Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant det här.

Okunniga jag vill bara tillägga att björntråd+textillim dels blir stumt dels kommer slitas snabbt.

Eftersom det blir stumt är ju ett spännhjul önskvärt men ett spännhjul har jag ju inte.

Jag får se hur jag gör men av enkelhetsskäl lutar det åt tandtråd (för det råkar jag ha hemma), av lämplighetsskäl (ty behöver inget spännhjul och är väl lite mindre elastisk än en gummisnodd?) resårsnodd och av intresseskäl björntråd+textillim.

Apropå det så kände jag på min gamla drivrem till min Thorens, den är lite smått elastisk men bara just smått elastisk.

Så jag behöver nåt som är smått elastiskt och har gummiliknande friktion.

Men helt apropå, gamla symaskiner hade/har väl inget spännhjul ändå snurrar dom med hjälp av helt klart rätt stumma läderremmar? :humm:

Detta antyder att jag visst kan sno runt nåt stumt som drivrem till min skivspelare.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

E Kafeman skrev:Visst kan allt göras med en enda sammanhängande bomullstråd, ...
Tydligen. 8) Proof of concept:
poc.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Drivrem av björntråd kan göras elastiskt om man vill. 10% ska inte vara några problem. Man det vill du inte ha. Du vill bara ha så att slack pga värme kan kompenseras för, om du nu inte medvetet vill ha det korta svajet.
Ryckdämpare kan vara en annan sak, om motorn är våldsamt stark i starten.
Pröva att hårt tvinna 2 10 cm långa trådar mellan fingrarna så kommer du känna hur hela trådlängden vill dra ihop sej om du släpper på drag-trycket.
Det går öka gummibands-effekten ytterligare men det blir mer makramé av det. Två trådar där man knyter råbandsknopar tätt efter varandra t.ex. kan säkert medge 50% längdökning av remmen från längden viloläget.
Slitaget ska inte vara något större problem. Betänk slitaget på ett jojo-snöre. Har nog aldrig lyckats slita ut ett sådant snöre. Tror metall-axlarna slits ut före,

Gamla handtrampade symaskiner hade en design på drivanordningen som gav väldigt lite slip (ung.slirning) även om remmen inte var helt spänd. Man hade lite bättre koll på vad som fungerade då, och gjorde rätt från början,
Det var maskiner som bara skulle fungera i eviga tider utan tanke på hur man skulle få folk att köpa nytt varje år. Dåligt för affärerna, men man tänkte inte så då.

Temporärt spännhjul, det har du nog redan liggandes. Vad det är vet jag inte men en gammal radio-ratt med mässingsinsats glider med låg friktion på en bit av en plastaxel från en potentiometer med passande dimension.
Saknas det kan man ta tom konservburk och förse med mässingslager sim glider på en stålspik som axel. Gör glidlager av mässing från patronen i en kulspetspenna. Duger inte spänningen från ett gummiband är fjädern från en träklädnypa starkt alternativ.

Tro nu inte att det är föråldrade kufiska tekniker som sedan länge är överkörda av modernare lösningar. Inte enbart i vart fall.
Det finns moderna proffs-maskiner som använder långa bomullssnören i drivningen. En av dessa har du säkert sett många gånger och tittat länge på dess snörhjul på nära håll.
Kanske har du facinerats av dess teknisk intressanta detaljlösningarna typ geometrin för transmissionshjulen.

Vad är det för typ av maskin? Du kan inte komma på det? Ändå sitter den kanske fastetsad som ett trauma i ditt minne!
Kanske finns någon med teknik-intresse för maskiner med drivlina av bomullstråd som redan förstår vilken maskin som avses?
Borde finnas, då nästan alla bör ha den väl i minne.

Jag postar en bild på den om några timmar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Gamla handtrampade symaskiner hade en design på drivanordningen som gav väldigt lite slip (ung.slirning) även om remmen inte var helt spänd. Man hade lite bättre koll på vad som fungerade då, och gjorde rätt från början,
Det var maskiner som bara skulle fungera i eviga tider utan tanke på hur man skulle få folk att köpa nytt varje år. Dåligt för affärerna, men man tänkte inte så då.
Älskar hela den här kommentaren men framförallt det där sista.
Tro nu inte att det är föråldrade kufiska tekniker som sedan länge är överkörda av modernare lösningar. Inte enbart i vart fall.
Det finns moderna proffs-maskiner som använder långa bomullssnören i drivningen. En av dessa har du säkert sett många gånger och tittat länge på dess snörhjul på nära håll.
Kanske har du facinerats av dess teknisk intressanta detaljlösningarna typ geometrin för transmissionshjulen.

Vad är det för typ av maskin? Du kan inte komma på det? Ändå sitter den kanske fastetsad som ett trauma i ditt minne!
Kanske finns någon med teknik-intresse för maskiner med drivlina av bomullstråd som redan förstår vilken maskin som avses?
Borde finnas, då nästan alla bör ha den väl i minne.

Jag postar en bild på den om några timmar
Gissar på talja :)

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Talja är inte så tokigt, finns ett relativt nytt område där bomulls-rem specifikt används tillsammans med elektriska vinschar men det är nog inget som alla känner till.
Däremot en sådan här:
dentalDrill.jpg
Det är en lågvarvig borrmaskin som de flesta känner igen.
Själva borrhuvudet kan vridas och förflyttas i alla möjliga riktningar medans motorn oftast är fast placerad flera meter bort via långa armar.
Genom magisk geometri så hålls drivlinan lika sträckt oavsett hur man vrider armarna. Bara den biten kan vara värd att studera för teknikintresserade, då den är väl genomtänkt på flera sätt.
Man har fortfarande inte uppfunnit något bättre än denna maskin för just de lågvarviga jobben, så den är fortfarande i bruk trots att de första av denna modellen var minst lika gamla som den handtrampade symaskinen.
Bomull för drivlinan är det som gäller än i dag, då vi ännu inte kommit på något mer passande.
Här är två varianter av drivlina avsedd för just sådan maskiner
drill-cotton.jpg
Allt var bättre förr
Då behövdes inte ens elektricitet för att borra:
dental-drill-old.jpg
Notera fotpedalen, ungefär som en gammal symaskin.

Ett stycke intressant teknik att undersöka och lära sej mera om när nästa tillfälle ges. :)
Med lite tur kan man få studera den på riktigt nära håll, riktigt länge. :badgrin:

Kunde vara en behändig apparat att ha i hobbyverkstan, begagnade säljs ibland billigt.
Snabb-chuck för enkla verktygs-byten och förmodligen kvalitetsmaterial i maskin och lager.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant som vanligt!

Eftersom "Cotton Belt" tydligen nyttjas för att driva tandläkarborrmaskiner så borde dom finnas i rätt klena dimensioner.

Jag hittade den här sidan https://dental.keystoneindustries.com/p ... tton-belt/ där man tom kan köpa sådana men jag får inte fram nån data annat än minst 6'6" (vad nu det betyder) och runt $10 paketet.

Jag tror det har med min primitiva browser att göra.

MVH/Roger
PS
Undrar hur man skarvar ihop den? :humm:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Purre »

' = fot
" = tum
Så 6 fot och 6 tum.
Det går 12 tum på en fot. 1 tum är 25,4 mm lång.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Det finns att köpa bomulls-tråd i tunna dimensioner. Kallas bl.a. björntråd. 8)
Tråden har t.o.m. egen wikipedia-sida: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rntr%C3%A5d där man kan läsa om att en del av hemligheten med dess dagstyrka är hur den är tvinnad.

Dessa band du hittade är redan skarvade till ändlösa band. Man köper efter standard-längd. Töjer sej sedan lagom när man kränger på det på borr-utrustningen.
Banden är runda och kräver att skårorna i rullarna är utformade för bandets profil, för att fungera bra.

Skarvning av bomullslinor kräver skickliga tekniker och lång träning. Vissa särskilt skickliga tekniker är numera en utdöende yrkes-grupp.
Du har väl varit vid kajen på Kärringön på den tiden när det fanns fiskare som fiskade med vad?
Dessa tekniker brukade sitta vid kajen och skarva rep och linor när de inte lagade vadar eller fiskade. Allt med bomullstråd. Göra ett snyggt jobb med osynliga skarvar krävde mycket träning och kunskap.
För att inte vatten skulle försvaga större skarvar tålade man tråden.
Alternativt går det med textil-lim, fast dragstyrkan blir inte lika bra :)

Prova själv att göra enklaste typen av splitsning:
Spika fast 4-5 spikar tätt på en bräda. Bind fast en längd björn-tråd på varje spik och flat-fläta tätt ett band på typ 10 cm där du har några cm oflätad tråd kvar i varje ände.
Att göra ändlöst band av denna flätning genom enkel splitsning är i teorin enkelt men kräver noggrannhet och tålamod.
Använd synål och trä en tråd så att den följer flätningen i motsvarande tråd i andra änden. Gör samma i andra riktningen och upprepa för övriga trådar.
Rulla färdigskarvade tråden mellan fingrarna så att flätningen fördelar sej jämt över hela längden inklusive det skarvade området.
Är det rätt gjort är den skarvade delen nu den starkaste delen och kan inte dras isär eftersom friktionen mellan linorna är för stor.
Ju hårdare du drar, ju hårdare låser trådarna till varandra om flätningen och splitsningen är rätt gjord.

Det finns lite demonstrationer på nätet hur man gör, ofta med olikfärgade trådar då det gör det lättare att se.
Tvinning ger ett dåligt band och sämre skarvar. Även här finns lite instruktioner på nätet för bättre typer av vävning av band.
De som sysslar med bergsbestigning brukar ofta vilja skarva rep på skarvlöst sätt och även där finns en del instruktioner på nätet.
Det är bra att veta att man gjort skarven på rätt sätt, när man själv hänger i andra änden av linan över ett stort bergsstup, så bergsbestigare slarvar inte med den biten, mer än en gång.

Vill du ha tag i starka tunna linor, uppsök en fallskärms-klubb. Det är stora krav på fallskärmens linor på att vara starka, smidiga och lätta, så därför används endast bomullslinor.
Du kan säkert få några meter gratis av dom,
Vill du ha breda bomullsband som är gjorda för en mycket specifik töjbarhet, klipp då av en bit av säkerhetsbältet nästa gång du åker bil med någon. :vissla:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hcb »

Ursäkta mitt OT-inlägg Roger.

E Kafeman: Säkerhetsbälten i bomull? Stämmer det verkligen?
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Nix

.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Nja bomull är det, fast bara i riktiga bilar. Svensson-burkar av fattigare snitt kör med en sämre variant i propylen.
Att det är bomull är viktigt då man genom vävning kan ge det lagom dämpning för att minska g-krafterna och ger mindre brännskador pga friktion än för t.ex. nylon-band.
Sexpunktsbältet i min bil skulle aldrig godkännas i annat material av SBF. Så här ser väven typiskt ut: https://www.tyg.se/24-6833-16_universal ... and-3.html
En nackdel med dessa band är att de är lite tjocka. I bilar som har rullbälte kör man därför med nylon. Sämre men bekvämare.
Nylon kom med rullbältet så har man Amazon eller SAAB V4 är det lungt.
Förutsätter att Roger bara åker i riktiga bilar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Köp en riktig rem, Roger. Även om det säljs mycket ormolja och antennvax på Svalander, så har han i alla fall riktiga remmar:
https://svalander.se/shoppen/tillbehoer ... kivspelare
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kollade på sidan, där erbjuds man knappa in märke och beteckning på skivspelaren :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hcb skrev:Ursäkta mitt OT-inlägg Roger.

E Kafeman: Säkerhetsbälten i bomull? Stämmer det verkligen?
Känn inte att du inte kan hoppa in med några funderingar, det är ju det som är meningen med mina trådar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Kollade på sidan, där erbjuds man knappa in märke och beteckning på skivspelaren :D

MVH/Roger
Du vet hur långt snöre du ska ha - mejla och fråga efter ett sådant!
Skriv svar