Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Berätta om dina pågående projekt.
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av tofriis »

Hej!

Tänkte trots att jag är helt okunnig på området försöka mig på ett projekt :-)

Jag spontanköpte för en vecka sedan en liten segelbåt, en Triss Norlin (länk nedan), för 5 000 kr. Den gamla medföljande utombordaren på 6 Hk startade inte på några drag, så jag såg chansen att fixa eldrift istället. Kör ju elbil, så det är klart att båten också ska kunna glida fram tyst och fint, även när man inte seglar. Hittade 600 W elutombordare på Jula (länk nedan) till bra pris, så jag köpte två! Efter sjösättning visade det sig att en räcker för att driva båten, men det kan nog vara bra med två vid lite hårdare motvind eller liknande. Dessa är nu kopplade till 4x72 Ah marinbatterier. Jag läste redan innan köpet att effektregeringen på motorerna pep/tjöt irriterande mycket på allt utom max effekt, men det tänkte jag skulle lösas med detta projekt. Igår beställde jag en ESC (länk nedan) som jag tänkte koppla in mellan motorerna och batterierna. ESC:n tänkte jag nu styra med en servotestare från Kjell & Co (länk nedan). Vad tror ni om detta så långt? Har jag tänkt helt fel, behöver jag något mer. Alla tips mottages tacksamt!

Ovan tänkte jag hinna med nu i höst innan båten ska upp igen. Om allt fungerar hoppas jag till nästa säsong kunna demontera nuvarande styrenheter för att få en snyggare och med diskret installation. Vill också gärna lyckas styra ESC:n med en liten, gärna vattenskyddad, fjärrkontroll. Detta främst för att lättare kunna lägga till när jag är ute själv. Idéer om hur jag utan större investeringar kan lösa detta någon?

Kanske skulle jag i nästa steg hitta en lösning för att styra även rodret med samma fjärr på något sätt, men det får bli i steg tre i så fall. Ligger nog över budget för projektet tyvärr...

Triss Norlin: http://www.sailguide.com/batfakta/1245
Elutombordare: http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-o ... or-650414/
ESC: http://www.ebay.co.uk/itm/252691100748
Servotestare: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p90627
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av tofriis »

Ursäkta mig - sökte visst lite dåligt. Viss info fanns redan på forumet...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... e#p1279729
Verkar som att själva fartregleringen borde funka :-)

Kvarstående fråga; Hur byta ut servotestaren mot någon form av liten fjärrkontroll?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av adent »

Vill du ha trådlös styrning?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av AndersG »

Grattis! Peter Norlin ritade fina båtar. Tyvärr gick han bort för något år sedan. Släkten är från Åland, så barn och barnbarn är stuggrannar.

Du kommer säkert att ha mycket kul med den båten!
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av tofriis »

Ja, skulle föredra trådlös styrning om det går att lösa till rimlig kostnad.

Hört väldigt mycket positivt om Norlin och tycker verkligen mycket bra båten redan nu. Liten och behändig, men stor nog för mig och mina två barn. Imorgon blir det nog makrillfiske. Sedan ska vi ju lära oss segla också :-)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av AndersG »

Lycka till. Små båtar = Små bekymmer. Vi hade en 24-fots segelbåt i 17 år, varav över tio med baby/barn. Se bara till att båten är i skick och att ni har flytvästar och att de är på. Tipsar om denna. Bekväm och integrerad sele.

Tipsart även om SailGuides forum.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av Icecap »

Tofriis: trådlös betyder radio vilket ger ett antal detaljer som ska avklaras.

I enkelhet betyder det en mikroprocessor i varje ända tillsamman med radioerna.

Säkerhetsmässigt är det en del detaljer som MÅSTE avklaras.
* Vad ska hända om kommunikationen störs?
* Vad ska göras om kommunikationen upphör?
* Ska kommunikationen krypteras (lagom) så att andra inte kan ta över?
* Ska fjärrstyrningen vara förberedd till att styra riktning? Alltså båda fram och back samt höger och vänster.
Osv.
Senast redigerad av Icecap 18 augusti 2017, 11:25:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av adent »

Det enklaste sättet är att använda en sändare och mottagare för radiostyrt.
Fördelen är att de är trådlösa, har någon form av failsafe integrerat och genererar precis rätt signal.
En annan fördel är att du även har styrning trådlöst den dag du vill experimentera med det.

Sändaren är lite stor och opraktisk dock.

För extra säkerhet i dåligt väder hade jag haft servotestaren monterad också
och en switch för att byta från rc-mottagare till servo-testare för att kunna "bypass:a" det trådlösa helt. Sedan
kanske även en strömbrytare för att "bypass:a" ESC:en helt också för att kunna köra hem på fullgas. Men det är kanske
lite overkill beroende på var och i vilket väder man brukar ge sig ut.

Vill du styra från telefonen har jag gjort ett litet kort :) http://electronics.chroma.se/btsb.php Finns onekligen en del nackdelar med
det som att telefonen måste fungera och att den enda app:en som finns är den i videon: https://www.youtube.com/watch?v=qDyNm4NOZEY
Så det är väl kanske inte den bästa idéen.

MVH: Mikael
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av tofriis »

Sort tack för bra tankar och förslag! Måste ju absolut ha alternativa möjligheter att styra motorerna vid olika typer av fel. Ska fundera mer på detta... En möjlighet till alternativ styrning är ju också att ha kvar nuvarande styrning och en brytare för att bypass av allt övrigt. Vill jag ändå bli av med nuvarande styrning, vilket jag skulle föredra rent estetiskt, skulle även förslaget med en bypass till full framåt duga gott, gärna då med brytare för att kunna välja en eller två motorer.

Angående fjärrkontroll nöjer jag mig med att kunna styra motoreffekt fram och back. I mina tankar ser jag något litet som typ en fjärr på bilnyckel eller larm. En knapp för att öka och en för att minska effekten, vilket sedan övergår till ökande back. Fast självklart hade det varit bra att på något sätt kunna se "läget" på fjärren med tex dioder eller om man styrt med ett vred...

Tänker mig också att utrusta båten med ett litet bensindrivet elkraftverk för att kunna ladda batterier i naturhamnar eller då eluttag saknas av någon anledning. Kanske tom som en enklare hybriddrift om det krävs... Laddaren jag har är en Ctek M200 på 15A, så max effekt på hybriddriften skulle då bli 15A x 12V = 180W. Tänker jag rätt? Idéer kring detta någon?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av AndersG »

Tänker mig också att utrusta båten med ett litet bensindrivet elkraftverk för att kunna ladda batterier i naturhamnar eller då eluttag saknas av någon anledning.
Varför inte solcell?
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av tofriis »

En mindre solpanel på 50-100 W ska det nog också bli, men mer för underhållsladdning. Tänker att elkraftverket är nöddrift som ska kunna ge snabbare laddning och även funka på natten eller i dåligt väder...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av AndersG »

OK. En ca 50W panel räcker för att hålla kylskåp och ge ström till VHF och GPS. 100W blir ganska stort och svårplacerat. En bra plats är annars puspit (i aktern) där du kan ha de fri från saker som skuggar.
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av tofriis »

Tack för tips! Du har helt rätt i att det får räcka med 50W. Har verkligen ont om plats för solpanel och har inte riktigt funderat så mycket på placering ännu...
tofriis
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 augusti 2017, 16:01:51

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av tofriis »

Åter till fjärrstyrningsfrågan...
Avslöjar kanske min totala okunskap nu, men är en fjärrkontroll som jobbar med 433Mhz att tänka på? Fördelar nackdelar?

Tänker på något sånt här t ex: https://holars.se/produkt/11571/nova-fj ... ns-433mhz/
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Effektreglering av elektrisk utombordare på segelbåt

Inlägg av Jan Almqvist »

tofriis skrev:Tänker mig också att utrusta båten med ett litet bensindrivet elkraftverk för att kunna ladda batterier i naturhamnar eller då eluttag saknas av någon anledning. Kanske tom som en enklare hybriddrift om det krävs... Laddaren jag har är en Ctek M200 på 15A, så max effekt på hybriddriften skulle då bli 15A x 12V = 180W. Tänker jag rätt? Idéer kring detta någon?
Jag skulle vara försiktig med att placera ett bensindrivet elverk ombord på en segelbåt med tanke på brand- och explosionsrisk.
Skriv svar