Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av ankan »

Har en Volvo penta 2002 som jag är sugen på att digitalisera de olika värdena man kan få från kylartemp, varvtal, oljetryck osv.

Tänkte skicka informationen till plotten via nmea 0183. Funderar på att använda en Raspberry Pi zero eller $1 kort från eBay med stm32f103.

Varvtalssensor alternativt w utgången på generatorn ger en frekvens som är proportionerligt mot varvtalet, temperatur och tryck som resistans och larm som 0/12V.

Frågan är hur jag lämpligast skyddar ingångarna. Räcker det att spänningsdela med ett par motstånd eller borde jag sätta någon zenerdiod eller liknande också? Borde jag isolera ingångarna med optometrist tex?

Närmast det jag försöker göra är http://www.actisense.com/products/nmea- ... emu-1.html eller http://www.nolandeng.com/rs11.php

Men jag hittar inget schema att kolla på hur de har gjort med ingångarna och båda skickar sedan värdena på NMEA2000 vilket känns overkill eftersom den standarden kräver licens osv för att kunna användas och verkar inte vara lika väldokumenterade som nmea 0183.

Sedan funderar jag på hur jag ska mäta temp givarna om inget visningsinstrument är anslutet I andra änden. Emu-1 löser det per automatik, men hur?

Att jag funderar på Raspberry Pi zero är för att jag ändå tänkte använda en sådan som nmea multiplexer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av Icecap »

Ingångarna ska definitivt skyddas ordentligt. Jag har ofta tagit en spänningsdelare med zenerdiod och kondensator för analoga värden.

Optokopplare är riktig bra också till digitala signaler men behöver ändå mer än "bara optokopplare".

Tempen mäts vit att skicka en ström genom sensorn (som instrumentet normalt gör) och sedan mäta spänningen.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av ankan »

Hittade ett exempel som borde funka för digitala ingångarna samt mot varvtalssensorn, eller skulle optokopplaren inte hänga med? Räcker denna lösning eller behöver jag något transientskydd?
Bild
http://www.lawicel.se/blog/about/arduin ... -ingangar/

Hur gör jag lämpligen på den analoga ingången?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av TomasL »

Spänningsdelare, seriemotstånd och ett TVS-skydd typ http://katalog.we-online.de/en/pbs/WE-T ... 07#vs_ct:1
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av ankan »

Är det någon nackdel att köra den lösningen även på digitala ingången?

Hur fixar jag strömgeneratorn tillsammans med skyddet för att mäta över sensorn om det inte finns något instrument anslutet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av Icecap »

Den optokopplare-lösning är inget bra.

I fordonsström är det MÅNGA spikar och störningar så ett strömbegränsarmotstånd på 1k är för lågt.
Sedan ska andra sidans belastning anpassas efter detta.

Men det går bra att skydda digitala ingångar som analoga om man designer skydded rätt, detta ämne har varit behandlat ett antal gångar på forumet så en sökning ska ge en hel del resultat.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av ankan »

Jag inser nu att det hela handlar om hur man skyddar en mikroprocessors ingångar vilket jag förstår borde finnas i forumet. Hade låst mig lite för mycket på att det var just båtmotor osv.

Hur som helst funderar jag fortfarande på hur man gör för att läsa av en resistiv givare oavsett om ett visningsinstrument är anslutet eller ej. Läser man av ADC värdet och om det är för lågt så slår man på pull-up för ingången och på sätt får en spänningsdelning över givaren, eller tänker jag fel nu?
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av ankan »

Icecap skrev:Den optokopplare-lösning är inget bra.

I fordonsström är det MÅNGA spikar och störningar så ett strömbegränsarmotstånd på 1k är för lågt.
Sedan ska andra sidans belastning anpassas efter detta.

Men det går bra att skydda digitala ingångar som analoga om man designer skydded rätt, detta ämne har varit behandlat ett antal gångar på forumet så en sökning ska ge en hel del resultat.
Vad sägs om tex 2.2k som strömbegränsare, zenerdiod i serie på typ 7.5V och transientskydd mot jord före optokopplaren? Är det tillräckligt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av TomasL »

ankan skrev:Är det någon nackdel att köra den lösningen även på digitala ingången?

Hur fixar jag strömgeneratorn tillsammans med skyddet för att mäta över sensorn om det inte finns något instrument anslutet?
De gamla analoga instrumenten matar troligen direkt med 12V till givaren, dvs +12v-instrument-givare-jord(-12v )

Så här kan du koppla.
Lägg ett par kondingar på ADpinnen också, för att minska störningar, du kan också lägga dit en liten drossel på ingången.
Kretsarna jag länkade till innehåller hela diodbryggan, med flera kanaler.
Funkar ypperligt för både analoga och digitala signaler.
För digitala signaler använder jag dock alltid MC33972, som innehåller allt man behöver för digitala ingångar inklusive funktioner för "wetting current", avstudsning osv.
För digitala utgångar/relädrivning använder jag MAX4896
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av SeniorLemuren »

Varför inte digitalisera instrumenten också när du ändå håller på. Så här gjorde jag med en Arduino och en billig display.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av ankan »

Känns tryggare att ha kvar allt som redan fungerar och sedan koppla in utrustning som läser av och skickar vidare digitalt till plotter, mobil, surfplattor mm.

ThomasL:
På vilket sätt hjälper MC33972 till att skydda eller tänker du på att ta in analoga signalen oavsett om instrument är anslutet eller ej?
Kör du optokopplare också?
Berätta gärna vad alla komponenter gör för nytta i schemat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av TomasL »

MC33972 är till för eventuella digitala ingångar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av TomasL »

Nej jag kört inte med optokopplare.
För digitala ingångar använder jag MC33972, den fixar all basics såsom wetting, avstudsning mm, samt genererar interrupt, så jag slipper "polla" den, dessutom kör den SPI, så jag slipper använda en massa IOn

För analoga ingångar kör jag med kopplingen ovan, dock inte med diskreta komponenter, utan den WE-krets jag länkade till innan.
WE-kretsen jag använder innehåller dioder för 4 kanaler.
Det är alltså 2 Schottky-dioder för varje kanal, som klampar mot Vss och en, via den ensamma dioden och zenerdioden internt genererad Vdd, i mitt fall är kretsen en 5V krets, eftersom jag har 5V analog matning till mina AD-omvandlare.
I övrigt, spänningsdelare eller motsvarande, som jag ritat, en vanlig inkoppling av till exempel en temperaturgivare med analogt instrument.
+12V-Instrument-Givare-Chassi.
Instrumentet mäter strömmen genom givaren, så AD-omvandlaren får mäta spänningen över givaren.
Instrumentet kan exempelvis, som i detta fallet jag ritade, mot ett lämpligt motstånd.
Om instrumenten skall behållas, så byt ut det övre motståndet mot instrumentet, det nedre är givaren.,
Bränslemätare och liknande bör fungera på ungefär samma sätt.
Ett seriemotstånd, på säg 2k eller så, så att man inte får otrevliga kortslutningar om man lyckas lägga ingången mot 12V.
Några kondingar mellan ingången på AD-omvandlaren och Vss(jord), säg 10u//1u//100n för att plocka ytterligare störningar.
Om man vill kan man också lägga på en induktor in till AD-omvandlaren
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av ankan »

Tack TomasL, nu är det bara jobbet kvar.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Digitalisera analoga instrument till båtmotor

Inlägg av bearing »

ankan skrev:$1 kort från eBay med stm32f103.
Har du länk till eBay-annons?
Skriv svar