Fräsa med Arboga pelarborr?

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av tecno »

grym skrev:kolla ovansidan av spindlen om du kan borra igenom hela spindlen för att få dit en dragstång

eller sämre variant, man gör en lös extranos till spindlen med gänga på, monterar den med 6 st mindre stoppskruvar (finns inte så mycket plats) och sedan locktitar allt stoppskruvarna måste gå in en mm i godset på nuvarande spindel för att få fäste

Det var nåt i den stilen jag tänkte mig också men vad hjälper det med dom dornen/chuckarna han har dvs helt utan uppspänningsanordning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av grym »

man får göra samma sak på spännhylsan, förs en mutter som passar och sedan en ring som man ex med stoppslkruvar fäster på spännhylsekroppen nedna morsekonan

det går, men inte är det kul
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 573
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av Synesthesia »

Jag har en Arboga borrmaskin av äldre modell (så gammal så man byter kugghjul för olika varvtal), har fräst en del med den men då mest upp till 6mm fräs i vanlig chuck. Det gick bra men hände någon gång ibland att chucken/morsekonan lossnade, men tyckte inte det var något jätteproblem.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

Man kanske kan gänga en mutter av själva spindelnosen i svarven? Sedan en mutter utanpå som håller fast spännhylschucken. Allt detta börjar bli väldigt anvancerat tycker jag. Ska invänta svar från Arboga och höra vad en ny spindelnos kan kosta.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av LeCanard »

Synesthesia skrev:Jag har en Arboga borrmaskin av äldre modell (så gammal så man byter kugghjul för olika varvtal), har fräst en del med den men då mest upp till 6mm fräs i vanlig chuck. Det gick bra men hände någon gång ibland att chucken/morsekonan lossnade, men tyckte inte det var något jätteproblem.
En EB 100S ? En sån trotjänare har jag oxå . Använder den nästan varje dag :-)
Batman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 december 2010, 15:05:42
Ort: Umeå

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av Batman »

stoffe skrev:Tack Batman, hur funkar den att fräsa med? Funkar den bra upp till 12 mm pinnfräsar med väldigt försiktiga tag?

Jag har ingen sådan mutter eller gänga på spindelnosen. Finns det något annat sätt jag kan lösa det med? Jag har en MK3 spännhylschuck med dragstång, som förstås inte passar alls förutom MK3-fattningen. Kan jag på något sätt gänga eller göra någon annan modifikation på spindelhylsan för att få den att fungera med min nuvarande spännhylschuck? (Spännhylschucken fick jag ta över av min far om någon undrar, alltså inget felköp till detta projekt).
Den funkar rätt bra, man får anpassa djupet efter förhållandena. Man hör fort på ljudet om man måste minska ingreppet. Jag har kört mycket med 20mm fräsar, fast mest i aluminium. Lite stål och mässing. Min chuck går ner till 10mm, för mindre fräsar har jag en chuck i chucken. Fast det blir lite för mycket utstick. 10mm har jag kört mycket också, bra om det man fräser inte behöver vara så djupt, upp till ca. 20mm.

Hur du ska lösa det med gänga vet jag inte. Jag har inte haft isär min så jag vet inte hur den ser ut, eller hur man skulle kunna modifiera den på bästa sätt.
Vet inte om det går att få tag på reservdelar och om de skulle passa äldre maskiner. Om kunde du hitta en trasig reservdelsmaskin kanske du kunde ta delar, fast du kanske måste byta hela överdelen med spindel och motor i fall de olika spindelversionerna inte är kompatibla.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av Bug_x »

Kom på en idé på ämnet.

Vanligtvis lossas ju dragstången åvanför spindelaxeln, vilket blir ett problem på borrmaskiner.

Vad är det som hindrar att man lossar en dragstång "alla" insex bakom spännhylsan?

Tänker om man gör en dragmutter i form av bifogad bild. Denna läggs sedan där man kan slå ut konan med kiljagare.

Sen så borrar du ut hållaren med en genomgående hål för dragstången.

Då får du först fästa hållaren i maskin (och skruva fast dragstången).

Sen så sätter du i hylsan och fräsen.

Denna metod kommer inte medföra att alla sorters hållare går att använda men vanliga pinfräsar iallafall.

Men en borrmaskin är inte anpassad för fräsning så vettefan om det är värt o bygga om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av Glenn »

men hur ska man spänna den då ? om jag fattar rätt ska man bara låsa dne med en insex ? då lär den väl lossa lite och sen börja rotera, om än inte falla ur ? ..eller ska man ha tillräckligt mycket kvar av "mejseln" högst upp på konan (den som finns där om man inte har dragstång)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av grym »

det är ungefär vad jag sa innan

man kan spänna den på två sätt, antingen att skruva upp konan, eller om man har en gylshpllare som är med genomgånde hål i så skruvar man fast den underifrånoch sedan sätter man i rätt verktyg i maskien
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av Bug_x »

Glenn skrev:men hur ska man spänna den då ? om jag fattar rätt ska man bara låsa dne med en insex ? då lär den väl lossa lite och sen börja rotera, om än inte falla ur ? ..eller ska man ha tillräckligt mycket kvar av "mejseln" högst upp på konan (den som finns där om man inte har dragstång)
Den kommer ju dras fast, då ska den inte rotera med hjälp av friktionen. "Mejseln" finns ju inte när man har dragstång.
grym skrev:fulvariant

om man gör en mutter som passar i öppning för att driva ur konorna, en lagom avlång mutter med hm m6? som störst och ordnar en adapter i mk för m6 och en bit dragstång så skulle man kunna gänga upp konan i spindlen, kör man hårt så dras den åt och kan vara ett helvete att lossa, men den kommer inte trilla ut i varjefall
Tolkade ditt förslag grym att man skruvar i konan och den kommer fastna.
...eller om man har en gylshpllare som är med genomgånde hål i så skruvar man fast den underifrånoch sedan sätter man i rätt verktyg i maskien
Precis så. Borde ju fungera kalas?
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

En fungerande lösning på en Arboga E100S och funkar med upp till 12 mm pinnfräs. Tänkte kopiera den.BildBild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av säter »

Kan du förklara lösningen för oss som inte fattar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av SeniorLemuren »

stoffe skrev: Jo precis, det är lite lättare fräsning som jag vill kunna göra. Jag ska se över hur min spindelnos ser ut. Finns den att köpa med utvändig gänga?
Mycket handlar ju om vad som är "lättare fräsning"? För ett antal år sedan tillverkade ja en exakt och fungerande colt 45 revolver enbart med en bandsåg för metall en Arboga pelarborrmaskin utan koordinatbord och en urgammal supportsvarv. Den hade bättre träffbild än den Smith & Wesson 9 mm jag använde i pistolskytteklubben på den tiden. Så det handlar inte så mycket på maskinerna utan mer på hur man använder dem. :)
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av stoffe »

säter skrev:Kan du förklara lösningen för oss som inte fattar.
Låsskruvarna på spindelnosen låser fast morsekonan i spåret och då lossnar den inte trots belastning i sidled.
SeniorLemuren skrev:
stoffe skrev: Jo precis, det är lite lättare fräsning som jag vill kunna göra. Jag ska se över hur min spindelnos ser ut. Finns den att köpa med utvändig gänga?
Mycket handlar ju om vad som är "lättare fräsning"? För ett antal år sedan tillverkade ja en exakt och fungerande colt 45 revolver enbart med en bandsåg för metall en Arboga pelarborrmaskin utan koordinatbord och en urgammal supportsvarv. Den hade bättre träffbild än den Smith & Wesson 9 mm jag använde i pistolskytteklubben på den tiden. Så det handlar inte så mycket på maskinerna utan mer på hur man använder dem. :)
Ja exakt, allt går att köra sönder om man så vill. Men jag är försiktig och tar lugna tag med mina maskiner. Det är ett framgångsrikt recept. Lättare fräsning för mig är exempelvis en 6 mm pinnfräs och fräsa av max 1 mm åt gången i t ex aluminium. Du får gärna visa bild på din hemtillverkade colt 45.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fräsa med Arboga pelarborr?

Inlägg av SeniorLemuren »

Om den inte är sönderskrotad så kan man förmodligen se den på polismuseet i Stockholm. :)
Det var över 50 år sedan jag tillverkade den och på den tiden ägde jag tyvärr inte ens en kamera. :(
Skriv svar