Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Andy »

Trevliga lådor, har du ett artikelnummer på dem? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De benämns EUROBOXplus färgkod.

Jag blev först halvgalen när jag skulle öpnna en låda och satt tio minuter innan jag läste lappen som följde med: "Tryck in sidorna och dra isär" - skitenkelt! Inga skruvar någonstans och som kan försvinna. Man behöver några små plåtskruvar för att fästa en monteringsplåt, som jag gjort, i "ståndare" i lådan (både över- och underdelen). Front och bakstycke i äkta plastic - lättborrat/brotchat.

Jag gillar inte plast men de här lådorna är riktigt behändiga! :tumupp:
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Andy »

Tackar, endast en storlek lite synd. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick lite småproblem när jag skulle installera förstärkarna för skruvarna till högtalarterminalerna tog i plåten varför jag fick knipsa av den ganska snävt och kunde när jag tittar på 15-wattaren knipsat ännu mer.
Men det har du rätt i, lite flera storlekar hade inte gjort ont.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick ju hem tio småförstärkare till och har under några dagar gått och ånkat mig - "vad 17 ska jag nu med dem till??".
Men jag har fått en idé och har spanat in billiga komponenter från AliExpress. Beställer strax innan vi åker till en påse boxar, potar, kontaker och batterihållare.
När vi är hemma igen kan det bli lite serietillverkning av förstärkarmoduler. Rapport kommer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har beställt lite löst skrot från Kina och planerar att bygga in en del av de små PAMarna i pillerburkar med in- och utgångskontakter, DC-kontakt, pot med strömbrytare och en batterihållare för 1850-celler.
Jag har en slik box mått ca 90x60x30 mm) och noterar att locket går ner en cm över boxen varför det kräver lite planering när hål borras upp för alla komponenter.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Zhorts »

Det är väl inget problem att det sticker ut lite delar? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Precis ... eller på stockholmska "ja men presiiiiiis" (ska sägas med fjantig tjejröst)

För att illustrera lite tydligare. Locket har ju en kant som liksom går ner över burken och lämnar bara nedre delen av burkens sida "mottaglig" för pryttlar. Jag tror inte det blir några problem, men det krävs visst tankearbeta innan slägga och vinkeslipen tas fram.

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inga bilder tyvärr, men jag har två färgglada lådor fyllda med fungerande förstärkare. Det är 25-wattaren och en av 15-wattarna. Dock har den mindre förstärkaren fått en DC-kontakt av fel storlek; 2.1mm istf 2.5mm.

Nästa projekt är steampunkförstärkaren med radiröret och den där BT-förstärkaren jag beklagade mig över. Det sitter 5 knappar på kortet för att kunna styra diverse funktioner. Det följde dessutom med fem knappar med "pluppar" och tanken var nog att byta ut knapparna på kortet mot dem med plupparna för att ... Det får bli en bild:
IMG_2457.jpg
Jag monterar dessa knappar på ett veroboard och fäster det mot fronten till de käcka färgade tyska lådorna och drar sladdar till kortet. På så sätt får jag lite användning för förstärkaren. Får väl använda plattan och köra ljud från U-tuben.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådär, sista dagen på jobbet och det blev en plåtbit med bock. Jodå, jag får komma förbi och knycka hur mycket plåt (aluzink) jag vill; det blir mycket offcuts. Plåten är lättbearbetad men ändå, trots att den bara är 0,8mm (eller 0,6 ??)väldigt styv, speciellt jämfört med ren alu.

Om nu någon följer tråden och har lite blåtandskoll, fundera på det här:
Plåten utgår alltså fundamentet för förstärkaren. Bockningen är till för fem tryckknappar som, monterade på ett veroboard, ska fästats med superhäftande dubbeltejp på bocken och sticka ut genom fronten. Kommer bocken att utgöra ett hinder för blåtandssignaler?
Notera att BT-mottagaren sitter längst fram på kortet.
IMG_2462.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Norpan »

Det sägs att man behöver lite öppet runt krumeluren på BT-kortet, iallafall nån cm från metall för att räckvidden ska bli bra.
Om det är rent på kortet under, är det inte det så spelar det nog ingen större roll.

Satte en BT modul på baksidan på radion i bilen och var lite nervös över att räckvidden skulle bli dålig, med plåt runtomkring. Men jag kan stå 6-8 meter från bilen med telefonen i fickan utan problem med att den tappar bort sig, så blåtandspartiklarna är duktiga på att leta sig fram.
Det fungerar även i hela kupén, bagaget har jag inte provat.

Lagade en Marshall Stanmore BT högtalare för ett tag sedan, i den hade de satt BT modulen på högkant, antagligen för att komma bort från aluminiumplåten som baksidan bestod av.
Senast redigerad av Norpan 14 juli 2017, 18:55:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lådan är helt av plast, men en idé kan kunde vara att ta upp ett hål under BT-modulen. Kortet ska ju dessutom monteras en bit över plåten. Man testar och ser.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Norpan »

Att prova blir att veta, hette det väl. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Att meta är att veta (stoåckhoålmska).
Användarvisningsbild
morfar68
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 mars 2006, 14:18:55
Ort: Bohus

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av morfar68 »

Klart man följer den här tråden! Men har ingen erfarenhet av BT-moduler, tyvärr.
Skriv svar