Verktyg, hjälpmedel & komponenter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

mrfrenzy skrev:
rogerk8 skrev: Ni ska se när jag författar saker här på forumet, jag läser förhandsvisningarna uppemot 10 ggr, trycker på Skicka och först då ser jag ofta minst stavfel men ibland tom att flera ord saknas, lite roligt faktiskt :D
En stor eloge för detta, det gör inläggen så mycket trevligare och lätta att förstå.
Många av dagens ungdom struntar ju helt i rättstavning (oavsett om dom har dyslexi eller ej).
Tack mrfrenzy, du är snäll.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått levererat en bit plyfa till mitt Biltema borrstativ.

Monterade först en bit 2"7 som underrede till borrstativet, det slog sig dock efter ett tag och blev jobbigt snett och instabilt, nu har jag istället bytt till en bit typ 21X170mm plyfa som, likt det fantastiska material det är, är fullständigt plant.

Ganska ointressant inlägg hittils :)

Men här kommer nåt mer intressant, jag har klurat på hur jag ska kunna borra rakt, jag vill ha tag i två stycken "bubblor i vatten" modell vattenpass, jag tänker mig då att jag aldrig borrar med större borr än 10mm, jag kan göra en kvadratisk plan plåtbit modell 2mmX50mmX50mm som jag limmar på en bubbla per dimension (x, y) alltså typ i ett hörn, sen nyttjar jag borrstopp+bricka (för klenare borr) och fixerar plåten dikt ann chucken.

Nu är frågan hur jag ska få tag i bubblorna, ett sätt som slår mig nu är att köpa nåt jättebilligt (det kan egentligen inte bli för billigt för bubblorna kan alltid kalibreras om samtidigt som dom aldrig ljuger) vattenpass och bara sno bubblorna även om jag ett tag hade en ide' med att göra egna bubblor modell vattenfylld kort genomskinlig plastslang, pluggas med lackad träplugg samt injicera med luft mha kanyl (som jag faktiskt har från den tiden jag jag gjorde refill av bläck på min dåvarande bläckstråleskrivare även om utskriften sen blev lite blåaktig pga asbilligt bläck för kulspetspenna modell Parker :D).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av CPMS »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här var ju extremt intressant, tack CPMS!

Men hur tusan hittade du dom? :)

Din ide' med att limma vattenpasset på baksidan av borrmaskinen fungerar dock tyvärr inte, för hur ska jag veta att borret är alignat med vattenpasset?

Vattenpasset kan alltid se rakt och fint ut men det är gentemot borret det måste vara rakt och fint, dvs blir det minsta avvikelse i vinkel borr/vattenpass så blir borrningen skev.

Hoppas du förstår vad jag menar för detta är inte så lätt att förklara.

Men ditt trevliga tips får mig nu att tänka på ungefär samma sätt som förut dvs jag monterar tillfälligt en relativ grov plåt dikt ann chucken (vars käftar jag hoppas är spik vinkelrät mot borret), sen har jag monterat ditt runda vattenpass på plåten och fixerar plåten+vattenpasset dikt ann chucken mha ett borrstopp, sen rattar jag in borrmaskinen tills bubblan är i mitten, då tar jag bort arrangemanget och borrar förhoppningsvis spikrakt.

Jag tycker nog ändå att det fina runda vattenpasset är lite stort (43mm) men de enkla vattenpassen var ännu större (25X50mm) även om det ser ut på bilden som man kan skära loss dom och kanske komma ner i 20mm's längd, det cirkulära vattenpasset är dock roligare och mer anpassat till min problematik.

Tack så hjärtligt för att du tog reda på detta åt mig!

MVH/Roger
PS
Jag kom precis på ett sätt hur jag kan faktiskt kan limma vattenpasset på borrmaskinen, jag monterar ett 6mm-borr i min borrmaskin sen går jag till nån som har en pelarborrmaskin och som borrat upp ett 6mm hål i en grov metallbit, sen stoppar jag ner min maskin i det hålet och därefter limmas vattenpasset på toppen av min maskin (där jag märker att jag mest använder området runt handtaget, för tryck brukar jag använda externt monteringsbart handtag dvs toppen är fri att limmas).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Glenn »

Går att köpa lösa libeller annars, första bästa från ebay: http://www.ebay.com/itm/Wasserwaage-Lib ... 2989653446 ..fast du kanske hellre skulle ha en sånhär ?

http://www.ebay.com/itm/Dosenlibelle-Wa ... 2832184803
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Herregud vilka grejer det finns!!!!

Den där cirkulära libellen (nu har man plötsligt lärt sig ett nytt ord också :) ) i andra länken är ju riktigt klockrent vad jag skulle vilja ha, dom rektangulära var bra dom också men eftersom jag ju ändå har problem i två dimensioner så passar den gulligt lilla lilla D8X5,5mm perfekt!

40 spänn bara också :)

Om jag nyttjar min "pelarborr-approach" så kan jag ju limma den bakpå borrmaskinen.

Tack Glenn!

MVH/Roger
PS
Kan det bli nån precision med detta? Jag har egentligen inga stora krav på precision men som jag har det nu fungerar det nästan inte alls.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av CPMS »

Lite mindre än Julas från Conrad om du har bråttom: http://www.conrad.se/Libell-Analogis-Mi ... &pi=310805

Om det går så montera en på ovansidan av borrmaskinen också (för borrning horisontellt) så får du hjälp med upp/ner, sidvinkel får du syfta uppifrån.

Det här är egentligen oftast ett icke problem för när du borrat ett antal hål på frihand så lär du dig hur du ska hålla/titta för att borra någorlunda rakt, krävs det större precision har du ju borrstativet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad snälla Ni är!

Det här är ju precis vad jag behöver och att kunna beställa från Conrad istället för ebay med dyr frakt är ett plus, så jag har nu bokmärkt den här och kommer köpa den.

Fast hur jag ska "kalibrera" min borrmaskin det vet jag inte riktigt för jag känner ingen i stan som har en pelarborrmaskin.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av CPMS »

Loda in Biltema borrstativet så stången är lodrät, spänn upp borrmaskinen i stativet och sätt fast libellen i lod på baksidan.
Kolla upp/loda in en bordskiva med vattenpass/smartphone + app, spänn fast någon grov axelstump i chucken, spänn fast axeln mot skivan så borrmaskinen sticker ut utanför skivan så borde det duga för att sätta fast en libell på ovansidan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

CPMS skrev:Loda in Biltema borrstativet så stången är lodrät, spänn upp borrmaskinen i stativet och sätt fast libellen i lod på baksidan.
Kolla upp/loda in en bordskiva med vattenpass/smartphone + app, spänn fast någon grov axelstump i chucken, spänn fast axeln mot skivan så borrmaskinen sticker ut utanför skivan så borde det duga för att sätta fast en libell på ovansidan.
Det är sent och kvällsvarden närmar sig dvs detta meddelande blir lite brådskande...

Orkar du möjligtvis bokstavera det där med hänsyn tagen till att jag är en idiot, för jag fattar absolut ingenting av det där.

Det är inte så lätt att på ett begripligt sätt förklara mekanik.

Nu ringer äggklockan, vi hörs i morgon :)

God Natt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev: Det här är ju precis vad jag behöver och att kunna beställa från Conrad istället för ebay med dyr frakt är ett plus, så jag har nu bokmärkt den här och kommer köpa den.
Tvärt om väl, libellen jag länkade till hade ju fri frakt, conrad har rätt dyr frakt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Men jag har fått höra från min gode vän att ebay kan vara dyra att köpa ifrån pga en massa fraktkostnader men det verkar tydligen inte stämma.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Glenn »

Man får kolla, ibland kan frakten vara riktigt dyr, men ibland är den gratis.

Från kina är det ofta gratis, om det inte gäller stora saker.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på hur jag ska göra med 2D-libellen:

Min tanke är att jag nyttjar min Vetro sticksåg med blad för metall (som jag tycks ha) och sågar till en rektangulär liten bit av min nya fina och plana 2mm Aluminiumplåt från ELFA (av alla ställen :) ), sen gör jag ett 6mm hål i den vid ena kortsidan, sen fixerar jag plåten i en liten bit 6mm gängstång med hjälp av två muttrar, slutligen kör jag in gängstången i chucken med pålimmad libell på Aluminium-plåten, vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Libellen är beställd ( https://www.conrad.se/Libell-Analogis-M ... &pi=310805 )
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Verktyg & hjälpmedel

Inlägg av Spisblinkaren »

Köpte skruv och muttrar idag.

Gick på 350 spänn :D

Hade med mig en liten raaco-låda, bad Järnia väga den innan jag fyllde den med skruv, muttrar, brickor, vingmuttrar och taggbrickor.

Började från vänster med muttrar, tog måttligt många av varje dimension (4, 5, 6mm), allt gick bra tills jag plötsligt stog där med två fack/dim över samtidigt som jag bara räknat med ett fack (minns fortfarande inte hur jag räknat, eventuellt med låsmuttrar men jag gillar inte låsmuttrar för det blir så mycket att dra, spännbrickor är bättre)

Men så fick jag en vision, jag lägger plattförsänkt skruv i den ena, frågan var då bara vilka längder så jag började med att ta några av de kortaste de hade, sen tog jag några av de näst kortaste osv tills jag fyllde facken.

Efteråt kom jag dock på att längsta möjliga som hade passat i facket hade dugit för då hade jag bara kunnat såga av dom :doh:

Men eftersom det redan var gjort/blandat orkade jag inte bry mig samtidigt som mängden blev onödigt många.

Så inför sista facket letade jag upp längsta tänkbara kullrig plattförsänkt(?) skruv som kunde få plats MEN jag var fortfarande inne i tänket att jag skulle fylla facket :)

Därav 350 spänn :D

MVH/Roger
PS
Jag har en diger samling M3 men har egentligen aldrig haft nåt större alls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar