Hjälp med ESD frågor (Electrostatic Discharge)

thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Hjälp med ESD frågor (Electrostatic Discharge)

Inlägg av thomas_gbg »

Ser att här på forumet finns rätt många som har stor kunskap om ESD. Min fråga är , har köpt en Hakkop T12 klon på aliexpress och nu har jag satt ihop den och den fungerar bra. Men hur är det med ESD skydd jag har nämligen inga jordade uttag här i lägenheten utan jag funderar på hur jag löser det på ett bra och smidigt sett. Vad säger expertisen om element som jordpunkt. Nu kör jag T12 ifrån en adapter på 19V tyckte inte det var någon större skillnad på att köra den på 24v så nu har jag adaptern utanför men hur gör jag med jorden som är kopplad till spetsen på pennan? Och hur gör jag sedan när jag köper en ESD matta med jordkabel. En sista fråga någon som vet en onlinekurs som behandlar ESD.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med ESD frågor (Electrostatic Discharge)

Inlägg av eqlazer »

Det viktiga är inte att jorda utan att potentialutjämna!
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Hjälp med ESD frågor (Electrostatic Discharge)

Inlägg av thomas_gbg »

Ja det har du rätt i. Men hur löser jag det med dom förutsättningarna som jag har?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hjälp med ESD frågor (Electrostatic Discharge)

Inlägg av Klas-Kenny »

Du behöver inte jorda i *fysisk* jord som nämnt, potentialutjämning är det intressanta.

Som de flesta andra, så förmodar jag att du har ett jordat grenuttag under bänken trots att det inte sitter i ett jordat uttag.
Då är det lämpligt att ansluta ESD-mattan dit, så får du samma potential på mätinstrument, lödkolv (om den inte har ett dedikerat uttag för att ansluta ESD-jord) osv.

Sen att ingenting är ansluten till fysisk jord i uttaget, spelar mindre roll.
Att ansluta ESD-utrustningen till jord genom ett element och sen ha övrig utrustning ojordad är mindre lämpligt eftersom att då kan tex. en oscilloskopprob ha helt annan potential och elda upp det du ska mäta på. Och att ansluta alla apparater till elementet är i allra högsta grad olämpligt.
thomas_gbg
Inlägg: 115
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Hjälp med ESD frågor (Electrostatic Discharge)

Inlägg av thomas_gbg »

Klas-Kenny>Tackar för den utomordentliga förklaringen. Tar några bilder på min arbetsbänk, ESD mattan jag beställt ifrån aliexpress och insidan av T12 Klonen och hur jag kommer att koppla. Vore oerhört tacksam om du kunde du ta en sista titt om du tycker det ser ok ut när det gäller ESD. Kan nämna att det är mest svagström jag bygger med.
Skriv svar