Funkar den här diskreta opampen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om den här diskreta opampen fungerar.

Jag är speciellt tveksam kring strömgeneratorn T6 och vad det blir ut på emittern på T7.

Kan det möjligtvis vara så att feedbacknätverket (Px1, Rx2, Rx1) sätter utspänningen statiskt?

Men vad händer då dynamiskt?

MVH/Roger
PS
Jag hade egentligen ett annat trick i mitt TV-Scope där allt var diff-kopplat för på det sättet behövs inte ens T6 för ganska hög förstärkning (Re/R7 trollas bort) men av nån anledning övergav jag detta hos min KOP som detta mer eller mindre är en kopia av. Jag lurar dock på att bygga om detta färdiga PCB så att jag får det diff-kopplat, lite meckigt men inte så svårt. T7 är av typen PNP för jag tyckte mig se att det skulle ge ett mer symmetriskt sving, ser lite kul ut samtidigt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av 4kTRB »

Spänningen på emittern T5 verkar inte stämma
om du nu har 6.5V på dess bas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jodå, det stämmer men jag har slarvat lite, ibland anger jag spänningen relativt Vcc (i det här fallet -1,8V), ibland anger jag den relativt Vss, tycker det är lite praktiskt att sätta en potential istället för en spänningsskillnad.

Men frågan kvarstår, vad händer på utgången med strömgeneratorn T6 och emitterföljaren T7?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fortfarande inte fått nåt svar på frågan.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Synesthesia »

Spänningen över R7 måste vara ca 8 gånger (R7/R6 om man vill vara mer exakt) högre än spänningen över R6 för att överhuvud taget "övervinna" strömmen från konstantströmsgeneratorn T6+R6+R8+LED. Då räknat på ca 1V över R6 blir det ca 8V över R7 och då är det bara någon volt kvar (om ens det) av "sving" på utgången.

Fast om du skall få 8V över R7 så räcker nog inte 2*4.5V drivspänning: T1 kan bara dra ner spänningen ungefär så långt som den spänning du har på T1's gate, vilket är ca halva spänningen = din nollpunkt, dvs en bit kvar till att kunna dra ner den 8V.
Eller rättare sagt, T1's drain kommer inte kunna dra ner spänningen längre ner än den spänning du har på T1's source, som i sin tur är ungefär den spänning du har på gate (med kanske upp till nån volt skillnad mellan gate/source, inte tittat i databladet).

PS: får du ovanstående att fungera (om man t.ex minskar R7 och pillar bort T4) så kommer R3 ställa till med problem då värdet är för högt för att T2 skall få tillräckligt med spänning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din analys!

Fast jag hänger inte med på varför spänningen över R6 måste vara 1V, den är designad 0,2V ty LED-2Vbe och det förhållandet om 1:8 jämfört med R7 i spänning kommer ju automatiskt så länge inte T7 drar för mycket ström, eller?

Däremot tror jag att jag förstår att T7's bas kan bli att hamna nära noll-nivån fast då tror jag att jag behöver återkopplingsnätet som liksom tvingar den dit för annars har jag ju två högimpediva kollektor-utgångar (T5, T6) som skall samsas, men här är jag mycket osäker.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Synesthesia »

Missade visst att T3 och T6 var darlington (är van vid andra symboler som ritades med 2 sammankopplade kollektorer istället för 2 emittrar efter varandra).
Om vi räknar på 0.2V över R6 så blir det ca 1.6V över R7 för att den skall slå om, så det borde vara ok.
Fast 0.2V över R6 betyder 1.4V mellan bas-emitter på T6 och det är nog lite på ett ungefär, eller är 0.2V vad du har mätt upp den till? En ändring med på 0.1V gör ju 50% ändring på strömmen så det blir lite på marginalen. Spänningen över en PN-övergång brukar ligga på ca 0.5..0.8V beroende på ström, och den ändrar sig ca 0.1V vid en 10-dubbling av strömmen och den ändrar sig också med temperaturen (spänningen minskar när den blir varmare).

Om T7's bas skulle gå helt ner till 0V gör inget, utspänningen från T7 kommer ändå vara en PN-övergång högre på utgång/emitter än vad den är på basen.
Själva opamp-kopplingen tycker jag borde fungera om den inte självsvänger eller nåt.
Men offsetfelet skulle kunna bli i storleksordning tiondels volt, och med en förstärkning på 101 gånger så hamnar du i så fall utanför området om du har "0V" (4.5V) in. Skall man minska offsetfelet borde du se till att båda FET-transistorerna (T1, T2) får samma ström och att de är så lika det går och att de håller samma temperatur, bäst är om man har 2 J-FET i samma hölje. Ett sätt är att justera R2 för att minska offsetfelet. Fast sedan gäller det också att den inte driver för mycket med temperaturen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din långa analys!

Mycket intressant att du tror att den tom kan fungera, fast jag är fortfarande inte med på hur T7 ställer in sig nära nollnivån (4,5V).

Om det inte är som jag försökt säga dvs att feedback-nätverket liksom drar utgången rätt.

R10 och R11 är förresten offset-motstånd i den bemärkelsen att man kan sätta en liten pot på typ 100 Ohm där, jag vet egentligen inte riktigt varför jag inte implementerade det direkt annat än att de slukar gain i diffsteget, nu kan man välja att bygla eller sätta dit en trimmer ty jag brukar köra stiftlist här.

0,2V över R6 är f.ö bara en skattning, fick lära mig att Vbe=0,7V en gång i tiden, sen har jag mätt mig fram till att klarröda LED har typ 1,6V över sig och jag kör konsekvent på det.

MVH/Roger
PS
Plötsligt fattar jag varför du fick det till 1V, sorry för mina udda symboler.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Synesthesia »

T7 gör inga konstigheter just runt 4.5V, utspänningen på emittern följer spänningen på basen så länge R9 orkar dra den "uppåt".
Eller rättare sagt, utspänningen från T7's kommer ligga en "Vbe" (= en PN-övergång, som är 0.5..0.8V för kisel) högre än spänningen på basen så länge som R9 räcker till för att hålla upp spänningen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är inte riktigt med men tackar för förklaringen!

Jag tycker det är mycket skumt hur basen på T7 kan veta vad den vill ligga på, normalt har man ju liksom ett motstånd istället för T6 och då vet man.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Synesthesia »

T7 vet inte vad spänning den skall ha på sin bas, det är opamp-delen innan som skall se till att hålla ingångarna (T1,T2 gate) lika, och är det inte det ändrar den sin utspänning så ingångarna blir lika.
Att du har har konstantström (med R6 och T6) gör att du får många gånger högre förstärkning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Funkar den här diskreta opampen?

Inlägg av Spisblinkaren »

Synesthesia skrev:T7 vet inte vad spänning den skall ha på sin bas, det är opamp-delen innan som skall se till att hålla ingångarna (T1,T2 gate) lika, och är det inte det ändrar den sin utspänning så ingångarna blir lika.
Okej, jag tror jag förstår nu dvs att jag stirrar mig blind på fel delar och att utspänningen ändrar sig i förhållande till skillnadsspänningarna mellan de båda gate (naturligtvis), ingen skillnad bör då betyda 4,5V ut och det är för att båda gate faktiskt är dragna till 4,5V samtidigt som minus-ingången bara kan hålla 4,5V om utgången är på 4,5V.
Att du har har konstantström (med R6 och T6) gör att du får många gånger högre förstärkning.
Ja, det är det som är meningen ;)

MVH/Roger
Skriv svar