Basic hydraulikfrågor
Re: Basic hydraulikfrågor
Förresten använder många små skogsmaskiner remvariator. Kan funka bättre än en hydrostat transmission som inte är helt rätt dimensionerad.
Största nackdelen med det är nog att det är svårare att få smidig växling mellan fram/back.
Största nackdelen med det är nog att det är svårare att få smidig växling mellan fram/back.
Re: Basic hydraulikfrågor
Du skulle kunna seriekoppla hydraulmotorn på fram och bakaxel så har du bara en krets. Då kan du mata med en stor och en liten pump. Vill du köra snabbt och lätt kör du på båda pumpar parallellt och sakta tungt med bara lilla pumpen. (stora går direkt till tank). Om du vill kan du även få en mellanväxel med endast stora pumpen matade motorerna.
Gör du motorernas seriekoppling omkopplingsbar till parallellkoppling får du ännu lägre växel men tappar diffspärren.
Gör du motorernas seriekoppling omkopplingsbar till parallellkoppling får du ännu lägre växel men tappar diffspärren.
Re: Basic hydraulikfrågor
Seriekopplar man motorerna blir det nog jobbigt för transmissionen när man svänger, ett hjul fram och ett bak måste ju snurra med samma fart.
Jag kikade på Hi/Low unloader valve tidigare, en sån som sitter på vedklyvar om fattat rätt. Är det en sån du menar?
bobobo skrev:Något liknande Dual pump unloader valve kan vara sökord.
Jag kikade på Hi/Low unloader valve tidigare, en sån som sitter på vedklyvar om fattat rätt. Är det en sån du menar?
Re: Basic hydraulikfrågor
Ja sådan ventil menar jag.
Vet inte hur det funkar på motor dock trycket kanske varierar för snabbt så att det blir ryckig gång. Är nog enklare att växla manuellt.
Konstant diffspärr mellan fram och bakaxel är inga problem om du gör midjestyrt och inte ska köra hundratals mil på asfalt.
Vet inte hur det funkar på motor dock trycket kanske varierar för snabbt så att det blir ryckig gång. Är nog enklare att växla manuellt.
Konstant diffspärr mellan fram och bakaxel är inga problem om du gör midjestyrt och inte ska köra hundratals mil på asfalt.
Re: Basic hydraulikfrågor
Ok jag tror jag gör såhär.
*2st pumpar
1 för styrning med open center
1 pump för allt annat som jobbar mot en övertrycksventil. Denna kommer bara ge 60L/min så är det så att man har ett hjul i luften får man köra en motor åt gången alternativt seriekoppla dom tillfälligt.
Denna bör dra 20kW när den jobbar för fullt så det är väll den effekten som hamnar i olja när inget används.
Ska det bli nån vettig hastighet+kraft ut på hjulen måste jag få fart på växlingen av lådorna som sitter på varje axel. Det skulle behövas sånna dära nya kablar man kan både dra och trycka i men dom var både dyra och svåra att få tag i så jag tänkte försöka växla med nån slavcylinder från en koppling eller linjära ställdon.
*2st pumpar
1 för styrning med open center
1 pump för allt annat som jobbar mot en övertrycksventil. Denna kommer bara ge 60L/min så är det så att man har ett hjul i luften får man köra en motor åt gången alternativt seriekoppla dom tillfälligt.
Denna bör dra 20kW när den jobbar för fullt så det är väll den effekten som hamnar i olja när inget används.
Ska det bli nån vettig hastighet+kraft ut på hjulen måste jag få fart på växlingen av lådorna som sitter på varje axel. Det skulle behövas sånna dära nya kablar man kan både dra och trycka i men dom var både dyra och svåra att få tag i så jag tänkte försöka växla med nån slavcylinder från en koppling eller linjära ställdon.
Re: Basic hydraulikfrågor
Det behöver inte vara hydrauliskt : https://www.youtube.com/watch?v=0Mx-NsyhDB8
Re: Basic hydraulikfrågor
Det finns många varianter av den här, flera är uppskalade till grövre bitar men har samma princip.
Re: Basic hydraulikfrågor
istället för att dumpa oljan till tank, ladda en accumulator med den då kan du klyva fort
tänk på att köra kolven minus är oftast svårare än plus om du inte har rätt storlekt på slangarna, om du sätter en backventil mellan plus och minus så kan du använda flödet du får genom kolven till att göra en recirculation vilken ökar hastigheten
Hög och låg trycks pump är ju fint bara lägga dom parallellt med backventiler till gemensam P ledning
Generelt sätt: ju mer pengar du lägger på det, dess fortare/bättre kan man göra det. Men oftast har man ju en budget
tänk på att köra kolven minus är oftast svårare än plus om du inte har rätt storlekt på slangarna, om du sätter en backventil mellan plus och minus så kan du använda flödet du får genom kolven till att göra en recirculation vilken ökar hastigheten
Hög och låg trycks pump är ju fint bara lägga dom parallellt med backventiler till gemensam P ledning
Generelt sätt: ju mer pengar du lägger på det, dess fortare/bättre kan man göra det. Men oftast har man ju en budget
Re: Basic hydraulikfrågor
hmm mitt svar försvann visst så vi tar en kort version.
Jag ska inte klyva nån ved med maskinen utan det är mer en last/transportmaskin.
Nånting jag är osäker på och som skulle kunna göra maskinen enklare är hur mycket kraft som behövs till framdriften.
Det som behövs mest kräm till skulle vara ploga snö och skopa ved.
Jag kikade på en liten liknande maskin, https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... muRiTHnE2w
och den har 700kp i dragkraft, lägger jag i lågväxel skulle jag nog hamna på 5ton i dragkraft lite overkill. Samtidigt kikade jag på en atv som jag plogar med ibland och om jag förstog utväxlingarna rätt hade den nära 2ton i dragkraft.
Är det någon som har ett humm om vad man behöver?
Maskinen blir 1.4m bred så skoporna blir därikring, men behöver man inte så mycket kräm så kan den bli smalare/ runt 1meter verkar lagom.
.
Jag ska inte klyva nån ved med maskinen utan det är mer en last/transportmaskin.
Nånting jag är osäker på och som skulle kunna göra maskinen enklare är hur mycket kraft som behövs till framdriften.
Det som behövs mest kräm till skulle vara ploga snö och skopa ved.
Jag kikade på en liten liknande maskin, https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... muRiTHnE2w
och den har 700kp i dragkraft, lägger jag i lågväxel skulle jag nog hamna på 5ton i dragkraft lite overkill. Samtidigt kikade jag på en atv som jag plogar med ibland och om jag förstog utväxlingarna rätt hade den nära 2ton i dragkraft.
Är det någon som har ett humm om vad man behöver?
Maskinen blir 1.4m bred så skoporna blir därikring, men behöver man inte så mycket kräm så kan den bli smalare/ runt 1meter verkar lagom.
.