Jag börjar misstänka att jag böjt motoraxeln.
Men vi vet att hålet i trissan är något större än motor/lager-axeln.
Det är alltså inte helt säkert motoraxeln "sitter fast" i trissans hål även om detta var tanken och själva anledningen till att jag valde en motor som lager.
Det kan alltså vara som så att motoraxel bara vilar i trissans botten och rotationen sker i förhållande till en stillastående motoraxel där alltså bara spetsen utgör själva lagret.
Apropå wobblandet:
Om motoraxeln sitter fast i "lagret" så att motoraxeln roterar med skivtallriken, då borde enda anledningen till wobblandet vara att axeln har blivit sned.
Om däremot motoraxeln INTE sitter fast i "lagret" då är det i princip bara toppen på motoraxeln och botten på trissan som möts och lagrar, med stöd från trissans väggar, enda anledning till att det kan wobbla i det här fallet anser jag är skräp i botten på hålet.
Sen har vi två aspekter till, med gummisnodd wobblar det mindre (men med lägre hastighet), med lite tajtare spänd tandtråd wobblar det mer (men med korrekt hastighet).
Så vad kan vi dra för slutsatser av detta?
Man kan tänka sig att i gummisnoddsfallet så dras det inte lika mycket i lagret så där kanske motoraxeln aldrig roterar(?)
I tandtrådsfallet däremot så dras det en del i lagret (eftersom ingen "fjädring" finns och drivremmen/tandtråden måste spännas), här kan det tänkas att motoraxeln faktiskt roterar och att jag lyckats göra den sned när jag varit lite ovarsam.
Jag börjar fundera på en sak, tänk om man gjorde lagerhålet ÄNNU större (säg 2,1mm) och sen kör man resårsnodd och spänner den mycket måttligt, då kanske motoraxeln blir att stå still för den har då bara friktion på toppen av motoraxeln.
Det är så jag lite trott att det fungerar samtidigt som jag inte får ihop det med det faktum att skivtallriken egentligen bara borde vara tiltad om hålet är för stort, det borde absolut inte wobbla av för stort hål.
Så det kan alltså vara som så att antingen är axeln något sned och följer med i rotationen, eller så är det skit i hålet.
MVH/Roger
PS
Det kan eventuellt vara som så att ett ännu mera glappigt lager kan vara lösningen, vore skönt för åt andra hållet är det liksom lite kört
Kanske skulle börja med att prova att tillföra lite fett i lagret