T: Någon här som gjuter?

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

T: Någon här som gjuter?

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte kolla om det är någon här som gjuter, antingen professionellt eller som hobby.

Skulle vara kul att få den här detaljen i gjutjärn. -> http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=87620#p1323536
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Någon här som gjuter?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej, jag gjuter inte men var lite sugen ett tag. Jag skaffade Clas Ohlssons excellenta lilla bok om gjutning i alla fall. Verkade inte för svårt. Tycker dessutom att gjuta är betydligt proffsigare (och nördigare) än att 3D-printa, men det är en annan sak.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Någon här som gjuter?

Inlägg av hummel »

Är det den där bruna boken från clas i sjön? Den köpte jag för 20-30 år sedan men har inte kommit igång med gjutningen än...
Däremot verkar det relativt enkelt att gjuta själv.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: T: Någon här som gjuter?

Inlägg av AndLi »

Har inte http://www.alundajarngjuteri.se/visa_in ... drubrik=Vi varit samarbetsvilliga vid tidigare tillfälle?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Någon här som gjuter?

Inlägg av Magnus_K »

Tack för tipset AndLi! Nära och bra.
Ringer till dom på måndag och kollar. Kan återkomma med vad svaret blev.

Kanske hjälper om jag kan förse dom med en 3D-printad modell och smörgåstårta :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Någon här som gjuter?

Inlägg av Magnus_K »

Pratade med dom nu. Jättetrevligt folk.
Ska dit i slutet på veckan och visa upp detaljen och prata gjutmodell. Ska bli himla intressant och få ett pris.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Någon här som gjuter?

Inlägg av Magnus_K »

Suveränt tips AndLi.

Idag var jag förbi med min lindningsmaskin, och det var det trevligaste studiebesöket på länge. Den trevliga tjejen som stod för försäljningen gick och hämta gjuterigubbarna och vi stod och prata en lång stund om allt mellan himmel och jord.
Vi kom överens om att jag skulle preppa den broms-bit jag redan har med hjälp av spackel, och sedan gjuter dom denna åt mig för kostnad jag nästan skäms för :)
Dom undrade också om jag kunde ta hand om efterbearbetningen för att spara dom tid och det var nästan med rungande "JA!" jag gick med på detta. Dock kommer själva gjutningen ske i slutet på sommar då det var lite pressat nu innan semestrar.
Lite synd att detaljen var för liten för att sätta deras stämpel på, men men, man kan inte få allt.

Fick även gå på en mysig rundvandring och genomgång av processen. Helt fantastiskt... Åk dit och kika runt om ni har vägarna förbi. Ett litet gjuteri, men ack så mysigt!

Tummen upp för denna dag! :tumupp:
Skriv svar