Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Icecap »

Nerdboy123: just precis.

Man ska såklart se till att strålerna är så täta att pilen inte har någon möjlighet att smita förbi utan att bli detekterat men man kan faktisk göra detta med två sändare och två mottagare som startar från var sin sida.

Ja, mekanisk kan det bli intressant att få till men när det är klart blir det ett riktigt bra system.

Själva mätningen är det enkla i det hela.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

$100 är absolut inte mycket. Dock verkar dom kosta 1500 i sverige.
Hade varit fint att komma under 600 i kostnad. vilket inte borde vara omöjligt iom att jag redan har en arduino.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av überfuzz »

Jag som alltid börjar i andra änden undrar om du kan mäta kraften som krävs för att spänna pilbågen? Om du kan göra det kan du räkna ut en utgångshastighet.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

Det går tyvärr inte då inte all kraft går in i pilen.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Swech »

Det är ju lite knivigt då en ljussensor då inte kan/skall jobba med modulerat ljus
eftersom man då får mätfel.

Skall du mäta någon enstaka gång eller varje gång du skjuter?

Swech
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

Tanken är att jag ska kunna använda den för att ta fram optimala pilar till min båge så det blir inte jätteofta. När jag väl har hittat rätt så vet jag hur snabbt det är! Och för att jag är väldigt nyfiken på hur snabb den är!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Icecap »

Alltså: bågen har en uppsparat kraft när man drar strängen tillbaka. Den kraften är den samma hela tiden.

En tung pil accelererar till en lägre hastighet medan en lätt pil accelererar till en högre hastighet. Energin som överförs bör rimligen vara den samma.

Det enda jag ser kan skilja är om pilen är för lätt, då kommer bågens massa in som en effektförlust och det är kanske den du vill mäta?
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av überfuzz »

Nerdboy123 skrev:Det går tyvärr inte då inte all kraft går in i pilen.
Eh... du mäter alltså den kraft det krävs för att 'ladda' strängen. Så det går! Problemet man skulle ha är snarare att kraften inte är konstant från vila till maximalt spänd sträng. Dvs, man skulle behöva göra en modell för hur kraften beror av hur långt strängen är spänd.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Swech »

Sätt en microbrytare på bågen som påverkas då strängen är rak
Sedan en mikrofon bakom tavlan
så har du start och stopp

Swech
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av hanpa »

Att mäta gångtiden blir ju inte samma sak, gissar att personen är intresserad av utgångsfarten efter acceleration, inte snittfarten som är lägre. Att mäta tiden från släppt sträng till träff för ju också in en osäkerhetskälla via avståndet som måste mätas upp exakt och hållas när man skjuter.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Icecap »

Jag skulle påstå att gångtiden kan vara intressant faktisk. En lätt pil med "högt" aerodynamisk motstånd kan ha längre gångtid vilket såklart påverkar siktet.

Bäst ville det kanske vara att ha båda start och slut-hastighet men det känns ganska mycket överkurs.

Jag hade nog nöjd mig med terminalhastighet (alltså mätt omedelbart vid målet) om det är för att optimera samspelet mellan båge & pil.

Terminalhastigheten ger då en bra indikering av när man har toppen. Pilen med högsta terminalhastighet har dels tagit mest av bågens kraft och dels bästa förhållande mellan vikt och luftmotstånd.

Och ja, mitt förslag är inte enkelt att utföra men det går att bygga en ganska stabil ram som kan "omfamna" ett mål och resten är en fråga om pilljobb.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av hanpa »

Utgångshastigheten efter acceleration borde vara det mest intressanta. Detta är ju den viktigaste faktor man själv kan påverka, allt annat påverkas av avstånd, vind etc. Generellt sett vill man väl att den ska vara så hög som möjligt för att förenkla siktandet och påverkan från yttre faktorer.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av Nerdboy123 »

Precis, det är utgångshastigheten som är intressant för mig.
Har iaf lagt en order på 2 linjelasrar och några photo-resistorer så får vi se vad jag lyckas pyssla ihop.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av bearing »

Jag skulle använt endast Arduinon. Mät tiden mellan passeringarna med hjälp av en timer, och räkna ut hastigheten. Optisk sensor är enklast. Med induktiv sensor behöver du antagligen göra en resonant krets, och titta på hur frekvens ändras när pilen passerar.

Om du redan vet hur man läser serieporten och skriver info på en skärm med raspberryn, använd den. Annars når du nog snabbare resultat genom att ansluta en enkel display till Arduinon direkt, tex Nextion.

Vilka parametrar är det du ska använda då du optimerar pilarna?

Om du bara är intresserad av utgångshastigheten är det väl enkelt - lättare pil ger högre hastighet. Men då får du inte med andra parametrar som påverkar pilarna. En tung kommer behålla hastigheten bättre, om den har samma luftmotstånd. Och jag kan tänka mig att en tung pil kommer även att absorbera mer av bågens energi. Optimal pil beror nog på väldigt många parametrar. Även yttre parametrar, som lufttemperatur, vindstyrka, etc.

Jag tror som tidigare inlägg att det bästa vore att få både start och sluthastighet. Antingen samtidigt med flera sensorer, eller genom att helt enkelt först göra några mätningar nära armborsten, och sedan några nära tavlan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Enkel kronograf för att mäta pilars hastighet

Inlägg av grym »

ok, här behövs lite från begåvningsreserven

skriv ut streckkod modell heljämn , fäst den på pilen och ha en reflexdetektor på pilhyllan och mät frekvensensen medans man skjuter, , rätt gjort kan du få accelerationen med :wink:
Skriv svar