Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Ovan är ju precis samma som blandannat jag angett som tips tidigare. Dvs valfritt e-kort på valfri internetbank idag. Där skapar man ett temporärt kort som man tankar med x summa och sätter x dagar det är giltligt.
Jag är för korkad när det gäller moderniteter, Paygoo är enkelt att förstå, Roger-säkert och enkelt att använda.

Jag varken har eller vill ha internetbank för jag litar inte på mig själv, datorer eller internet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

rogerk8 skrev:
Jonaz skrev:Sprang över denna betalningsmetod och kom o tänka på dig Roger.
Kanske kan vara något?

Mastercard som typ presentkort.
https://paygoo.se
Hej Jonaz!

Precis det där har jag använt några gånger men det var mest i samband med en rysk kontaktsite :D

Jag gillar hela konceptet med paygoo (aka spendon) för man är helt anonym i köpet (tills dess du eventuellt måste ange adress, förstås) och du kan inte bli lurad för kortet är ett engångskort som inte kan trasseras.

Helt riskfritt mao.

En liten nackdel är dock att jag tror maxbeloppet är på 2000, men jag har sällan så mycket pengar över ändå :D

Så länge det överhuvudtaget går kommer jag hämta ut min frivilliga veckopeng på banken, när dom slutar med det går jag nog över till ICA-kort där jag tror man bara kan ta ut pengar i deras dedikerade automat samt i kassan och vad kan vara bättre än att ha ett kort som man bara kan få bonus mha och köpa mat med?

Nåt allmänt betalkort tänker jag försöka undvika så länge det går :)

MVH/Roger
Jag har kopplat mitt betalkort till PayPal som ju är en man-in-the-middle-lösning, förbaskat smidigt då PayPal drar summan direkt från bankkontot, förvaltar den och placerar den hos säljaren först när leverans skett. Ikväll beställde jag bildelar från Tyskland som betalades med några enkla musklick bara, enklare kan det inte bli, och på tisdag levereras delarna ända in i hallen av UPS även om jag inte är hemma (för dom vet var extranyckeln är). Hittills under alla år jag haft betalkort och PayPal har inget gått fel men så är jag inte den lättlurade typen heller som klickar på precis alla länkar jag ser utan att kolla vart dom leder.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Gissa vad det här är :D

Det är för sent ikväll, pilsnern är snart slut och jag ska laga mat innan jag lägger mig så jag hinner inte ens öppna paketet :)

I morgon ska jag gå ut och supa seriöst med en av dom få men goaste kompisar jag har, så i morgon lär det inte hända heller.

Sen får vi nog räkna bort lördagen också :D

Söndag kväll kanske (om jag lever fortfarande för jag blir sjukt bakis på äldre dar).

Men vad fan, en gång i kvartalet kan man väl få ha lite kul?

MVH/Roger
PS
Jag kommer ge bort min bredbands-dongel till en granne i morgon...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu öppnat paketet och tagit lite kort.

Speciellt sprättade jag de små paketen som innehöll korten för min och kompisens gemensamma projekt (för jag ville ta med och visa honom dom senare på kvällen när vi skulle träffas) dvs vår Germanium Hörlursförstärkare (RGA).

Jag testade med lite kritiska komponenter såsom plintarna och kolmassa-motstånden (RGA) samt vanliga motstånd (RGS), jag testade även med lite plastkondingar, allt utom kolmassa-motstånden ser ut att passa klockrent, kolmassa-motstånden går nätt och jämt ner i hålen MEN dom går ner.

Nu ska vi bara försöka bestämma oss för nån låda, kan bli nån låda i ädelträ där ett par spår fräses för en lexanskiva som fönster ovanifrån.

Annars har jag inte tänkt sprätta några fler förpackningar, alla 10-pack ligger nu i respektive mapp i min hängmappsvagn (mycket käckt) och jag vill nog helst fortsätta med:

1) Rörradiobygget (KRP) där jag minst vill få koll på kvotdetektorn (KD), jag har koll på LO, jag har koll på Mixer, jag har koll på resonanskretsar (LC), jag har dedikerade små toroider för HF-steget som jag nog kan säga att jag också har koll på (även om jag inte kan mäta det), jag har dedikerade MF-toroider (1-40MHz) som jag ska testa härnäst för jag har dåligt Zo med den toroidtyp jag nu använder (är dels inte ens gjord för MF ty 50-200MHz dels har den lågt AL-värde som innebär många varv vilket ger förluster, Rcu, samtidigt som faktiskt skin-effekten får betydelse redan vid 10MHz).

Jag vill alltså komma dithän att jag mer eller mindre kan ta mina halvledar-pentoder (JFET) och känna att jag kan flytta in dom lösningarna i min All Triode Radio (eventuellt inklusive likriktaren, beror mest på strömförbrukningen) och sista saken jag måste få koll på är KD ELLER nån annan form av FM-detektor (till exempel Flankdetektorn, FD).

2) Jag vill putsa lite mer på mitt skivspelarbygge (KSP), senaste förvärvet från hjälpsam EF:are har råkat bli lite av en besvikelse för trissan passar inte på motoraxeln, jag mäte 1,8mm hål och axeln är på 2,0mm, jag har tom testat med ett 2mm-borr med släta sidan och den går inte heller ner i hålet, nu vet jag inte hur jag ska göra även om det är ett, teoretiskt sett, mycket enkelt problem, dock kan jag som sagt inte ens borra rakt men kanske det stys upp av det gamla hålet?

Tonarmsstödet har flyttats något till höger och tonarmen vilar nu snällt i det samtidigt som vinkelutslag för att nå slutet på skivan finns.

3) Jag tror jag ska köpa lite smådetaljer till min lindningsmaskin på tisdag, i så fall blir det ett par gångjärn och två par vinkeljärn, gångjärnen finns där för att kunna lyfta upp kläpparna på vardera sida så att man kan ladda med ny trådrulle och ny bobin, vinkeljärnen finns där för att för att kunna låsa kläpparna mot två par D8 kullager med ett par vingmuttrar.

Jag tror jag vill hålla på med dessa tre grejer först ett tag, sedan blir det nog att jag bygger Vinga Fyr (KVF) först, är inte riktigt säker på lådans utformning bara men kortet är lite onödigt stort (1/2 EU dvs som vanligt :D ).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Howie Liu
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 mars 2017, 08:32:04

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Howie Liu »

Nu har du varit under i Kina och orderingången PCB ännu? Vad sägs om kvalitet? Vad kan du dela?
Eller var vill du få dina behov?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har inte öppnat alla kort-paket och synat korten, jag har bara synat tre typer av kort:
1) RGA, Roger's Germanium Amplifier, mono-försteg för drivning av slutsteg och hörlurar.
2) RGS, Roger's Germanium Supply, strömförsörjning för 2st RGA
3) KVF, Knoppson Vinga Fyr, simulering av Vinga Fyr

Jag är mycket nöjd med kvaliteten hos dessa kort och har ingen anledning att betvivla kvaliteten hos dom andra 14 konstruktionerna.

Leveransen gick snabbt, tog bara ett par veckor.

Det är intressant att min kontakt i Kina dessutom är mångsysslare, har även tillverkat högkvalitativa transformatorer åt mig.

När det gäller kretskorten sänkte han priset ytterligare så att jag fick dom för $40/design och jag köpte tio kort av varje vilket då kostade endast $4/kort.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Då är det bara att dra eld på lödpennan nu då och köra nattskift om du både ska hinna med detta, hinna med skivspelarbygget, lindningsmaskinen och fusionsreaktorn m.fl. projekt. 8)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja teknikern, det börjar minst sagt bli mycket nu :)

Jag har lite svårt att få nåt praktiskt gjort för mycket tid går, på olika sätt, åt framför datorn men jag har precis i alla fall mha millimeterpapper fått körnat en Aluminiumlåda för min KVF, nu är "bara" problemet att jag inte har nån försänkare för metall, bara för trä.

Jag är inte van vid att jobba i metall och jag tycker det egentligen bara finns två fördelar:
1) Inbyggd skärmning
2) Lådan i sig kan nyttjas som kylfläns

Fördelarna med trälådor är dels att lådorna blir snyggare dels att allt är så mycket enklare, nackdelen är att det lätt spricker om man inte är försiktig.

MVH/Roger
PS
Eventuellt skippar jag försänkningen denna gången och sätter dit några apparatfötter istället ty försänkning "krävs" bara för PCB-fästandet underifrån.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av grottan »

Skall du göra försänkta hål i aluminium går det utmärkt med en "trä-försänkare", se bara till att kyla och rensa försänkaren från e.v aluminiumkladd. Rödsprit bör fungera bra
Howie Liu
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 mars 2017, 08:32:04

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Howie Liu »

[quote="rogerk8"]Jag har inte öppnat alla kort-paket och synat korten, jag har bara synat tre typer av kort:
1) RGA, Roger's Germanium Amplifier, mono-försteg för drivning av slutsteg och hörlurar.
2) RGS, Roger's Germanium Supply, strömförsörjning för 2st RGA
3) KVF, Knoppson Vinga Fyr, simulering av Vinga Fyr

Jag är mycket nöjd med kvaliteten hos dessa kort och har ingen anledning att betvivla kvaliteten hos dom andra 14 konstruktionerna.

Leveransen gick snabbt, tog bara ett par veckor.

Det är intressant att min kontakt i Kina dessutom är mångsysslare, har även tillverkat högkvalitativa transformatorer åt mig.

När det gäller kretskorten sänkte han priset ytterligare så att jag fick dom för $40/design och jag köpte tio kort av varje vilket då kostade endast $4/kort.


Mycket bra, tack för att dela
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av l2t »

Kan man gissa att Howie Liu är din leverantör? :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har lite grand lurat på det också men han har inte min signatur.

Fast han kan ju känna igen mina projektbeteckningar förstås :)

Det spelar ingen roll, jag är hitintills mycket nöjd och det är allt som spelar roll.

Lödning av KVF kan komma att börja vilken dag som helst ty lådan är nu borrad men jag kommer göra saker i lite omvänd ordning, detta för att vissa finesser har kommit till i efterhand dvs jag måste luftbygga dom.

Så i med de mekaniska komponenterna, dra lite kabel, montera lite komponenter sedan blir det lödning av det första kortet ur denna batch från Kina.

Wish me luck :)

MVH/Roger
Howie Liu
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 mars 2017, 08:32:04

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Howie Liu »

Jag tror att du tänker för mycket av
Jag vill bara honom att dela sina erfarenheter som min referens.
leifsundstrom
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 augusti 2017, 10:28:58

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av leifsundstrom »

Är jag ensam i världen om att bygga allt på veroboard? Dvs det som jag inte bygger i form av 'råttbon'. Eller snarare så bygger jag inte så mycket alls numera, kineserna säljer ju 'allt' i form av små otroligt billiga moduler på ebay. Oftast billigare än de ingående komponenterna, om man köper dem lösa. Det kan också bero på synen. Förr behövde jag knappt titta på komponenterna för att se värdena trots att jag är färgblind, nu går det åt glasögon, förstoringsglas, en stark lampa och verifikation med en multimeter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag använder också veroboard eller annan typ av experimentkort till prylar jag bygger en eller möjligtvis två av.
Skriv svar