Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Ingen aning än, men den bör kunna leverera 400A+ :vissla:

/// Marcus
1802
Inlägg: 6133
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag har nått liknande på hyllan sedan länge. Med nån mångtrådig bilstereo pluskabel. Smälter de tunna trådarna snabbt :-). Jag vill punktsvetsa ihop spikar med den. Hamrat kopparrör som elektroder. Kan det funka tro?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5452
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Gillar inkopplingen av primären...
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Högst temporär :vissla:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Kortslut och mät, med min fick jag tror det var ungefär 1200A med en tomgång på 5.4V. 10A säkringen gick dock föga överraskande efter ungefär 1 sek, detta utan shuntarna i trafon får sägas.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av maDa »

Testat bygga mig en 868Mhz antenn för lite RFM69 sensornät-experiment.

Bild

Får mellan -46dB och -48dB RSSI från sändaren i källaren, och det är med en lägenhet i mellan. Sändaren har en enkel dipol av samma material.
OeT
Inlägg: 787
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av OeT »

Köpte mig mitt första lite mer high end kassettdäck, dock såldes den som renoveringsobjekt så tog tag i felsökning idag.
Felet vara att den stannade några sekunder efter an tryckt på play samt att tillbakaspolningen ej fungerade.
En googling sa att det troligen var remmen till räkneverket som var av eller slirade då den här modellen stannar om räkneverket inte går.
Så var felet inte i mitt fall utan det var en rem på ett av hjulen som driver framåtmatningen som antingen har expanderat eller byts ut mot en som är för stor och därför slirade.

Byttes ut mot en O-ring i lämplig storlek och nu verkar den fungera som den ska igen :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så det blev ett skapligt kassettdäck för ett skapligt pris.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Mina polska kort för tda2030 var inte helt bra med tanke på layouten för vissa komponenter och jord.
Dessa kinesiska var betydligt bättre. Chansade inte på att LM1875 var begagnade äkta utan kör egenköpta tillsammans med metallfilmsmotstånd och Elna, Panasonic och Kemet.
Säljaren visade bild där man bara kunde löda på undersidan, men hade tur som fick kort så jag kunde löda en 100uf från ovansidan. Följde inte riktigt bifogat komponentval.
20170803_223623.jpg
Nu behöver jag bara lista ut varför det brummar när jag kopplar via ett litet rörförsteg, men helt tyst via laptop/ljudkort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Påbörjade detta projekt 2015 :shock:
Det är till mina radio experiment, tanken är att lära sig bemästra en SI5351 och i framtiden bygga en digital VFO.
Har kommit så pass långt att jag kan få fram en signal på upp till 61 MHz, (skall gå att komma upp till 200MHz, men det är ett senare bekymmer)
Finns några extra kort om någon är intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Testkör 6AG5/EF96 i mitt rörförsteg, som egentligen ska ha 6AK5/EF95.
Lite kul att packa upp ryska rör från 1972 i originalkartong med rostiga klamrar.
Jodå, jag har kollat stiften så ingen oxidation ställer till det...
Rören ska få ett gäng timmar på skräpanläggningen först innan ordentlig lyssning genom bättre grejer. :)
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Bilden säger allt :D
20170808_153200.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Miniprojekt idag var att byta tillbaka till 6AK5, för 6AG5 lät inget vidare i rörförsteget.
Diskanten lät så konstigt att jag tvivlar på att ens 100 timmar speltid skulle hjälpa.
Sen byttes ingångskondensatorn på mina LM1875-monoblock från elektrolyt till polyfilm.
Kör ju en Kemet R82 på utgången, så blev en sån igen.
Istället för volympottar, så testar jag också med fasta motstånd och simulerar en 10K-pot inställd att spela på ca 20%.
Vill kunna vrida upp volymen i försteget ordentligt eftersom jag kör digitalt från laptop till externt ljudkort.
Kan fortfarande bara gå upp till halva volymen i Windows och halva i mp3-mjukvaran, så får ändra motstånden till ca 10% så blir det nog hyfsat lagom. LM1875 låter riktigt bra.
Svårast med detta projekt är att välja hur lådorna ska se ut :?
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Med simulerade 10K-potar på LM1875-slutstegen, så testade jag för skojs skull det brummande rörförsteget igen.
Nu blev brummet så lågt att det faktiskt går att använda till slutstegen :)
Kan ut- och ingångsimpedansen ha med brummet att göra ?
1802
Inlägg: 6133
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Mellan stereon låter illa. Semicon PA 77 Dynavoce låter illa. Stängde dörren på skänken/skåpet. Fixat :-) . Provade att köra datorn istället för Technics cd spelaren. Och fick en massa brum :-( . Pa 77 5-pol din och en adapter sladd till cd funkar ok. Men en 3.5mm dator låång sladd till RCA brummar från datorn :-( . Hörs inte så mycket när datorn spelar. Back To The 80s Best of Synthwave And Retro Electro Music Mix for 2 Hours [Low, 480x360].mp4 via youtube rullar nu :-) .....
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hedliden »

Mina gamla Proson Conquest 6030 mk2 fick nya diskanter rätt snabbt efter att jag ropat in högtalarna på Tradera.
Nya LM1875-monoblocken har fått mig att mixtra med inställningarna i mjukvaruequalizern, men till slut blir det nästan bara sämre och sämre...
Började då fundera på nya delningsfilter och se på sjutton... de sista reades ut på Ljudfokus, så beställt två.
Har även läst på Diyaudio om att fixa till egna och även lite tweak-tips om t ex diskanten är känsligare än mid och bas.
Hmmm... högtalarna var lite skrikiga original och Monacor DT-254 är nog nån decibel känsligare, så med tipsens hjälp testade jag att sänka några decibel på alla frekvenser fr o m 2000Hz och uppåt eftersom filtrena bryter nånstans över det, men inte så högt som 4000Hz (2K, 4K, 8K och 16K). Ganska rak frekvenskurva på nya diskanterna, så samma sänkning på alla reglage.
Frekvenserna under 2K lämnades orörda på 0dB och det blev skitbra :)
En slags fuskdämpning innan man börjar löda in motstånd och grejer, som trögtänkta jag inte kommit på tidigare :mrgreen:
Skriv svar