Eico 222 schema sknas

Malmhattan
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2017, 19:23:30

Eico 222 schema sknas

Inlägg av Malmhattan »

Hej har fått tag i en gammal Eico 222 som jag ska få att fungera igen men saknar tyvärr schema. Jag har sökt på nätet men hittar inget för just denna modell. Det närmst jag kommer är Eico model 232 men är inte helt säker på att jag vågar använda detta schema. Exempelvis finns det i Eico 232 en diod som likriktar till spänningen till rörens anoder, denna kan jag inte hitta i min Eico 222 eller också har någon tagit bort den!

Tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig med ett schema eller vart jag möjligen kan finna ett.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Eico 222 schema sknas

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Enligt vissa på nätet kan du klara dig ganska bra även med schemat för Heathkit IM-11.
Dioden(eller ett rör) måste finnas i alla liknande VTVM för att ge anodspänning genom halvvågslikriktning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Eico 222 schema sknas

Inlägg av TomasL »

Eico 221 finns på min hemsida, dock kanske den är för olika, IM-11 finns där också.
www.ebaman.com
Malmhattan
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2017, 19:23:30

Re: Eico 222 schema sknas

Inlägg av Malmhattan »

Tack för tipsen jag kollar på dessa scheman och får försöka hitta dioden:)
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Eico 222 schema sknas

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Har du 3 rör så kanske du har ett 6X5 likriktarrör i.st.f den saknade dioden.
Bilder är alltid välkomna.
Malmhattan
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2017, 19:23:30

Re: Eico 222 schema sknas

Inlägg av Malmhattan »

InkedIMG_0134_LI_kopia.jpg
IMG_0130_kopia.jpg
IMG_0131_kopia.jpg
Bifogar bilder. Eico 222 har två rör. En av bilderna visar två röda trådar som kommer från transformatorn (enligt schema Heathkit IM-11, tack för schemat), ena tråden går direkt till röret, så ska den göra enligt schemat också men först efter att ha passerat dioden! Har inte kollat än vilket stift och om det är till anod eller annat.

Såg nu också att däck nr 2 verkar vara helt borta (lär inte vara så lätt att hitta). Något har också tryckt in en jätte elektrolyt, den låg inlindad i en plastpåse. Jag börjar undra om denna apparat nånsin fungerat. Verkar bli ett mycket större arbete att få den att funka än jag väntat mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Eico 222 schema sknas

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Enligt schemat till 232 så kommer det mycket riktigt två röda från trafon.Den ena ska lödas till dioden som är en ganska stor kubliknande selenlikriktare och den ska sitta bultad ungefär mitt på chassiets ovansida.Från likriktaren ska en kabel gå vidare ner genom ett hål och lödas i tagboard 1(TB1) vid stora elektrolyten C5.
Din har nog pajat en gång och är borttagen.

http://www.kevinchant.com/uploads/7/1/0 ... k_vtvm.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Malmhattan
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2017, 19:23:30

Re: Eico 222 schema sknas

Inlägg av Malmhattan »

ok, tack. Hittar tyvärr inget som sitter fastbultat. Får försöka följa schemat steg för steg och se om det finns en diod. Finns en del kondensatorer som jag tänkt byta men det tycks vara en hel del osäkerhet kring själva apparaten och hur den är kopplad. Tänkte på att Heahkit var en byggsats, kan Eico 222 också ha varit det? för i så fall kanske det är förklaringen och då kan det finnas fler fel.
Malmhattan
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2017, 19:23:30

Re: Eico 222 schema sknas

Inlägg av Malmhattan »

Schemat för 232 var riktigt bra. Det verkar stämma ganska bra med 222. Bl.a. verkar det som det andra däcket , mitt däcket, i funktionsomkopplaren ska vara tomt dvs. används som kopplingsstöd. Så det är en stor tröst. Nu ser jag också hur dioden ser ut och den borde jag ha sett , men jag får kolla igen. Återigen tack för schemat och nu ser jag också att det är en byggsats.
Skriv svar