Göra en detektor för gräsklippartråd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
crowhater
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 juli 2012, 18:32:14

Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av crowhater »

Tänkte göra en detektor för att känna av var tråden till den automatiska gräsklipparen går. Någon som vet lite om detta? Är det likström i kabeln? Vilken spänning används?

Något bra förslag till kretsschema som ni kan rekommendera?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av Wedge »

Här finns både sändare och mottagare.
http://wiki.ardumower.de/index.php?title=Perimeter_wire
Beskrivning, kommentarer, schema ...
Vet inte hur användbart det är.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av FormerMazda »

Är basstationen ansluten till slingan så kan du söka med en vanlig AM-mottagare.

Typ: https://www.youtube.com/watch?v=rkB0PsUufd8
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av adent »

Jag försökte bygga en av en OP-amp i oändlig-förstärkningsläge kopplad till en högtalare med en spole som givare.
Dock helt utan att ha räknat på det, så det gick sådär. Kunde höras på några cm när, men inte mer. (Min slingas frekvens är inom hörbara området direkt, biltema/greenmate-klipparslinga)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av prototypen »

En feritstav med några tusen varv tråd och en audioförstärkare och högtalare funkar, det blir tyst när staven pekar mot tråden.
Eller så tar du dit en kompis med hörapparat, funkar de me.

Protte
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av salle »

Inget svar på din fråga, men denna använder jag när jag letar efter brott på slingan, funkar bra, och kostade nog under femhundringen hos Kjell.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av E Kafeman »

En AM-mottagare med Långvågs-band fungerar bra. Det är inte alla radio-apparater som har långvågs-bandet även om de är märkta som AM-mottagare.
Jag köpte en långvågsmottagare på CO för en 50-lapp.
De flesta av dessa slingor skräpar rätt brett så det är lätt att höra på radion.
Det är säkert olika för olika klippare, men vid hel Husqvarna-slinga hördes den på 300 meters håll på 50konors radion (Denver TWR-802).

Vill man bygga slingdetektor själv är det enkelt. Möjliga svårigheten är att välja spole och kondensator för att skapa en resonans-krets inställd på ungefär rätt frekvens. Utan resonans blir detekterade signalen för svag. Spolen får inte vara för stor, för då blir spolens självresonans-frekvens för låg och det går då inte tuna kretsen för ett högt Q. 100 varv lackad koppartråd jämt lindad utan överlapp runt ena halvan av en tom hushållsrulle kan vara riktmärke som passar de vanligaste sling-frekvenserna. Isolerad lämplig koppartråd finns på gamla bil-relän.
Andra halvan av hushålls-rullen blir handtag.
Trimkondensator ca 50pF kopplas över spolen. Gör en andra lindning på 10 Varv alldeles jämte den andra lindningen och koppla till diod och vidare till kristall-hörsnäcka (Sök AM-detektor för schema), så behövs inte ens något batteri och allt ryms i hushållsrullen. Om man vill använda vanlig lågohmig hörlur/högtalare/visarinstrument så behövs en liten aktiv förstärkare.
När allt är hopsatt, justera kondensatorn för max signal och fixera inuti rullen. Om det blir max signal i änden av kondensatorns justering får man ändra antalet varv på den större spolen.
Selektiviteten blir inte lysande men fullt tillräckligt bra.
Slarva inte med avstämningen. Avstämningen gör att önskade signalen kan bli ca 100ggr (Q=100) starkare samtidigt som oönskat brus och signaler utanför det frekvensområde som är intressant dämpas lika mycket. Det kan aldrig kompenseras med efterföljande förstärkar-steg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av prototypen »

Kaffeman, varför krångla till det så? Jag hör min huskvarnaslinga med hörapparaterna, kan säga var den ligger med en cm precision då jag har apparat på båda öronen och när det är lika starkt i båda så är tråden direkt under näsan.

Protte
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av Elman »

Varför uppfinna hjulet om och om igen?? särskilt med ebay mm och billiga trådsökare,am-radio (finns dom kvar att köpa:-) ) eller en stackare med hörselnedsättning som lider med alla gräsklippare, mobiltelefoner, frekvensomriktare ,dimmrar, led trafo och all annan felkonstruerad "(skit)! som stör... Mina bästa instrument är spett&slägga :-) släggan har en felkonstruktion skaftet är ömtåligare är huvudet!!!!
/P
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av E Kafeman »

Krångligt kanske för en del, men ovärderligt att ha testat om man inte gjort det tidigare.
Ur slingdetektor-synpunkt är det enklast tänkbara diy, lite gamla tiders kristallradio. Materialvalet är medvetet sådant som i många fall redan finns hemma.
Borde finnas intresse på detta forum att bekanta sej lite med visserligen forntida radio-teknologi men fortfarande grundläggande om man tänkt sej försöka få förståelse hur en modernare radio fungerar.
Hörapparat eller pacemaker kan säkert fungera som detektorer pga störningskänslighet och andra brister i konstruktionen i endera änden, men man kan ju inte leta efter någon med störkänslig pacemaker så fort slingan pajat.

Om man nu har slut på batterierna i hörapparaten och det inte finns någon kristall-hörlur hemma, är tekniskt kunnande på den nivån att man kan åstadkomma annan detektor av enkla prylar som finns hemma?
Det är väldigt jordnära elektronik, väldigt givande med praktiska försök vilket kan leda till att man funderar på egen hand. Det kan ge en grund till att förstå lite mer avancerad radio-teknik.
Lite som att lära sej hur en ficklampa fungerar som del av sitt kunnande och vid behov kunna reparera den, trots att lampan finns att köpa för ett spottstyver. Det är olönsamt kunnande, men är också ovärderligt grund-kunnande om man blir satt på uppgiften att reparera när Ålandsfärjan blir strömlös halvvägs någonstans i natten.
Man bygger inte upp något egenkunnande om man inte gör egen hands-on och funderar på hur det fungerar och motsatsen, varför saker ibland fungerar mindre bra.
I förlängningen kan man kanske komma på vad som brister som gör hörapparaten störkänslig och designa något som är bättre.
Om man inte har radio-intresse nog för att göra egna experiment så går det köpa färdigt som jag tipsade om, typ en passande AM-radio.
Dock, köper man utan egen-tanke finns risken att man köper AM-radio utan LV som ibland krävs för detektering, vilket kan vara väsentligt vetande om det man vill åstadkomma är att leta upp ett avbrott i gräsklippar-slingan.

Har man nu ingen radio är det ju bra om man har något annat störkänsligt att testa med, och om din hörapparat duger finns naturligtvis inget behov av inköp eller byggande av testutrustning för just dej.
Hörapparat är ett välkänt exempel, där telecoilen ofta är avstämd att detektera allt upp till 100kHz. Ger lite dålig känslighet på avstånd men på kortare håll fungerar den som detektor av elektriska störningar under 100kHz. Den saknar nämnvärd selektivitet och många apparater saknar mute för skräp-ljud. Digtala ljudprocessingen i somliga moderna hörapparater erbjuder just den funktionen för att man ska slippa höra switchade nätaggregat, larmbågar och annan störande elektronik.
Har jobbat med sådan störbegränsning lite vid sidan av ordinarie jobb, men nu sysslar jag lite med motsatsen, låta telecoilen bli mer mottaglig för yttre strömfält för att bli en del i den trådlösa laddningen. Sen blir den som en kristall-radio, utan behov av batteribyten och oduglig att använda till att leta sling-avbrtt. :wink:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av prototypen »

Man hörapparater störs INTE av gräsklipparslingan, vanlig hörslinga och klipparslinga är gjorda på samma sätt man matar ut AC i båda. Det är i hörslingeläge som jag hör klipparens signal.

Mina apparater störs inte heller av "annan skit" som telefoner och frekvensstyrningar.
Jo det var nog så att mobiler störde, men det har man kommit till rätta med och det var före jag började använda.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av Icecap »

Allt detta med avstämda kretsar är skitsnack!

För många år sedan gick jag en utbildning inom elektronik. En dag blev vi bedd om att skapa en slinga runt klassrummet då en elev i nästa klass använde hörapperat.

Sedan kopplade vi en radio till slingan och byggde mottagare till detta.

Jag tog en reläspole, tror att det var ett 24V relä med massor av lindningar, en op-amp och lite småkrafs och det fungerade!!!
Premix
Inlägg: 140
Blev medlem: 15 april 2004, 21:58:05
Ort: Trollhättan

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av Premix »

E Kafeman, jag och säkert många fler uppskattar dina förslag på lösningar.
Alltid värdefullt med någon som kan förklara varför och hur någonting fungerar uppbackat med kunskap.

Tack för att du tar dig tid och delar med dig.
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av Bossef »

Premix skrev:E Kafeman, jag och säkert många fler uppskattar dina förslag på lösningar.
Alltid värdefullt med någon som kan förklara varför och hur någonting fungerar uppbackat med kunskap.

Tack för att du tar dig tid och delar med dig.
Som du säjer, får hoppas att flera av Kafeman kaliber delar sin kunskap med forum besökarna!
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av Bossef »

Finns massa brus i tråden som inte är relevant, ser också att dessa är äldre insnöade forum medlemmar som inte kan se själva frågan, utan antar från sin utgångspunkt och svarar blint på en egen föreställd lösning!
Kafeman är ett föredöme!
Skriv svar