ESR

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ESR

Inlägg av TomasL »

Samt nollningsfunktion för att plocka bort impedansen mm i mätsladdarna.
Användarvisningsbild
karlo
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 mars 2011, 12:00:06

Re: ESR

Inlägg av karlo »

Okej, en del att ta in alltså. Hur ofta annvänds plast och papperskondingar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ESR

Inlägg av TomasL »

rätt ofta, keramiska är nog vanligare, men det beror helt och hållet på vilken typ av elektronik man pysslar med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ESR

Inlägg av TomasL »

Andy skrev:1 - 2% på ESR?
Så här är det för mitt instrument.
ESR upp till 2 Ohm 20000 Counts 100 kHz
Bas o-noggrannhet 1% +50C
För ESR gäller bas x rot(1+Q^2)

Under 100 kHz är basen 0,7% +50C
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: ESR

Inlägg av E Kafeman »

För rätt ESR-mätning finns mycket att tänka på, om man verkligen ska få noggrannhet i mätningen.
Billigare ESR-mätare är bra som hjälpmedel, då det ger grovt, oftast som verifikation om en kondensator är hel eller allvarligt sjuk.
Ger även om en kondensator är på 1uF eller 10uF, vilket är nog så bra att veta när märkningen är svårtydd.

Jag är nog lite mer extrem och behöver ofta ta hänsyn till förlustfaktorn även på t.ex. små keram.kondingar.
Med små avses typiskt storlek 0201 (0.6 mm × 0.3 mm) och kapacitansvärde ned till 0.2pF. I min förlustfaktor tillkommer en hög med andra förluster såsom strö-kapacitans i paddar, impedans i jordslinga och tenn-klimp på lödpunkten, som det lätt blir vid handlödning.
Dessa faktorer har ingen eller minimal betydelse vid lägre frekvenser men när man kommer uppåt några GHz så är det mer märkbart.
Skiljer även mellan olika fabrikat för samma värde och storlek, så varje tillverkare tillhandahåller egna uppmätta S-parametrar som man utgår ifrån när man designar filter och matchningsnät. Mäter förlustfaktorn i de olika delarna av nätet gör jag med VNA och egen mjukvara.
Egen mjukvara då olika ströförluster kan vara i samma härad som kondensatorns märk-värde och det behövs något som kan dynamiskt beräkna slutresultatet baserat på pågående delmätningar där det kan ingå många typer av förluster samtidigt, förutom inverkan från andra komponenter.

Vill man testa gränserna för egna ESR-mätaren och har tillgång till t.ex. Murata keramiska kondensatorer, som finns i värden upp till 100uF, kan man ladda ned S-parametrar här. Dessa ger hur förlustfaktorn ändrar sej med frekvensen och stämmer oftast mycket bra jämfört med med angivna toleranser. Det är inte bara resistansen som ändrar sej med frekvensen utan även kapacitansen, även om det är lättare att hantera än för induktanser, men detta framgår ur S-parametrarna.
Det går använda dessa parametrar som ren uppslags-tabell men det är mer intressant att kunna rita upp kurvorna på ett Smith-diagram.
Ett gratis program för detta, som jag rekommendera, kan laddas ned här: http://www.fritz.dellsperger.net/
Samtliga kondensator-tillverkare jag känner till har dessa S-parametrar för gratis nedladdning.

Lite udda aspekt på dett med kapacitans och ESR är att de flesta keram-kondensatorer ändrar sin kapacitans och resistiva förlust beroende på hur hög DC-spänning som ligger över dessa.
För vissa keram-familjer kan ändringen vara över 30% inom tillåtet DC-område. Kan ge bekymmer om kondensatorn är del i fintunat filter med högt Q och där kondensatorer samtidigt är DC-avkopplande.
Filtret får då en resonansfrekvens när det är spännings-löst och en annan frekvens när kringkretsar är spänningssatta.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: ESR

Inlägg av Andy »

Tackar för info och länkarna!
Den där Fritz har ju en del intressanta saker. :)
Användarvisningsbild
karlo
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 mars 2011, 12:00:06

Re: ESR

Inlägg av karlo »

:tumupp:
Skriv svar