Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Följ bara minimi rekomendation vad gäller PC för Mach3 installation. Alternativet är att du går på LinuxCNC istället, håller på i detta nu att få klart med min övergång från Mach till LCNC.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av MiaM »

Se där, gött att det blev fart på den! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Shit vad kul att leka med maskinen! Har CNC-svarvat för första gången nu :D

Fick börja med att tweaka lite, X-axeln gick åt fel håll, så fick ändra en DIP-switch här:
Bild

Första spånen styrd via Mach3! Utan haveri! :D
Bild

Ändrade samma körning och tog sedan lite mer
Bild

Bild

Har inte bytt skär, eller ens funderat över rätt skärdata, det får komma senare :vissla:
Bild

Nästan exakt iallafall :D
Bild

Det jag höll på med efter det var att få in varvtalssignalen i Mach3, sitter ju avkännare på spindeln och en himla massa hål, misstänker att det är lite för mycket pulser att hantera, ska mäta med oscilloskopet i veckan. Man vill ju kunna gänga ordentligt också.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Laddade upp en liten filmsnutt på tuben också:

Var lite mycket att filma, kolla och vara beredd att stoppa det samtidigt :lol:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Glenn »

Grymt avundsjuk på emcon, för det priset också, grr :)


Har du monterat ändlägesswitcharna på 6040'n ? ..tänkte göra det på min med men har inte riktigt bestämt hur jag ska montera.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Hehe, känns gott nu, men ett tag kändes den som ännu en skrotmaskin som det inte var liv i :lol:

Har inte monterat brytarna ännu, men har fått hem dessa. Är kallt i verkstaden så har sparat det projektet tills nu när det är mer behagligt :oops:
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av ecenier »

Håller med Glenn :) Jag är också lite avis :)

Kul att följa din konvertering.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Det är mycket roligt nu! Idag kom ÄNTLIGEN paketet med lite prylar från England, 3 små servomotorer (som inte kommer användas) plus 3 servodrivare av ungefär samma kort som min.
Bild

Flyttade över "datakortet" i drivaren till det med ett helt bakplan och efter diverse skruvande fick jag liv i det så det lös grönt iallafall!! Ingen servomotor som släppte ut röken heller 8) :lol:
Bild

Igång med systemet...
Bild

Kör Home och klickar på X+ som man ska göra i manualen och den rör sig!
Bild

Ojojoj, liv i den!
Bild

MEN... Inget går smidigt med den här maskinen... Då blir det så här:
Bild

Klickar man lite till så låser det sig...
Bild

Ska mäta pulserna från encodern, men det jag funderar över är:
- Fungerar pulserna
- Var det en annan pin-konfig på min "nya" servomotor
- Är verkligen programmet rätt konfat, ser lovande ut och jag kan faktiskt se spindelhastigheten om jag kör igång den, så det I/O:t verkar fungera. Manualen refererar på något ställe att man ska använda TU150U-filen. Men jag har bara hittat TU150- och TU150E-filer på nätet och TU150E fungerar inte alls.
- Fungerar lägesbrytarna som de ska, upptäckte att det finns nödlägen som bryter allt servorelaterat om man går i ändläge. Tog en stund att fatta det, trodde först att det var säkerhetsrelät som strulade, för det slog av.

Ett par steg framåt ikväll iallafall, men är inte nöjd för det... Fortsättning lär följa...
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Började felsöka igår, men så ringde en gammal jobbarkompis, så det blev en grabbkväll och lite race på Nordschleife i lite olika bilar på hans X-box. Var riktigt kul, måååånga årsedan man körde Colin McRae på datorn... Men idag dök jag på det igen...

Kollade inte så noga i paketet igår, men det var ju duktigt misshandlat. Det var till och med så illa att en servomotor har trillat ur på vägen... Lite svinn får man tydligen räkna med... :tumner:

Började mäta lite på brytare m.m. och de verkade fungera. Men så bytte jag ut mitt gamla kort som satt i drivaren, till ett annat och banne mig, nu blev det liv i maskineriet!! :shock:
Bild

Men... Är lite problem kvar. Den kommer i självsvängning om den ska komma i position. Går bra med små steg och i Continous mode, då rör den sig helt OK. Men när den ska större steg blir det fel, här är med 1mm steg.
Bild

Kolla en bit in i filmen jag gjorde nyss


Har ett par saker att reda ut nu:
- Väljer jag 1mm och flyttar Z-axeln ett steg, så flyttar den sig 1mm på skalan. Klickar jag 1mm på X-axeln så rör den sig 2mm, så frågan är om det ska vara så... Det kan ju vara orsaken till svängningarna. Men om man svarvar av 1mm på en stång, så blir ju diametern 2mm mindre, så är osäker på hur de räknar. Har inte hittat något uppenbart i manualen ännu.
- Kontrollmäta rörelserna på båda axlarna.
- Parametrarna i maskinen kanske behöver tweakas lite...

Känns som en ganska rejäl seger att ha kommit så här långt ändå :D
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Jag tror att jag har fått den att fungera hyffsat nu!!! :D

För att bli av med självsvängningarna så ändrade jag i TU150.opt-filen
SLAVE_GAIN_X 1
justerades till
SLAVE_GAIN_X 0.5

Mätte även rörelserna på axlarna och 1mm blev ca 1.23 i verkligheten, så labbade runt lite och det blev helt OK att ändra
SLAVE_MMCONVERT 500
till:
SLAVE_MMCONVERT 410

Wihooooo!

Så nu är det bara att lära sig lägga in verktygen och lära sig att programmera!! :D
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Första biten svarvad!
Bild
Taget ur manualen, men lite småjusteringar på måtten så jag kunde svarva en bit jag hade liggandes.

Nu ska här pluggas programmering :vissla:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av SeniorLemuren »

eeedis skrev: Ändrade samma körning och tog sedan lite mer
Bild
En liten fråga om Mach3. Min Denford Orac svarv har legat i träda en längre tid nu. Men jag tänkte göra ett litet ryck med den igen. Den programmerades med G-koder manuellt i en textfil som man sedan överför seriellt till svarven. Det är inga problem. Problemet är att det är "bökigt" att programmera helt för hand och tar tid. Min fråga är om man inte kunde låta Mach3 generera G-koderna och sedan bara föra över dem till svarven.

På bilden som eedis lagt in ser det ju väldigt enkelt ut att få till själva Gkoderna. Jag trodde Mach3 var enbart för fräsmaskiner så jag undra om är det samma version till både fräsar och svarvar och vad programmet kostar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Bättre då att låta en dedikerad CAM programvara generera G-koden i rätt format till den kontrollern du har i svarven. Då har du även möjlighet att föra över via seriesnöre direkt från CAM programmet.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

SeniorLemuren-> Jag är ingen expert på det här, men ska kika vidare på olika lösningar, dels överföra program via diskett och dels via dripfeed som ska fungera också.
Mach3 kostar 175$:
http://www.machsupport.com/shop/mach3/
Men jag rekommenderar att kika i detta forumet, finns nog en hel del matnyttigt för din del där:
http://www.denfordata.com/bb/viewforum.php?f=43
De har även lite saker för gamla maskiner att ladda ner här:
http://website.denford.ltd.uk/dos-vinta ... formation/

Har även skaffat en USB-läsare som agera diskettstation, får se om det går att lura den här maskinen. Risken är att det krävs en lite nyare PC för att det ska gå.

Gjorde en liten video också från dagens manöver:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av SeniorLemuren »

tecno skrev:Bättre då att låta en dedikerad CAM programvara generera G-koden i rätt format till den kontrollern du har i svarven. Då har du även möjlighet att föra över via seriesnöre direkt från CAM programmet.
Låter ju rätt. Till 3D skrivaren ritar jag ju ut objektet i Inventor och skickar det till Cura som genererar G-koden. Det kanske finns något lämpligt program som kan göra likadant fast till svarven. Några förslag på BILLIG lösning.

Edit: Har laddat hem CNCSimulator. Verkar vara något. Skall testa lite.
Skriv svar