SCR - Silicon Controlled Rectifier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElektroHA
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 juli 2017, 13:53:43

SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av ElektroHA »

I den här videon är det SCR som testas.



Den tunna röda kabel är ansluten till cathoden, och används tillsammans med den tunna vita gate kabel när de är anslutna till en "triggering circuit".
Min fråga är om någon har ett exempel på, hur den tunna röda kabel används tillsammans med den vita gate kabel, vid anslutning till en "triggering circuit"? Vilken funktion har den tunna röda kabel alls?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av limpan4all »

En "educated guess".
Med den andra röda tråden så kan man ta bort elektroner från transistor nr två internt i SCR´n dvs man kan stänga av SCR´n på ett kontrollerat sätt.
SCR=tyristor på svenska.

EDIT: Efter lite databladskontroll så visar det sig att det inte alls var så kul. det är bara en extra anslutning till katoden. Orsaken till att man vil ha en extra är spänningsfallet över den tjocka men flexibla kabeln skulle kunna skapa problem för styrelektroniken. Se ELFA

Välkommen förresten till forumet.
Senast redigerad av limpan4all 7 juli 2017, 16:29:06, redigerad totalt 1 gång.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av Norpan »

Egentligen ingen alls, den är kopplad ihop med katoden så man får två tunna fina trådar att koppla till sin drivning.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av H.O »

Är det inte bara för att enklare få en sluten krets för trigg-strömmen?

EDIT: Ja, precis, Norpan han före...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av TomasL »

Nej, den "kortsluter" tyristorn, så den slocknar.

Gul, Katod Batteri Minus
Liten Röd samma som ovan.
Batteri+ kopplat till lampans mittkontakt
Anod Röd och Gate Vit kopplade till lampans sockel.

När du kopplar den Vita till den lilla röda, så kopplas tyristorn ut, och eftersom spänningsfallet genom kablarna är mindre än genom tyristorn så går det ingen ström genom tyristorn och den slutar leda.
Dock är det ingenting man använder praktiskt (normalt sett)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av Andy »

Det tråden ryker nog om man "kortsluter" tyristorn med en stor last på.
Släcka tyristorn gör man om man bryter upp kretsen eller polvänder tyristorn ett kort ögonblick.
Förutsatt att det är DC annars är det enklare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av TomasL »

Javisst, men jag kommenterade videon
ElektroHA
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 juli 2017, 13:53:43

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av ElektroHA »

Tack för ert svar. Jag beställde två stycken använda SCR hem och kommer att testa dem. Jag hör av mig ;-)
ElektroHA
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 juli 2017, 13:53:43

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av ElektroHA »

Hej,
Jag har bifogat två bilder där man kan se en SCR, som är ansluten till den ena änden av en kylare, och fästat med en tjock svart kabel till katoden i SCR. I andra änden av kylaren är också fästat en tjock svart kabel. När SCR slås på, går hög ström genom SCR från ena svarta kabeln till den andra svarta kabeln.
Min fråga är om någon vet vilken typ av kylare som använts, och hur är anslutningen från SCR som är fäst vid ena änden av kylare till den tjocka svarta kabeln fäst vid den andra änden av kylara? Har någon en idé om hur denna kylare är konstruerad inuti? Tack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av limpan4all »

OK innan jag svarar på din fråga.

VAD vill du göra/uppnå???

En SCR är en rätt speciell komponent som inte används särskilt ofta annat än för ganska speciella saker, typ att slå (dimma) på glödlampor på några kW eller driva motorer på ett numera ineffektivt sätt.
Av dina frågor att döma så har du inte så särskilt mycket erfarenhet/kunskap om elektronik och att leka med en SCR kanske inte ger mest nytta för nedlagd tid...
ElektroHA
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 juli 2017, 13:53:43

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av ElektroHA »

Jag intresserar mig i gamla elektriska komponenter och testa dem och du har rätt jeg inte så särskilt mycket erfarenhet/kunskap om elektronik. Men någon erfarenhet har jag och jag lär mig hela tiden ;-) Tack.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av limpan4all »

OK då kommer svaren rätt fort ledningsarean kan aproximeras till 6A/mm2 så 16A "kräver" 2,5mm2 eller grövre 32A 6mm2 100A 25mm2 250A 50mm2.
En SCR har ett späningsfall på minst 1,4V vid 16A så blir det 22,4W förlusteffekt som skall bort genom kylflänsen. Om du har en kylfläns som är på 5 grader/W så kommer den att vara minst 112 grader + omgivningstemperaturen dvs 132 grader C vilket är varmare än tillåtet.
Så vid 16A så måste kylflänsen ha en termisk resistans som är lägre än 4grader/Watt.
"Kylaren" är bara en stor svarteloxerad Aluminiumklump där man har sett till att få så stor yta mot omgivningen som möjligt. Anslutningen är oftast genom höljet på tyristorn, det gör att man måste vara försiktig när man ansluter flera till samma kylfläns då kylflänsen leder elektricitet.
För dimensionering läs de första kapitlen i denna https://archive.org/details/NationalSem ... ndbook1980 kaptel 4 tom 6 tar upp dimensionering av kylflänsar, förstår du det så kan du mer än 50% av alla elektro-civilingenjörer jag har träffat... (förtydligande, dom kan räkna på det hela men dom förstår inte har allt hänger ihop och det har yttrat sig lite konstigt genom åren, så när något har ändrats så har dom räknat bort sig för dom har inte förstått det hela)

OM du istället hade tittat på MOS-FET transistorer så ligger en bra P kanalas på 0,001 Ohm vilket i motsvarande fall med 16A skulle ge en förlusteffekt på 0,25W vilket är en hundradel och då kan du dessutom stänga av den och den är nästan lika enkel att driva.
T.ex http://www.mouser.se/ProductDetail/Tosh ... HdFg%3d%3d jämför denna med din SCR så är skillnaderna uppenbara.
Lite jobbigare att driva är N kanals MOS-FET men då kan du hitta 0,0001 Ohm (0,1mOhm) vilket vore 0,025W.
Dom klarar inte lika höga spänningar och har en del andra besynnerligheter men är enklare att använda totalt sett.

MEN frågan är fortfarande - VAD VILL DU ANVÄNDA DEN TILL?
ElektroHA
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 juli 2017, 13:53:43

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av ElektroHA »

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag kan testa den och använda den.

Om vi specifikt betraktar "kylaren" på de bifogade bilderna, kan jag förstå det så här att "kylaren" ledar ström från den svarta kabeln fäst vid ena änden till SCR fäst vid andra änden? Att denna "klump" aluminium fungerar som en kylenhet och ledar ström("strömkabel") mellan den svarta kabeln och scr. Tack.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av limpan4all »

Ledsen om jag förstör din dag.
MEN elektronik och komponenterna därtill är så pass stora områden att en MYCKET bättre princip är att fundera ut vilket problem man vill lösa och sedan fundera ut hur samt med vilka komponenter man skall göra det med.
Att börja med komponenten och sedan försöka hitta ett problem att lösa är bara så fruktansvärt fel på alla möjliga olika sätt.

Så gör om och gör rätt, fundera ut problemet först :)
ElektroHA
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 juli 2017, 13:53:43

Re: SCR - Silicon Controlled Rectifier

Inlägg av ElektroHA »

Mitt mål är att initialt få scr at växlar mellan "on time and of time". När den öppnar, högvolt och stänger, lågvolt. Alternerande av en flip-flop krets. Med gamla komponenter.

Och du inte svara mig på min fråga ;-)

"Om vi specifikt betraktar "kylaren" på de bifogade bilderna, kan jag förstå det så här att "kylaren" ledar ström från den svarta kabeln fäst vid ena änden till SCR fäst vid andra änden? Att denna "klump" aluminium fungerar som en kylenhet och ledar ström("strömkabel") mellan den svarta kabeln och scr."

@limpan4all Tack för dina svar :-)
Skriv svar