Gamla uppladdningsbara blybatterier

malva08
Inlägg: 181
Blev medlem: 20 mars 2011, 20:24:27
Ort: Ekerö

Gamla uppladdningsbara blybatterier

Inlägg av malva08 »

Dum fråga kanske men har en fråga om gamla uppladdningsbara bly- batterier.
Batterierna är minst 15 år gamla och endast uppladdade någon enstaka gång, om ens någon. Tror man att de bara är att slänga då eller går de fortfarande att ladda?

Till batterierna hör nämligen lite prylar som gör att batterierna kan användas som "Multi power pac", extra, bärbart, batteri helt enkelt. Och då är frågan om det går att sälja eller om det är skräp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gamla uppladdningsbara blybatterier

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad händer när du kopplar upp laddaren då?
Är det tre stycken batterier och en enhet. Den tycker jag om! Men vad blir det i frakt för dessa enheter?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Gamla uppladdningsbara blybatterier

Inlägg av xxargs »

ta en multimeter och mät polspänningen på batterierna

är de under 12.4 Volt och inte laddats på väldigt lång tid så är det inte mycket att ha, är dessa under 10 Volt så är det ingen ide att ens provladda och batterierna är lämpliga för återvinningen

elektronikdelen med kablar och laddarna kan det kanske finnas en viss intresse för och väger nära ingenting i jämförelse med batterierna om de skall skickas någonstans

gissar att det är standard 7.2 Ah-12V batterier som används här och kan köpas på närmaste gubbdagis i princip.
malva08
Inlägg: 181
Blev medlem: 20 mars 2011, 20:24:27
Ort: Ekerö

Re: Gamla uppladdningsbara blybatterier

Inlägg av malva08 »

Tack för hjälpen! verkar inte vara mycket liv i dessa batterier. Får bli återvinningen.
malva08
Inlägg: 181
Blev medlem: 20 mars 2011, 20:24:27
Ort: Ekerö

Re: Gamla uppladdningsbara blybatterier

Inlägg av malva08 »

Lasp skrev:Vad händer när du kopplar upp laddaren då?
Är det tre stycken batterier och en enhet. Den tycker jag om! Men vad blir det i frakt för dessa enheter?
Batterierna verkar vara bortom räddning men jag kan kolla upp vad frakten blir för det andra om du vill.
malva08
Inlägg: 181
Blev medlem: 20 mars 2011, 20:24:27
Ort: Ekerö

Re: Gamla uppladdningsbara blybatterier

Inlägg av malva08 »

[quote="Lasp"]Vad händer när du kopplar upp laddaren då?
Är det tre stycken batterier och en enhet. Den tycker jag om! Men vad blir det i frakt för dessa enheter?[/quote

Efter att ha kollat lite så tror jag att allt går in i ett vadderat kuvert L och då går frakten på 69kr (utan batteri och annat ytteremballage än tillhörande väska)
Skriv svar