Arduino/MySensors nybörjare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Borre »

Okej, ja det går ju också. :)

Med Lipo-batteri på 4.2V fungerar det rätt bra med linjär spänningsregulator också, väljer man en som drar lite egenström (~1uA) blir det inte mycket förluster eftersom spänningsskillnaden är så låg.

Än lämpligare kan vara med Lifepo4-batterier med en spänning på 3.2V (max laddspänning 3.6V), dessa passar utmärkt med radions max 3.6V och håller ofta spänningen kring 3V innan de är slut.
Jag kör några såna och det fungerar bra.

Du lär nog inte fånga upp så mycket mer med RFM69 vid 433MHz eftersom protokollet är annat än tex Nexa och andra 433MHz prylar.
Jag använder RFXCom och dessa fungerar utan problem ihop.

Säg till om du vill ha några små kort av mig när/om du byter till RFM69. Gjorde några små kort för plats för Arduino Pro Mini och RFM69, samt några paddar för sensorer/utgångar/kontakter. Kortet är inte större än en Pro Mini och passar fint för batteridrift.
15052017-IMG_20170515_174104.jpg
Arduinon löds alltså direkt mot kortet utan några stift eller så, och radion på den andra sidan.
Utmärkt sätt att dra fördel av Pro Minis extremt låga pris. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Borre »

Har du fått det att fungera?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av ToPNoTCH »

Borre skrev:väljer man en som drar lite egenström (~1uA) blir det inte mycket förluster eftersom spänningsskillnaden är så låg.
Jag letar efter en regulator med sådana egenskaper (low quiescent current) för et LP projekt.
Den behöver dessutom ha bra pris och vara tillgänglig.

Har du några tips ?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Borre »

Det beror på vad du ska ha den till, inspänning och utström osv.

Men de flesta större tillverkare har flera alternativ, se tex:
http://www.ti.com/lsds/ti/power-managem ... 165|EQ|Yes# (välj och sortera efter Iq)
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/pa ... .do?id=366
https://www.torexsemi.com/products/sing ... egulators/
Torex XC6206 har jag använt med bra resultat.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av arvidb »

Vad finns det för programvara tillgängligt för loggning och plottning av datat från dessa nätverk?

Visst bör man kunna använda en Arduino Pro Micro (ATmega32U4, 3.3 V, 8 MHz) ansluten via USB till en PC för att ta emot data? (Kallas "gateway" i MySensors-världen, om jag fattat rätt)? Vad kör man sedan lämpligen för mjukvara på sin linuxserver för att få in datat i en databas och få upp grafer över temperaturerna?

Tänkte använda HopeRF RFM69W-868S2 868 MHz radios och Arduino Pro Mini 328 3.3 V 8 MHz för själva noderna.

Trevligt nog finns allt detta och även DB18B20 och step-up-omvandlare från samma säljare, så det bör bli bara en försändelse att hålla reda på.

USB-till-RS232-omvandlare har jag ett par av hemma redan - det räcker för att programmera Arduinosarna va? (Ev plus extern strömförsörjning?)

Något annat man bör tänka på? Som antenn tänkte jag bara klippa till lite kopparkabel. Hmm, batterihållare kanske vore bra. Något annat?
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av nomis_82 »

Angående regulator så använder jag mcp1700 och mcp1703 till mina MySensors noder. Har kört en pro mini, två 18dsb20 och nrf42 på tre AA batteri i över tre år nu. Har även en nod som jag kör med lipo. Här är en länk som jag vart inspirerad av http://www.home-automation-community.co ... l-battery/
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av arvidb »

Ja tre års batteritid (minst!) låter ju inte fel! Tack för tipset. (Det kanske vore kul att jämföra en sådan nod med en med ett AA-batteri och step-up.)

Men största frågetecknet för mig nu är vad man gör med datan. Folk måste ju använda infon som samlas in på något sätt? :) Jag vill samla ihop datan till min interna server, som ändå alltid står på, och presentera temperatur över tid på en webbsida. Det måste väl finnas färdiga lösningar för detta? Eller hur gör folk?

I vilket format dyker datan upp förresten? Är det bara att ansluta Arduino Pro Minin via USB och sedan lyssna på typ /dev/ttyUSBn? Jag antar att noderna skickar data av sig själv, de kan ju knappast pollas eftersom de måste sova mellan samplingarna?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Mickecarlsson »

MySensors består av tre delar:
1. Sensornoden, en Arduino med en radio och någon form av sensor
2. Gatewayn, t.ex. en Radpberry Pi med en radio
3. En Controller, t.ex. Domoticz

Du måste ha alla tre delarna för att MySensors ska fungera.
Du hittar massor av Controllers här https://www.mysensors.org/controller
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Borre »

Driv direkt med batteri utan regulator om du vill ha så lång batteritid som möjligt.
Step-up behövs enbart om något behöver en högre spänning, nån sensor kanske. Men det mesta går att lösa med sensorer som klarar lägre spänning. RMF69 klarar ner till 1.8V.
Jag driver de flesta med två AA eller AAA-batterier.

Står nog tidigare i tråden, även på mysensors.org, att du bör löda bort lysdioder och spänningsregulatorn på Arduinona om du ska driva dessa med batteri annars drar de många gånger högre ström än utan dessa.

Din länk till RFM69W går till RFM69HW, med H och det är en med förstärkare för högre uteffekt, jag har provat bägge och det är sällan någon mening att använda HW-versionen, den drar mer ström och ställer högre krav på avkoppling för att fungera så bra som möjligt. Jag använder enbart W-versionen.

För "controller" så kolla här så ser du vad som stöds direkt:
https://www.mysensors.org/controller
Många använder Domoticz för att det är så pass enkelt.

Serial API har du här:
https://www.mysensors.org/download/serial_api_20

Noderna skickar i det intervall du har angivit när du programmerade noden. Se något exempel:
https://www.mysensors.org/build
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av arvidb »

Mickecarlsson: Funkar det alltså inte att använda en Arduino Pro Micro som Gateway, ansluten via USB till en controller?

Jag har sett listan med controllers (och kollat lite på t.ex. openHAB och Home Assistant), men dessa verkar vara inriktade mer på att styra lampor och liknande än att visa data? Nu kollar jag på Domoticz hemsida och där finns det mer om att installera på ett linuxsystem - trevligt! Och här fanns ju info om att ansluta en MySensors Gateway över USB också - yay! Då bör det ju fungera alltså. :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Borre »

Kolla runt på mysensors.org, du har i princip alla info där.
https://www.mysensors.org/build/select_gateway
Kolla där och till vänster i menyn vilka gateways det finns.
Jag har tidigare använt en Arduino pro mini som gateway och nu en egen variant med Atmel SAMD21 (ungefär en Sensebender Gateway).

Med det flesta program, OpenHAB osv, kan man välja vad man ska visa och inte. Det går bra att bara visa temperatur med tillhörande grafer.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Mickecarlsson »

@arvidb
Jag kör med Arduino 3,3 volts varianten och 8 MHz. Jag har tagit bort spänningsregulatorn och lysdioden samt installerat annan bootloader som klarar ner till 1,7 volt.
Jag kör med RFM69 på 868MHz, dock köpte jag fel version, HW-versionen, men med beta-versionen av MySensors och nya drivrutinen för RFM69 funkar det mycket bra.
Jag köpte NewbiePCB https://www.mysensors.org/hardware/newbie-pcb och är mycket nöjd med dom.
Du kan använda Arduinon via serieporten till controllern om du vill, det ska fungera bra.
Jag valde en Raspberry Pi som gateway och kör via nätverket till min virtuella Linuxserver som kör Domoticz.
Som temperatursensor valde jag BME280 då den mäter temperatur, luftfuktighet ocg lufttryck.
Jag mäter, via S0, min elförbrukning i garage och förråd (jag har separata elmätare där).
Idag snickrade jag ihop en nod som ska mäta jordtemperaturen i ett par stora krukor i växthuset, mest för att jag kan :D
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av arvidb »

Borre skrev:Står nog tidigare i tråden, även på mysensors.org, att du bör löda bort lysdioder och spänningsregulatorn på Arduinona om du ska driva dessa med batteri annars drar de många gånger högre ström än utan dessa.
Jo den infon finns i nomis_82 länk t.ex., men det skadar ju inte att upprepa, hade varit trist att missa det och få otrevligt kort batteritid.
Borre skrev:Din länk till RFM69W går till RFM69HW, med H och det är en med förstärkare för högre uteffekt, jag har provat bägge och det är sällan någon mening att använda HW-versionen, den drar mer ström och ställer högre krav på avkoppling för att fungera så bra som möjligt. Jag använder enbart W-versionen.
Tack! Hmm, säljaren verkar ha två RFM69W, en +13dBm och en +20 dBm 100mW. Har dom helt enkelt skrivit fel på den sista så att den egentligen är en HW?



Tack också för länkarna till API och infon om hur intervallet konfigureras!

Jag har tittat en hel del på mysensors.org men jag började nog i fel ände ("bottom up", så att säga) - har man inte läst på om olika Controllers (på deras respektive hemsidor) så blir infon om Gateways ganska... meningslös - i vart fall funkar det inte att välja Gateway genom att läsa på om Gateways enbart. :oops: Det gäller alltså att välja den Controller som man trivs med och sedan en Gateway som passar till den. Jag tror det börjar klarna nu. :tumupp:


Mickecarlsson: Hehe, jo jag har en känsla av att har man väl börjat med detta så nöjer man sig nog inte med att bara mäta ett par temperaturer. :)

NewbiePCB såg ju praktisk ut! Raspberry Pi och ethernet ger ju större frihet i placeringen av gatewayen förstås, men jag slipper gärna en till väggvårta, därför kör jag hellre en USB-gateway.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Platis »

SeniorLemuren skrev:Vitsen med att inte ha USB-port på Arduinon är ju naturligtvis att den blir mindre och lättare. Det kan ha stor betydelse i vissa applikationer. Den är precis lika bekväm att programmera som UNO och de andra med USB eftersom man pluggar ihop den med en USB till RS232 converter för 6 spänn när den skall programmeras. Den jag har ger både 5 V och 3.3 Volt valbar utsp.
Vad är det för spänningsnivå på tx- och rx-pinnarna på dessa?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Borre »

arvidb skrev:Tack! Hmm, säljaren verkar ha två RFM69W, en +13dBm och en +20 dBm 100mW. Har dom helt enkelt skrivit fel på den sista så att den egentligen är en HW?
Ja normalt är +20dBm HW-varianten så det är nog fel skrivet, nog för att bilderna visar W-varianten (den lilla ytmonterade 6-beningen fattas och det är den som förstärker).
Skriv svar