Billig modul för att skicka SMS via arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

E Kafeman skrev:
Jag startar om och kör AT+CBAND="PCS_MODE" så får jag samma resultat som DCS_MODE
PCS är 1900MHz GSM, vilket man måste få kontakt med en basstation i USA för att det ska fungera.
P-GSM/E-GSM/DCS är de GSM-moder som fungerar i Europa om man är inom täckningen för en operatörs GSM-bas.
Om Telia, så borde E-GSM vara störst chans.

Nu länge sedan jag körde at-kommandon, så det kanske missas något men rent logiskt bör man göra något i denna stilen:
Efter att mode valts kollar man om det finns någon i den andra änden och om signalen är ok, AT+COPS? och AT+CSQ
Sedan ber man att få registrera sej på nätverket, innan man ringer någon. Det är möjligt att registreringen är automatisk, man kan kolla det med AT+CGREG?
Det är lite svårt att hinna med allt på 20 sekunder, men om jag kör AT+CBAND="EGSM_DCS_MODE" (det är väl det du menar med "E-GSM"? om jag kör AT+CBAND="E-GSM" så får jag +CME ERROR: operation not allowed)
så får jag:

OK

Och sedan kör jag direkt innan lysdioderna slocknar AT+COPS? och får:

+COPS: 0

Om jag kör likadant/kör om igen med AT+CSQ så får jag:

+CSQ: 0,0

Om jag kör AT+CGREG? så får jag:

+CGREG: 0,4
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av E Kafeman »

EGSM_DCS_MODE borde vara GSM 1800 MHz vilket är ok. Modemet funkar att ta emot dina kommandon, dessvärre tyder övriga kommandon på att det inte finns någon i andra änden på detta frekvensband som vill ropa hej till ditt modem.
Du får konsultera manualen, om det går köra GSM 900 MHz på detta modem. Kanske finns fler AT-kommandon som ge mer detaljerat om radio-status.
Antennen är anpassad för aktuellt frekvensband? Är modemet på ställe med normalt god GSM mobil-täckning på 1800MHz?
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

E Kafeman skrev:EGSM_DCS_MODE borde vara GSM 1800 MHz vilket är ok. Modemet funkar att ta emot dina kommandon,
Ja den delen verkar fungera bra.
E Kafeman skrev:dessvärre tyder övriga kommandon på att det inte finns någon i andra änden på detta frekvensband som vill ropa hej till ditt modem.
Fast den reagerar när man sätter dit antennen, vad kan det vara annars förutom att den känner av att det finns någon som i alla fall säger: "hallå, finns det någon där?" :D
E Kafeman skrev: Du får konsultera manualen, om det går köra GSM 900 MHz på detta modem. Kanske finns fler AT-kommandon som ge mer detaljerat om radio-status.
Jag ska kolla på det när jag får tid/lust senare.
E Kafeman skrev:Antennen är anpassad för aktuellt frekvensband?
Det ska den vara, det är antennen som följde med. Och någon nytta gör den eftersom den kan blinka hur länge som helst utan antenn, och så fort jag kopplar in den så slutar den blinka och släcks ner.
E Kafeman skrev:Är modemet på ställe med normalt god GSM mobil-täckning på 1800MHz?
God är den inte, men jag kan ringa och SMS:a med samma kort i en mobil, både Sony Ericsson T610 som är från 2003 och Note 2, utan problem. Och jag har testat även modulen i staden med god täckning, och den beter sig på samma sätt, att den aldrig börjar blinka med "64ms On/ 3000ms Off", bara "64ms On/ 800ms Off" en stund och sedan kopplar den ner sig.
Jag har inte provat i staden med Arduino kortet och AT kommandon, men jag tror resultatet blir den samma, jag kanske testar det senare.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av E Kafeman »

God är den inte, men jag kan ringa och SMS:a med samma kort i en mobil, både Sony Ericsson T610..
Jo men de telefonerna SMS:ar kanske på 900 MHz om servicen inte finns på 1800MHz.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

E Kafeman skrev:Jo men de telefonerna SMS:ar kanske på 900 MHz om servicen inte finns på 1800MHz.
Ok, jag får kolla på det.
Skriv svar