Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exakt

datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exakt

Inlägg av datajompa »

Ett sätt om man bygger en låda vore att ha fasta block som saker skruvas emot, men det är inte alltid praktiskt att konstruera på det sättet.

Finns det någon konisk metallgrunka med utvändiga gängor större än konen/spetsen, och med passande hylsor med någorlunda precision? Det skulle funka ungefär som försänkt skalle och en sån där konisk ring som man hade på IKEA-möbler förr, men iställer för 60 graders vinkel och 2 mm "konlängd" så skulle det vara kanske 5-10 graders kon och minst 10mm hylsa. Så om man skruvar med momentnyckel så kan man vara rätt säker på att sakerna åker ihop likadant varje gång.

Syftet är att kunna montera ihop saker, t.ex. större jiggar som man inte vill ha stående framme alltid, och få låt oss säga 10 mikrometers repeterbarhet. Det jag försöker göra nu är att montera min skilsåg på en löstagbar platta under ett fräsbord för att använda som bordscirkelsåg, och när man skruvar fast plattan igen så vill jag att sågen fortfarande ska såga parallellt med bordets styrskena.

Om man har en metallsvarv vore det ju enkelt, men det har inte jag. Så jag letar t.ex. efter någon färdig massproducerad pryl som man inte tänker på kan användas till detta.

Finns det bara en massproducerad hylsa med 1-15 graders lutning kanske man kan gjuta "spetsarna" i plast eller tenn?

Tror inte att tomma patronhylsor skulle fungera, särskilt inte avfyrade för de blir väl deformerade, och metallen är väl rätt mjuk? Dessutom brukar de väl ha en komplex form och inte bara vara rakt koniska.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av SeniorLemuren »

När det gäller att passa ihop metallbitar så använder man vanligen koniska stålpinnar som passar i ett förborrat koniskt hål. För att få passningen rätt knackar man in konpinnen med en hammare.

De finns med en gänga i änden där man kan sätta på en mutter och dra ut pinnen när man vill demontera bitarna. (Gängans diameter är förstås mindre än konpinnens diameter.)

Kanske det går att använda samma metod till andra material som plywood m.m.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Ja, det är precis det jag menar, men i plywood vill man ju då slå/limma i en passande kon så att det blir metall mot metall (och inte metall mot trä).

Men var hittar man såna, och helst vad finns det redan för prylar som man kan använda för att improvisera? Hade man en metallsvarv så hade det ju varit enkelt, men det är ju ingen utmaning!

En ide vore att fulsvarva en spets på en maskinskruv med hjälp av vinkelslip och borrstativ, och sedan gjuta en "kon" i tenn, eller i värsta fall epoxy, runt denna spets. Det låter dock mycket krångligt och som att resultatet inte kan bli särskilt bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av grym »

koniska pinnar köper man och man har brotchar för att göra det koniska i hålen

för plyfa så limma dit en metallbit, på var sida, eller skruva fast , vad som bara det sitter där
fickera dom två delarna du vill ha ihop på rätt ställe, sedan borrar du igenom båda metellbitarna, och brotchar hålet och slåt in konan
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Vad kallas dessa koniska pinnar, och finns det med utvändiga gängor på en bit av dem? Eller är det dåligt för syftet?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av grym »

dom heter koniska pinnar och dom flesta som säljer maskinförnödenheter har dom

första på google
https://www.wiberger.se/templates/pinna ... uttrar.htm
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Vad dum jag känner mig! Men "koniska pinnar" lät inte som en teknisk term.

Wiberger och många andra har bara invändig gänga, vad har man den till? Bara för att fästa en bult och att dra ut pinnen med efter att man har slagit i den? För mig som total amatör på området låter det lättare att ha utvändig gänga på halva pinnen och skruva i den, fel tänkt?

För att jag också ska tillföra (?) något till diskussionen så kom jag på att en fullösning i vissa sammanhang kan vara golfpeggar, de är konkavt koniska.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av grym »

man nyttjar en glidhammare för att få ut dom, eller någon form av utdragare som man kan fästa i hålet
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Ok, tack för tipset! Det var dyrt med koniska brotschar men det blir nog till att bita i det sura äpplet för det verkar väldigt bra med pinnar.
Senast redigerad av datajompa 7 maj 2017, 22:54:59, redigerad totalt 1 gång.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Vad kan man för övrigt förvänta sig för repeterbarhet med koniska stålpinnar, mellan tummen och pekfingret?

Rent hypootetiskt, om man skulle få tummen ur att bygga en portalfräs i epoxigranit, är det rimligt att tänka sig att man använder pinnar för att kunna göra den isärtagbar i mindre stycken och ändå få bra precision när man fräser?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av säter »

Får du till brotchningen bra och kör med slipade pinnar, då kommer du under en hundradel.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Ok tack, det låter lovande!

Eftersom ni verkar ha koll på mekanik, vad heter "spotting drill" på svenska (hålstartsborr?), och vad är det viktigaste att ha där? Jag har alltid borrat lite snett men det skulle vara trevligt att kunna få till hål där man hade tänkt istället för där det blev. Det rör sig i 99% av fallen om trä/phenolplywood men ibland blir det ju metall också.

Är det vettigt att satsa pengar på ett superhårt högkvalitetsborr i ett fåtal storlekar och använda till allt? Tex 3mm och 10mm titannitrid och använda till allt. Brukar ju ofta vara bättre att köpa ett bra istället för 20 dåliga om man har ont om pengar att lägga.

Spenderade också en del googlande med att försöka förstå om det var 90 eller 120 graders spets som gällde, och kom därifrån mer förvirrad än när jag började läsa.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av Anders Olsson »

Du kan kolla på principen för "kinematic mounts" för montering annars: https://practicalprecision.com/kinematic-mount-design/
Vi använder den tekniken på jobbet för diverse flyttbara saker som kräver precis linjering.

I praktiken räcker det med två frästa V-spår som bildar ett T (behöver inte vara ett Y som på bilderna i länken)
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av datajompa »

Tack för tipset, men den där länken gjorde mig otroligt förvirrad.

Är grejen ungefär, jämfört med koniska pinnar, att använda den höga massproducerade precisionen hos kullager och det faktum att 3 punkter definierar ett plan, osv?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Centreringskon? Vill få isärtagbar jigg att åka ihop exa

Inlägg av Anders Olsson »

Ja, typ.
Sitter kulorna fast ordentligt så passar sakerna bara ihop på ett sätt, i och med att de definieras i tre punkter.

Fördelen med denna lösning jämfört med styrpinnar är att kulorna inte måste sitta på exakt rätt ställe och att spåren inte måste vara exakt rätt placerade, sakerna kommer ändå bara att passa ihop på ett sätt.

Dom kommersiella "kinematic mounts" vi använder på jobbet har stålpinnar som kulorna vilar mot och magneter som håller ihop dom: https://www.thorlabs.com/newgrouppage9. ... up_id=1546 (scrolla ner lite)
Men dessa är onödigt exakta, ett V-spår är tillräckligt bra i de flesta fall.

Nu vet jag inte om detta är en optimal lösning för dina grejer, ville bara berätta hur vi löser dylika problem på jobbet :-)
Skriv svar