Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Slutfasen på projektet blev så att jag skaffade ett vitt handtag till toppen och så limmade jag på 11 runda överskottsbitar från fräsningen av hålen som fötter på stället. Hjul gick inte att ha, utan att göra en platta så att de hamnar en bra bit utanför stället. Med svängbara hjul på stället så räckte det att titta på det så ville det välta :lol:

Så nu är det stabilt och fyllt med tillsatsmaterial och när DYMO:n var i verkstaden så märkte jag upp alla lådor på skåpen bakom också.
Bild

Sedan ett ordningstips. Gillar när saker som man använder ofta finns snabbt åtkomliga, så innanför dörren i ladan, utanför hobbyverkstaden, så skruvade jag upp saker man ofta springer in för att hämta. Sprayburkar av diverse modeller, samt hjul-verktyg eftersom det ofta blir att man står utanför och byter däck.
Bild
Det blev ett konstigt perspektiv med mobilen, dörren till verkstaden är inte sned :badgrin:

Hållarna och krokarna på bilden är från Biltema.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Klas-Kenny »

Riktigt snyggt ställ!

Stod här om dagen och funderade över hur man skulle göra med förvaring av pinnar utan att komma på något optimalt. Har plats till två olika på svetsvagnen, men sen ligger några paket på den också, tämligen osmidigt. :roll:

Kan hända att jag tar lite inspiration här om det är ok. :D
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av stenD »

eeedis skrev: Sedan ett ordningstips. Gillar när saker som man använder ofta finns snabbt åtkomliga, så innanför dörren i ladan, utanför hobbyverkstaden, så skruvade jag upp saker man ofta springer in för att hämta. Sprayburkar av diverse modeller, samt hjul-verktyg eftersom det ofta blir att man står utanför och byter däck.
Hållarna och krokarna på bilden är från Biltema.
Tipset snor jag rakt av !!
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Kul att det gillas! Det är bara att plocka idéerna och använda tipsen :D :tumupp:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Klas-Kenny »

Du har inte en DXF att bjuda på? :vissla:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Haha, ok, kan väl bjuda på det :-)
http://tipsarn.se/bilder/Bottenplatta.DXF

Edit:
Använde denna typen av rör, fast köpte 2-meterslängder:
http://www.jemfix.se/avlopp-vitt__11609 ... er_9015835
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Vi har fiskat en del på sistone, men så ville vi testa vertikalfiske så jag tog ekolodet från min gamla sportbåt och "stressbyggde" ihop en enkel lösning på ett par timmar. Har ju mängder av aluminium i denna storleken, så det var lätt att börja pussla och försöka få ihop det. Gjorde så att det passar i årfästet, så slapp man göra åverkan i båten. :tumupp:
Bild

Man skulle helst haft en rundad bit, som bryter vattnet bättre, men fungerade riktigt bra annars. Kanske ska utveckla det vidare så det blir fällbart också.
Bild
Men man vill ju ha ett ekolod med sidescan också... Fasiken vad kul prylar det finns till fisket nuförtiden! :vissla:

Vi fick ingen fisk den kvällen...

Igårkväll däremot blev det lite kul fiske, vi kastade i princip bara och det nappade riktigt bra. Vi fick upp en av de sötaste gäddorna jag har sett :-)
Bild
Blev 17 abborrar och 3 gäddor på 2 timmars fiske, vi släppte dock tillbaka alla, de var lite för små.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av GeekJoan »

Coolt. Tror aldrig jag sett en så liten gädda.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Kanske inte riktigt ett EF-projekt, men ni brukar ju gilla maskiner, så jag får väl visa en av sakerna jag pillade med idag.

Ska ju vara med i Skrotbilsrejset igen och en kompis i ett annat team var här med skivorna från deras bil, så då plockade jag fram den kära svarven för bromsskivor. Den kan göra underverk med en risig skiva :D

Den matar automatiskt, så det är bara att stå och njuta av skönheten som sakta men säkert träder fram.
Bild

Behövde inte ta så hårt på dessa skivor, lät det vara lite fult där klossarna ändå inte tar, men grym skillnad mellan en svarvad och osvarvad!
Bild

Bakskivorna var ganska skeva, så det lär vara stor skillnad för de att bromsa efter detta. :tumupp:

I dagens läge när skivorna är skitbilliga, så är det inte lönt att svarva egentligen, men har man en bil med riktigt dyra bromsar, så är den guld värd.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Glenn »

Ser ut som brembo ? ..fast fyrbultat sitter väl normalt bara på billiga bilar ? :)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Det är en billig bil, till skrotbilsrejset (8 timmars körning) fick bilen bara kosta runt 5000kr och ska skrotas efter loppet. Så man vill inte lägga några stora pengar på dessa. Är man med i alla 3 loppen under året så får man använda samma bil till alla lopp.

Vi letade mycket efter bil och fick tag i en Volvo V40 T4, vilket även två kompis-team satsade på. Bra hk/pris-faktor där.

Vi satsade på ett coilover-kit till våran, bromskylning (vattendimma) och Yellowstuff-belägg, fungerade riktigt bra och vi kom 6:a av 56 lag. Trots att vi fick meka en bra stund, en packbox trycktes ut, troligtvis av för dålig vevhusventilation.

Men fantastiskt kul race för lite pengar!
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Andy »

Packboxar brukar tryckas ut av "uppskruvat" turbotryck och/eller att motorn är slut i kolvringar och cylinderlopp, då hinner inte ventilationen med när det gasas lite extra. :)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har varit ganska lugnt på projektfronten, blev ett skrotbilsrace på Anderstorp i september och en massa fiskande på lediga stunder, men sensommaren och hösten har mest ägnats åt att måla och fixa med ladan och garaget samt att rensa bland mina projekt. Har sålt diverse prylar/fordon/maskiner och även om det är lite tråkigt att bli av med dessa, så känns det ändå som en befrielse att sälja av och minska ner bland dessa. Plats blir det över också!! Men det är en prövning att sälja prylar! Blev en stor mängd Blocketmeddelanden, SMS och telefonsamtal... :vissla:

Har haft ett mål att spara ihop till en hjulgrävare, men efter att ha kollat på mååååånga annonser och varit och kikat på olika maskiner så blev det en minigrävare till att börja med. Tanken var först att gräva med den och sedan sälja den när jag har fått ihop resten av pengarna till en hjulgrävare, men jag tror att jag nöjer mig med maskinen som kom hem ikväll :D
Bild
En Neuson 3703 -02 med Powertilt, hydrauliskt S40-snabbfäste och tiltbar hytt så man kan stå i en slänt och gräva med hytt och grävaggregat rakt.

Det bästa med att vara fokuserad på att ha ett stort inköp på önskelistan är att man väger varje "impulsköp" extra noga, så förhoppningsvis slutar det med att man inte utökar projektlistan i onödan. Så mitt nästa "spar-mål" är nu en skördare :oops: :lol:
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Joe »

Bromssvarven vilket varvtal (och matning) kör du med ?

Brukar fuska av skivorna i svarven men det är svårt att undvika vibrationer när man bara skär på en sida åt gången.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Zkronk »

Det är två runda rostfläckar eller vad man ska säga på bromsskivan (på den blanka ytan), vad har orsakat dessa?
Jag har liknande på en bromsskiva så jag har försökt fundera lite på vad det skulle kunna vara men har inte kommit fram till något :humm:
Skriv svar