Termostatstyrning till gammal Wallas 1400 fotogenvärmare

Berätta om dina pågående projekt.
Zephyrlius
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 juni 2015, 10:08:08

Termostatstyrning till gammal Wallas 1400 fotogenvärmare

Inlägg av Zephyrlius »

Har i min nyinköpta gamla båt en Wallas 1400 fotogenvärmare.

Denna saknar styrning och har endast en vippströmbrytare för Start/Högläge, Avstängd/Nedsvalningsläge och lågläge.

Utöver detta har den en indikeringslampa för när "förbränningen är igång" och man kan efter denna lyser ändra till lågläge (man kan ändra innan men bör inte).

Den saknar alltså helt termostat och jag känner att jag skulle vilja att den gick efter temperatur i båten.

Ganska okunnig inom elektronikgrejer men lekt lite med Arduino och mikroprocessorer innan samt programmerat lite enklare saker.

Min tanker är att använda en Arduino som jag redan har samt komplettera med en passande tempsensor och något för att styra påslagen med typ reläer.

Bifogar fil med manual, den innehåller elschema på värmaren.

Min tanke, om jag tänker rätt är att den befintliga vippströmbrytarens kablar kan användas för styrning av läge och att jag helt enkelt inte gör något med avstängningen utan använder arduinon för att styra start/hög samt lågläge samt indikering från statuslampan för att sätta gångvillkor. Om inte arduinon meddelar hög eller lågläge tänkter jag att värmaren stänger av sig och går igenom sin interna avsvalningskrets.
Handbok-WallasThermo1400.pdf
Jag tänker att värmaren går igång om t.ex tempsensorvärdet avviker mer än 5grader från ställvärdet, då startar den högläget tills röd lampa lyser då får den gå ner i lågläge om den vill. detta ska den dock bara göra om skillnaden mot tempsensor och satt temp är mindre än 2,5grad.

Varje läge tänker jag ska köras minst 5min utan att påverkas av termostatavstängning för att slippa allt för ryckig gång.

Alltså ska jag programmera en mycket enkel ersättning till en regulator.

Tips på bra komponenter uppskattas. Även ifall Arduino inte är rätt val, kanske bara en microprocessor?

12v finns i båten för övriga spänningar osv se bifogad fil.
elschema.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Termostatstyrning till gammal Wallas 1400 fotogenvärmare

Inlägg av MiaM »

Är syftet att hålla båten frostfri och dräglig att vara i sådär i allmänhet, eller för att det t.ex. ska gå bra att sova i den? Skulle säga att 5 grader är nog lite väl mycket hysteres om det ska sovas i båten.

Med mikrokontroller så kan du logga sånt som hur fort avsvalningen gått sen värmaren senast var igång, hur snabb uppvärmningen var senast den kördes (eller hur snabbt det värms upp när den just startat) och på så vis "räkna ut" lite tidigare om hög- eller lågläge är bäst att köra.

Vet inte hur mycket/lite ström styrningen & co till en sånhär drar, men det är kanske bra att kolla vilket som drar minst ström av att antingen starta/stoppa på högläge eller köra längre perioder på lågläge.

Mikrokontrollern kan ju hålla koll på batterispänningen så att värmaren kanske körs i ett mer batterisparande driftsläge när batteriet börjar behöva laddas.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Termostatstyrning till gammal Wallas 1400 fotogenvärmare

Inlägg av ensten »

Termostat? Skulle inte det funka? Inte så kul kanske men ibland är det bättre med KISS-principen. :D
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Termostatstyrning till gammal Wallas 1400 fotogenvärmare

Inlägg av gvs »

BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: Termostatstyrning till gammal Wallas 1400 fotogenvärmare

Inlägg av BjörnO »

Ja, vanlog termostat kan lätt styra mellan hög/låg effekt. Men om man slår ifrån den helt så måste man ha med startsekvensen som värmer glödtråden 10-20sekunder tills brännaren tänder och indikatorn tänds.
Zephyrlius
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 juni 2015, 10:08:08

Re: Termostatstyrning till gammal Wallas 1400 fotogenvärmare

Inlägg av Zephyrlius »

Detdär med vanlig temrostat har jag kollat på och läst på dendär bloggen innan men ser inte riktigt hur jag skulle kunna lösa mina behov med en sådan som skrevs i sista inlägget så behöver man ju få med startsekvens eller finns det nåt lätt sätt att använda termostat o få till det?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Termostatstyrning till gammal Wallas 1400 fotogenvärmare

Inlägg av MiaM »

Se upp med att en del mekaniska termostater har ett inbyggt litet element för att överbrygga hysteresen och som kan kräva exempelvis 230V. Läge att kolla upp innan termostat väljs.
Zephyrlius
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 juni 2015, 10:08:08

Re: Termostatstyrning till gammal Wallas 1400 fotogenvärmare

Inlägg av Zephyrlius »

Började knacka ihop en kod till Arduino för detta men nu har tyvärr värmaren gett upp så det får bli en ny.
Skriv svar