Bygge av lindningsmaskin

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:Eller menar du att att jag inte ska ha nåt speciellt system för avrullningen alls utan helt sonika ha trådrullen på golvet?
Tala om för mig hur jag har kunnat haft så fel som professionell elektrolindare i så många år om det inte fungerat bäst?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, förlåt min dumma fråga :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Undrar om det skulle gå att fixa en dynamisk broms, som är inverterat linjär till fotpedalen. Så när man trampar ner fullt är där ingen broms, men när man släpper upp bromsar det mer. :humm:
Di ide' är intressant och jag tycker vi krånglar till saken lite ty jag har två fina 3D-printade konor här som jag inte bara vill slänga, dessutom är grunden för lindningsmaskinens utseende spikat.

Jag behöver tydligen, enligt SeniorLemurens trevliga och ytterst trovärdiga tips, nån slags broms.

Multiplikatorrullar modell Ambassadeur från ABU har dels en slirbroms dels en centrifugalbroms (mot linresning).

Vad jag nämligen är orolig över, nu när SeniorLemuren påtalat det, är trådresning och trassel med tunn tråd, så vad man behöver är nåt som bromsar i relation till rotationshastigheten.

I princip tror jag man kan göra en liten trumma som är fixerad i relation till avrullningsaxeln, i denna trumma har man ett tvärgående stag, tvärs igenom axeln, med två tyngder på ändarna och var sin liten fjäder in mot mitten.

När detta stag roterar så skapas en centrifugalkraft som gör så att tyngderna når kanten på trumman och bromsar då axeln.

Jag tror faktiskt det här kan gå men kruxet blir hur man "steglöst" skall kunna justera detta och hur man ska kunna vet vad man behöver för bromsverkan.

Annars har jag en annan fundering på en enkel broms: Jag bockar till en bit klen kopparplåt och gör två hål för gängstången i den, sen börjar jag med att placera denna U-bockade plåt över, säg högra, sidostycket där den bockade plåtens hål stämmer överens med hålet i sidostycket, på vardera sida om plåten har jag sedan vingmuttrar (+brickor) och jag kan då dra vingmuttrarna så att gängstången utövar valfri friktion mot plåten, vad tror Ni om det?

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Annars har jag en annan fundering på en enkel broms: Jag bockar till en bit klen kopparplåt och gör två hål för gängstången i den, sen börjar jag med att placera denna U-bockade plåt över, säg högra, sidostycket där den bockade plåtens hål stämmer överens med hålet i sidostycket, på vardera sida om plåten har jag sedan vingmuttrar (+brickor) och jag kan då dra vingmuttrarna så att gängstången utövar valfri friktion mot plåten, vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Eftersom du frågar hur du skall bromsa tråden, så antar jag att du trots att det är både enklare och säkrare att ha trådrullen löst på högkant på golvet alldeles vid dina fötter, att du vill ha det så krångligt som möjligt för att det är roligt. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vart ska jag göra av mina fina 3D-sprutade konor då? :)

Ska jag bara slänga dom?

Fast jag lyssnar på vad du säger, egentligen kan jag nyttja min lindningsmaskin utan komplicerad broms av avrullningsspolen genom att bara ha den mellan fötterna som du säger, halva maskinen förlorar då sin funktion men det viktigaste är ändå (motor)drivningen av själva lindandet på bobin.

Och det som faktiskt är den stora poängen med en lindningsmaskin är att på ett så enkelt och bra sätt som möjligt linda spolar på olika typer av bobiner, allt annat är egentligen sekundärt.

Det är bara det att jag ser det med viss sorg att varken mina konor eller inre avrullningsaxeln tycks komma med i bilden, de kasseras bara.

För jag lyder nu ditt tips, jag skippar inre avlindningsaxeln och detta komplicerande med en rätt nödvändig slir+centrifugalbroms och satsar istället krutet på en bra motordrivning (jag har en mycket bra motorstyrning och motorer har jag numera också).

För ärligt talat, detta med broms låter ju redan det onödigt komplicerat, speciellt om man bara behöver ha avlindningsrullen mellan fötterna :D

Tror nog man ska lyssna på ett proffs som du ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då var embryot till min lindningsmaskin ihopskruvat.

Gjorde dock ett irreversibelt misstag, jag monterade gångjärnen felaktigt, det var känt att sågen tog rätt mycket av materialet så att hålen krympte rätt rejält och för att få samma kraft på inre kullagrena som de yttre hade jag varit tvungen att inkludera sågbredden för annars pekar klappen i vädret som den gör just nu.

Jag har skruvat med självgängande torx-skruv (underbar uppfinning, inte minst för att skruven ju sitter fast på bitsen!) rätt i plyfan och det är i princip omöjligt att skruva om med mindre än en cm skillnad vilket gör så att klappen kommer bli för lös ty den kommer för högt upp.

En möjlighet i detta läge är att rundfila (läs Dremla) upp hålet så att kulllagrena precis passar men då finns knappt nåt klapp-spel för låsning kvar.

Så det verkar som om detta blev självsanerande, inre gängstång/kullager går inte att använda, dvs avrullningsspolen blev att hamna på golvet lik förbannat :D

Tack SeniorLemuren!

MVH/Roger
PS
Jag visste ju att sågen hade tagit ett par millimeter av hålen men jag hade lite för bråttom när jag skruvade ihop grejerna så jag glömde det :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har justerat ihopklämmandet av klapparna idag, kom ju på att jag måste ha en mutter emellan vinkeljärnen för att sedan kunna nyttja en vingmutter när jag spänner ihop arrangemanget.

Så jag har flyttat de båda nedre vinkeljärnen något så att det nu finns plats för en mutter emellan dom.

För övrigt ser det alltså ut som om inre avrullningsaxel skippas (och jag lindar av från rulle på golvet istället).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag köpt lite M5 muttrar, vingmuttrar och skruv

Jag har således monterat på ett set så att jag nu kan lyfta och fixera klapparna mha ett par vingmuttrar.

Jag tänkte köpt lite M8 gängstång också men mitt skruvköp blev för dyrt (köpte mutter, vingmutter, taggbrickor, brickor och två typer av skruv i tre dimensioner, 4, 5 och 6mm).

Bättre beskrivning finns här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7#p1323507

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser min lindningsmaskin ut idag.

Jag fick köpt M8 gängstång idag men sen när jag försökte kapa den med min käcka lilla bågfil så försvann tänderna fullständigt från bladet!

Fattade ingenting för jag har nyligen köpt 6+6 blad av märket Ironside på Järnia där jag genast fattade att dom grova bladen bara dög till trä (fanns bara en bild som antydde det) medans dom finare bladen dög till metall (om man synade bilden).

Men ärligt, den bilden ser mer ut som en Aluminium-profil, så jag tror att dessa blad var ämnade att användas för trä/Aluminium, INTE gängstång av stål :D

Som tur är har jag en stor och riktig bågfil också (med nyligen inköpta "kvalitetsblad" modell Irwin) och med hjälp av denna bågfil fick jag sågat av den.

Sen lurade jag lite över hur jag tänker, kom på att höger sida BARA behöver ett kullager (lyfter man på klappen/klapparna så kan man enkelt trä på godtycklig bobin, man behöver inte ens skruva av nån vingmutter), vänster sida ska ju ha hela motordrivningen osv och det räcker faktiskt att gängstången är fixerad i den sidan (med dess kullager och dito klapp), jag har nu typ 3cm utstickande gängstång på vänster sida och den biten tror jag räcker för att installera lite kugghjul av nån lämplig typ.

Gängstången snurrar just nu inte jättelätt men den snurrar lätt :)

Nästa steg kan bli att sno drivningen hos den manuella borrmaskinen som jag dels har men faktiskt också vet att Clas säljer, eventuellt kan man modifiera den så att det passar (motoraxeln in i chucken, alltså).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Teknikern »

Som vanligt så får man precis vad man betalar för och det gäller i synnerhet skärande verktyg. Här kommer inget annat märke än Sandflex in när det gäller bågfilblad och blad till kallsågen och dom bladen är riktigt dyra, kallsågbladet kostar 150 spänn stycket och säljs bara i 10-pack (udda längd och gammal såg) men håller en hel evighet om man jämför med det verktygsbussen säljer.

Bågfilsbladen säljs i 2-pack och kostar c:a 60 spänn för två men håller riktigt länge såvida man inte kapar för mycket stålarmerad hydraulslang för då tappar dom tänderna. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack teknikern, då ska jag kola efter Sandflex när det gäller bågfilsblad.

Annars kan jag berätta att jag kollade på manuell borrmaskin på Clas idag, de hade inte den i just den närmaste och lämpligaste butiken (tycker Clas börjar likna Elgiganten mer än den trevliga järnhandeln den var tidigare) men de hade den i Västra Frölunda (VF).

Nån dag ska jag alltså ta mig ut till VF och spana in denna manuella borrmaskin (som Clas kallar borrskaft) för att eventuellt kunna ta vara på vinkeldrivningen (min gamla variant ser ut att gå att använda på det sättet men det är arvegods...).

Här är den förresten: http://www.clasohlson.com/se/Borrskaft/40-9092

Denna kan funka att dissikera, inte alltför dyr heller (180 spänn), först tänkte jag att jag sågar av handtaget men vet Ni vad? Handtaget blir faktiskt idealiskt för min arm-räknare!

Då kan ju handtagets arm pilla på räknarens arm en gång per varv samtidigt som motoraxeln fästes i chucken, på det sättet får jag vinkelrät kraftöverföring (med motorn fäst på sidan om lindningsmaskinen) samtidigt som jag kan räkna antalet varv med min arm-räknare.

Nåt sån kan det faktiskt bli, jag har dålig koll på den exakta mekaniska utformningen men det känns kunna funka.

Nästa inköp är alltså ett borrskaft av Clas i VF :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite funderingar när det gäller kugghjuls-låda.

Verkar som jag upptäckt nåt som kallas snäcka och, om jag inte missförstår fullständigt, så kan man göra en vinkelrät kraftöverföring mha en snäcka på motoraxeln och ett helt vanligt kugghjul på lindningsmaskinens axel.

Detta har jag hittat (de är dock för klena men är ändå en början):
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... sgodpP8IUA

Sen har jag hittat dom här (ser dyrt ut):
https://www.mekanex.se/produkter/kompon ... l-skruvar/
https://www.mekanex.se/produkter/kompon ... -kugghjul/

Men det här kan funka men känns lite klent:
http://www.kugghjul.net/product_info.ph ... 00001-p-52
http://www.kugghjul.net/product_info.ph ... 00050-p-43
http://www.kugghjul.net/product_info.ph ... 6101-p-102

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Tack teknikern, då ska jag kola efter Sandflex när det gäller bågfilsblad.
Sandflex finns på Jula:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ad-065050/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Kan du hitta ett par för mini-bågfil också blir jag euforisk ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av CPMS »

Vet inte vilka butiker du har i närheten men är det 150mm blad du är ute efter så verkar Bauhaus ha blad både för metal och trä.
Ahlsell och Wurth har också, alla dom här har nog butik i Göteborg.
Harald Nyborg också.
Skriv svar