekunderna av ACDC, love hungry man. :lol:

Har tallriken slagit sig? Tycker den vobblar mer nu än förut?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, den wobblar mer men det är mycket som det ser ut för plötsligt har stroboskoppappersskivan slutat vara platt :(

Men själva skivtallriken wobblar faktiskt mer också, tyvärr.

MVH/Roger
PS
Fuskade du och tog den tog den med appen eller kände du igen den? :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Bättre men inte Good Enough:



Det är skumt med wobblandet även om jag nu tycks fått bukt med hastighetsavvikelsen (också det skumt :D ) för wobblandet borde inte finnas.

Det som borde finnas är en FAST tilt av skivtallriken.

Detta fås nämligen om hålet i trissan är aningen för stort jämfört med motor/lager-axeln.

Men att det ska wobbla, det finner jag bara en enda förklaring på nämligen att i botten på trissans hål så är det inte jämt så att motor-axeln klättrar på dessa ojämnheter beroende på rotationsvinkel.

Det är faktiskt den enda förklaringen jag kan komma på.

Och är det så så undrar jag hur jag ska kunna göra hålets botten rent, plant och fint, det borde gå att nyttja ett 2mm-borr igen men jag har faktiskt försökt detta en gång tidigare men det gäller också att träffa det exakta djupet dvs man kan inte borra för lite och om man borrar för mycket då tar trissan i chassit.

Så jag får egentligen inte borra djupare (nu har jag kanske 1mm marginal innan trissan och därmed skivtallriken går i chassit) men samtidigt vill jag jämna ut botten av hålet i trissan, önskar nästan det fanns 2mm filar till Dremel.

Jag vet inte om jag har rätt i det här men hur ska man annars förklara wobblandet när det egentligen bara borde vara en tilt?

MVH/Roger
PS
Skivtallriken i sig och trissan i sig är absolut plana, det råder ingen tvekan om det (tack LaRdA!).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har klurat lite för att försöka få min skivspelare Good Enough.

Det är ju nånting med skivaxel i BOTTEN på trissa som är problemet, eftersom det är där skivtallriken är "lagrad".

Så jag har kommit på en ny ide', föreställ er ett utväxlande (eller nedväxlande) kugghjul dvs ett kugghjul som vars ena hjul är mycket större än det andra hjulet, genom att hitta ett sådant hjul som har en höjd mindre än tillgänglig axellängd (7mm absolut max) så kan man med säg ett 5mm högt kugghjul få igenom axeln så att trissan först och främst centreras med den ynkliga 2mm axel som blir över, sen kan skivtallriken vila på själva det stora hjulet.

Jag tänker mig att kanske en enkel bricka kan räcka som lager mot den lilla delen av kugghjulet, dvs skivtallriken centreras mha den lilla axel-pitten, den vilar dock på det stora hjulet hos kuggdrevet och slutligen blir lagret inte värdens bästa utan det blir en bricka mot det mindre hjulet.

Men nu slår det mig att man faktiskt kan fila det mindre hjulet kullrigt så att friktionen blir minimal.

Eftersom jag suger på datorer och internet misstänker jag dock att det blir rent utsagt jävligt svårt att hitta ett kuggdrev som passar min applikation (max 5mm högt är väl egentligen det enda kravet men det vore käckt om det större hjulet var så stort det kan bli typ storleksordningen 100mm).

Jag tycker denna ide' är intressant, det som inte är så intressant är dock att skivtallriken kommer komma ytterligare 5mm upp i luften.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Råkade precis få tag i en liten bit resårsnodd som satt runt ett gäng med Zip-påsar från Kjell.

Det faktum att den tydligen bara fjädrar lite för att sedan bli stum är en tilltalande egenskap för då kan man spänna den lite måttligt runt trissa och motor där den inte kommer agera som min första gummisnodd utan bara tänja sig en liten bit vilket borde göra att ojämnheter i momentet hos skivtallriken fjädras bort samtidigt som viss styrsel behålls.

Om jag kommer ihåg så ska jag köpa en meter resårsnodd på tygaffären i morgon.

Sen när jag precis letade efter en högresistiv (>500k) och mångvarvig trimpot till mitt rörradiobygge så råkade jag hitta en gummibussning som var 2mm internt och 3,2mm extern, funderar nu lite på att borra upp 2mm-hålet men som sagt, bussningen är av gummi :D

En likadan bussning av metall...

Fasen nu slår det mig att kanske jag kan borra 2,5mm radiellt ända in till hålet i trissan (och faktiskt kanske lite till men helst inte för stödet på andra sidan hålet lär behövas), sen borrar jag med säg 5mm fast lämnar kvar 10mm längst in som jag sedan gängar M3, då kan jag fixera trissan i motoraxeln mha en stoppskruv, gäller bara att få i gängtappen och den är nog grövre än 5mm...

Fast detta är nog en naiv ide' för jag klarar inte av att borra sånt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag köpte jag resårsnodd.

Låt oss ta en liten funderare.

Min första video på en spelandes skivspelare som hade vanlig gummisnodd som drivrem hade dessa egenskaper:
Spelandes:
Wobblandes:
Stroboskop:
1) Skivtallriken gick för långsamt
2) Det fanns märkbart svaj i ljudet
3) Skivtallriken wobblade men inte överdrivet mycket

Min andra video på en spelandes skivspelare hade istället tandtråd som drivrem och hade dessa egenskaper:
Spelandes och wobblandes:
Stroboskop:
1) Skivtallriken gick med korrekt hastighet
2) Det fanns fortfarande märkbart svaj i ljudet
3) Skivtallriken wobblade ännu mer

När jag idag kikar på hur trissan beter sig i lagret så ser man tydligt att det är själva trissan som wobblar, dvs lagret som motoraxel plus hålet i trissan utgör resulterar i en ojämn gång.

Som jag sagt förut så borde ett korrekt lager, om det BARA innebär ett för stort hål i trissan, innebära att skivtallriken tiltar något, det borde INTE innebära en ojämn gång, en ojämn gång kan BARA bero på skräp i hålet, menar jag.

Så frågan är hur jag gör rent hålet.

En tanke jag har för att först kolla min teori är att nyttja synål och känna runt där nere och om jag då känner ojämnheter så får jag nog försöka köra 2mm borr på långsam fart med min Dremel.

Helt klart är i alla fall att det ska inte wobbla på det viset oavsett hur mycket för stort hålet är.

Och som sagt, det är helt klart att det är just trissan som wobblar dvs det sitter inte i skivtallriken.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar misstänka att jag böjt motoraxeln.

Men vi vet att hålet i trissan är något större än motor/lager-axeln.

Det är alltså inte helt säkert motoraxeln "sitter fast" i trissans hål även om detta var tanken och själva anledningen till att jag valde en motor som lager.

Det kan alltså vara som så att motoraxel bara vilar i trissans botten och rotationen sker i förhållande till en stillastående motoraxel där alltså bara spetsen utgör själva lagret.

Apropå wobblandet:

Om motoraxeln sitter fast i "lagret" så att motoraxeln roterar med skivtallriken, då borde enda anledningen till wobblandet vara att axeln har blivit sned.

Om däremot motoraxeln INTE sitter fast i "lagret" då är det i princip bara toppen på motoraxeln och botten på trissan som möts och lagrar, med stöd från trissans väggar, enda anledning till att det kan wobbla i det här fallet anser jag är skräp i botten på hålet.

Sen har vi två aspekter till, med gummisnodd wobblar det mindre (men med lägre hastighet), med lite tajtare spänd tandtråd wobblar det mer (men med korrekt hastighet).

Så vad kan vi dra för slutsatser av detta?

Man kan tänka sig att i gummisnoddsfallet så dras det inte lika mycket i lagret så där kanske motoraxeln aldrig roterar(?)

I tandtrådsfallet däremot så dras det en del i lagret (eftersom ingen "fjädring" finns och drivremmen/tandtråden måste spännas), här kan det tänkas att motoraxeln faktiskt roterar och att jag lyckats göra den sned när jag varit lite ovarsam.

Jag börjar fundera på en sak, tänk om man gjorde lagerhålet ÄNNU större (säg 2,1mm) och sen kör man resårsnodd och spänner den mycket måttligt, då kanske motoraxeln blir att stå still för den har då bara friktion på toppen av motoraxeln.

Det är så jag lite trott att det fungerar samtidigt som jag inte får ihop det med det faktum att skivtallriken egentligen bara borde vara tiltad om hålet är för stort, det borde absolut inte wobbla av för stort hål.

Så det kan alltså vara som så att antingen är axeln något sned och följer med i rotationen, eller så är det skit i hålet.

MVH/Roger
PS
Det kan eventuellt vara som så att ett ännu mera glappigt lager kan vara lösningen, vore skönt för åt andra hållet är det liksom lite kört :D

Kanske skulle börja med att prova att tillföra lite fett i lagret :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ska Ni få höra nåt intressant.

Igår slet jag med att försöka få ordning på wobblande och svajet.

Jag tog då loss trissan, petade i botten av hålet med korktavla-nål som jag råkade hitta, kände faktiskt en hel del ojämnheter i botten på hålet, tog min Dremel och 2mm-borr och körde mycket försiktigt i hålet samtidigt som jag verifierade den minskande ojämnheten mha nålen efteråt men riktigt jämn tyckte jag inte jag kunde få hålet att bli.

I vilket fall bestämde jag mig för att byta rem till resårsnodd.

Detta visade sig faktiskt vara ett fullständigt fiasko för det tog dels tid för skivtallriken att komma upp i rätt hastighet men vad som var än mer fascinerande var att den lilla (inbillar jag mig) friktion som nålen (med dess nåltryck) utgör räckte för att skivtallriken skulle stanna helt!

Med andra ord så slirade det synbart i den lilla motortrissan, det fanns alltså inte tillräckligt med friktion och detta trots att jag spände om resårsnodden två gånger (där faktisk varje ny spänning blev till ännu sämre resultat).

Så friktionen hos resårsnodd var alldeles för dålig.

Då bestämde jag mig för att gå tillbaka till gummisnodd men denna gången en färskare och något mindre snodd.

Detta visade sig vara succe' för nu startade skivtallriken direkt, det "enda" som inte var succe' var att det fortfarande både wobblade och svajade men faktiskt mindre (typ lika som vid första gummisnodden).

MEN nu hade hänt nåt, mitt småborrande verkar ha tagit mer på hålets djup än vad jag avsåg så nu vilar trissan på plastkragen som motorn har, detta kanske inte låter så bra men vad som ändå är bra är att trissan nu snurrar EXAKT plant, det går inte att se det minsta wobblande hos den rörelsen.

Vad man däremot plötsligt ser är att skivtallriken faktiskt är sned varvid man kanske kan konstatera att det mycket har varit det som har varit källan till wobblandet hela tiden, jag har bara stirrat på fel saker.

Så skivtallriken är alltså sned i förhållande till trissans genomgående stång, en tanke jag har är att vända på den och att den då kanske roterar mer plant då men hur ska det hjälpa? :humm:

Bifogar en video där vad jag säger förhoppningsvis är synligt.



MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

Några funderingar. Jag har inte följt alla tidigare inlägg så jag vet inte hur tallriken med dess centrumhål har tillverkats. Men när du säger att du kan se att "trissan" inte wobblar så betyder ju det inte att den inte gör det. Den kan ju wobbla med flera hundradels mm utan att det behöver synas och räknar du på hur mycket det gör på ytterdiametern på tallriken det ju blir det ganska så synlig.
Att "trissan" inte wobblar kan du enbart avgöra med att sätta en indikatorklocka på den och kolla.

Nästa fundering är om jag verkligen har fattat rätt om att motoraxeln är 2 mm i diameter? Om det är så, räkna då ut hur många gram som kan få axeln att fjädra ner på grund av att skivan väger olika mycket på ena resp. andra sidan längst ut i periferin, det blir ju en lång hävarm på en sådan tunn axel.

En axel på 2 mm tål inte mycket böjkraft för än den fjädrar. Trä är ett synnerligen levande material som interagerar med luftfuktigheten och ändrar vikt/volym. Även om man försöker att eliminera problemet med att göra plywooden med många lager så är det inte säkert att den bär sig konsekvent åt utan den blir lite tyngre/lättare på en kant.

Det var funderingarna om wobblandet. Sedan funderar jag på om motorn verkligen är stark nog att dra runt tallriken utan att ändra rotationshastighet vid olika belastningar. Jag vet inte ett dyft om grammofoner men jag har sett grammofonskivor och har uppfattat att på en del ställen är spåren tätt zigzaggade och på andra ställen nästan helt raka och jämna.

Det får mig att tänka som så, att nålens bromsade effekt på skivan måste variera ganska mycket beroende på inspelningens art när den befinner sig längst ut på skivan . I förhållande till den lilla motorn med sin 2 mm axel så blir ju momentförstärkningen enormt stor när armen är längst bort från axeln.

Min slutbedömning som jobbat mycket med trä är att det är ett helt olämpligt material i detta sammanhang eftersom det helt enkelt beror på dagens luftfuktighet hur det beter sig (såvida man inte dödar det helt med hjälp av epoxyindränkning eller liknande,)

Att använda en motor med en motoraxel på 2 mm är det andra stora problemet. Hävarmen och följande böjmoment blir alldeles för stort från axelns centrum ut till skivans ytterradie och om inte vikten på tallriken är alldeles perfekt balanserad så kommer axeln att fjädra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här var ett väldigt intressant inlägg, tack SeniorLemuren!

Ja, jag har väl aldrig känt att 2mm axel varit nån höjdare men jag kan samtidigt väldigt lite om denna typen av mekanik.

Däremot tror jag inte att min motor är för svag, faktum är ju att när väl skivtallriken fått upp varvtalet så krävs det i teorin noll extra kraft för att hålla varvtalet, och skivtallriken kommer snabbt upp i varv.

Sen tycker jag att experimentet med den "friktionsfria" resårsnodden var intressant för resultatet pekar på det du säger, dvs att pickup:en (och typen av spår) har en märkbart bromsande effekt som jag inbillade mig var i det närmaste obefintlig men som tydligen inte är det.

Med den senaste gummisnodden så verkar dock tillräckligt med kraft finnas för skivan startar snabbt och går inte för långsamt, med den förra gummisnodden var det dock tydligt att skivan inte bara svajade utan även gick för långsamt (såhär efteråt kan man konstatera att den gick för långsamt först när pickup:en applicerades på skivan för jag la tidigare upp en video som visade att hastigheten utan skiva var okej, dvs pickup:en bromsade skivan) så det verkar vara ett delikat övervägande mellan typ av snodd/rem och hur spänd den skall vara för att bibehålla rätt hastighet.

Sen håller jag med dig att med en liten trissa på runt 4cm's diameter så är det svårt att bedöma om den roterar plant eftersom, som du säger, minsta lilla wobblande "förstärks" när skivtallriken är såpass mycket större (30cm), men jag kan nästan svära på att trissan nu roterar plant (och jag tror den gör det för att jag har borrat för mycket så lagret numera är motorkragen av plast), samtidigt kan jag faktiskt svära på att det är skivtallrikens lagring i trissans axel som är skev, jag ser det mycket tydligt men förstår nu att Ni inte kan se det lika tydligt (något misslyckad video mao).

Tack för ditt inlägg SeniorLemuren, det var roligt att se dig i denna tråd.

MVH/Roger
PS
Jag tror att skivtallriken har slagit sig på nåt sätt för jag ser alltså att trissan inte är dikt ann skivtallriken, det finns en "wobblande" glipa där. Kanske jag skulle be nån såga upp en annan typ av skivtallrik?

Nu kan jag tydligen se min video, tog några timmar bara :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar lura på att borra upp centrumhålet något.

Nu är jag ganska säker på att trissans styrpinne börjar med 8mm och slutar med dom 7mm centrumhålet i LP ska ha.

Jag vet inte fördelningen i höjd riktigt men jag siktar på att först göra hela hålet 8mm, detta kommer inte påverka skevheten nåt för 8mm stabiliserar fortfarande men jag vill börja där.

Sen funderar jag på att köpa ett 8,1mm-borr för då kan skivtallriken vinklas något och förhoppningsvis bli mer plan, skulle den slira så är planen smältlim för observera att ojämnheter radiellt inte spelar nån roll för det ju styrpinnen i mitten som styr.

Först måste jag emellertid testa om själva skivtallriken verkligen är plan, detta gör man enkelt genom att lägga den på en bänkskiva och trycka i periferin.

Jag har idag åter synat passformen mellan trissa och skivtallrik och det är helt klart en glipa där som guppar upp och ner, så om man kan låta skivtallriken mer löst vila på trissan så borde jag kunna få bort wobblandet, för märk att trissan i sig roterar fullständigt (vad jag kan se i alla fall) plant jämfört med chassi, ojämnheterna tycks sitta i trissa-skivtallrik övergången.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Min nya video:



Vad tycker Ni?

Jag har alltså bara vänt på skivtallriken och jag tycker att svajet är mer eller mindre borta, allt går med för låg hastighet bara.

Men nu kan vi ta vara på erfarenheter, "styv" tandtråd gav korrekt hastighet men mycket wobblande och därmed svaj, flexibel gummisnodd gav för låg hastighet men mindre svaj.

Speciellt intressant tycker jag resultatet av resårsnodd är dvs hur mycket jag än spände den kom skivtallriken bara efter ens stund upp i rätt hastighet men det mest intressanta är vad som hände när jag applicerade pickupen, skivtallriken stannade helt och man såg hur den lilla motortrissan bara slirade (dvs en pickup påverkar rotationen mer än jag trodde).

Här har vi alltså tre mycket olika drivremsmaterial som man kanske kan sammanfatta enligt:
1) Tandtråd: styv, svag vaxliknande friktion
2) Gummisnodd: mycket tänjbar, stark gummiliknade friktion
3) Resårband: måttligt tänjbar, svag tygliknade friktion

Av ovanstående tycker jag att man kan dra slutsatsen att den optimala drivremmen skall vara
1) måttligt tänjbar, måttlig gummiliknade friktion

Mitt nästa test kommer förmodligen bli en ännu mindre gummisnodd och detta för att en gummisnodd kan inte tänjas hur mycket som helst och nyttjar man en tillräckligt liten gummisnodd så blir tänjningsförmågan måttlig, till saken är att jag faktiskt kostade på mig en påse nya fräscha gummisnoddar (för jag märkte att mina gick av hela tiden) som dessutom råkar ha tre olika storklekar (vilket först gjorde mig irriterad men ju passar bra här :D ).

Jag tror jag skall prova det först, sen blir det till att borra upp hålet i skivtallriken för jag tänker mig att den då kan falla ner mer platt mot trissan dvs räta ut sig (för den är alltså LÖJLIGT rät och jag tror den kommer förbli rät för skickliga LaRdA har limmat ihop två 10mm-plyfa), min plan är att köpa ett 8,1mm-borr i veckan (skivtallriken är borrad 8mm och trissan gjord för det men på slutet övergår trissan i 7mm som LP-hålet är).

MVH/Roger
Skriv svar