Avancerad garageportstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Icecap »

Baserat på erfarenhet: plastslangar brukar ha problem med att man kör på dom, speciellt om det är kallt. Mycket kort livslängd.

Slinga fungerar men behöver en slingsensorkort som inte är speciellt billiga (vi använder sådana lite då och då).

Gräver man ner en känslig magnetfältssensor - gärna ett par stycken - på rätt ställen kan man mycket säkert få en bra avkänning.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Purre »

Men om man lägger en slang eller gräver ner en slinga känner man av alla fordon som åker där. Inte speciellt vettigt enligt min tanke iaf. Rfid är nog mer lämpligt eftersom det redan används till just passeratsten och identifikation för fordon.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Det finns olika nivåer.

1. Någon bil närmar sig porten
2. Min bil närmar sig porten
3. Min bil med mig i närmar sig porten

Och helst också då att bilen kommit nära porten, någon form av avstånd eller närhetsdetektering.

Det är nr 3 jag vill uppnå. Går säkert att hitta på något via kommunikation via app i mobil/klocka, i princip har jag ju alltid dessa med mig. Apple Watch har ju funktionen att den vet om man är identifierad via touch-sensorn på mobilen eller pin-kod och så länge man inte tar av sig klockan vet systemet att det är jag som har klockan på mig. En app skulle då kunna få veta att jag är X cm från porten och närmar mig, alltså att jag vill öppna automagiskt då. När appen vet detta kan den skicka öppningskommando till systemet (den logiken med en slags rullande kod har jag redan).

Så, det jag egentligen behöver, givet att jag låter app i kombination med det som körs på servern i bostaden, är ett tillförlitligt sätt att känna av att just min bil närmar sig porten och är X cm ifrån. Anledning till avståndskriteriet är att jag skulle vilja ha det så att om jag kommer utifrån och bara ska stå tillfälligt utan att vilja öppna porten så ställer jag mig bara lite längre ifrån och då öppnas porten inte automagiskt.

Så om jag går vidare på detta tema, vad är enklast/billigast/mest tillförlitligt vad gäller att känna av att just min bil är X cm från garaget?
Skulle antagligen funka med RFID men finns något billigt system som är tillförlitligt på det avståndet? Tänker mig runt 0.5m - 1m men att det ändå är skapligt reproducerbart på vilket avstånd detektering sker så det inte är slumpmässigt hur långt man behöver köra fram. Samma sensor kan ju då även finnas inne i garaget, för att visa att bilen står parkerad där.

Ultraljud kan nog fungera men förnuftet talar emot att använda en billig modul från Kina utomhus i dåligt väder. Det finns iofs kapslade sensorer som tål fukt, man kanske kan köpa en billig modul från Kina för 1 dollar, montera bort originalsensorn och montera en kapslad sensor separat utanför garaget och låta billiga elektroniken finnas på insidan av garaget. Frågan är då om ultraljudssensorer är likartade elektriskt, alltså att det funkar mer eller mindre med godtycklig sensor kopplat till en viss anpassningselektronik. Troligen inte...
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av johano »

4. Din bil parkerad nära porten och du rör dig utanför (utan att vilja in i garaget)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Om vi nöjer oss med att analysera att öppna automagiskt när jag kommer hem med egna bilen så tänker jag mig följande:

A: Min bil kommer innanför zonen c:a 1 m från porten, från att ha varit utanför den zonen. Kan exempelvis hanteras via RFID i min bil och en läsare vid porten, om det går att lösa tekniskt och rimligt billigt. Detektorn kopplas antingen till Wemos:en jag redan har för garageportstyrningen eller till en annan. När den detekterar detta så skickas info om detta till servern (MQTT). Servern vet då att just detta har hänt.

B: Parallellt med detta kan jag ha en app i mobilen som känner av att min Apple Watch är ansluten och det är jag som bär klockan. Den kan då via GPS känna av att jag närmar mig bostaden, är inom ett visst avstånd, och skicka kommando om detta till servern via mobilnätet/LAN. Appen kan köra i bakgrunden och behöver inte kräva så mycket batteri.

Om A och B sker inom en viss tidsrymd så borde det betyda att det är jag, i min bil, som kommer utifrån och kommer inom 1m från garaget, dvs porten ska öppnas, detta kan jag detektera från servern. Servern vet dessutom redan om porten är öppen eller stängd, dvs ingen risk för att den skulle blanda ihop att jag istället kör ut från garaget eller att jag bara är ute och promenerar runt huset. Kan jag lösa detta tillräckligt stabilt så kan jag även larma av automatiskt i det ögonblicket A sker (lär ske efter B om det fungerar stabilt).

En liknande logik kan användas för att stänga automatiskt när jag kör ut, och larma på (garagedelen), fast det fallet känns lite enklare och jag kan även ha sensorer inne i garaget.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Den här verkar lite kul, inte dyr heller. Borde kunna funka. Enligt databladet funkar den mellan -20 till +70 grader så den kan funka både inomhus och utomhus. Kan vara kul att leka med hur som helst.

https://www.adafruit.com/products/3317

Adafruit har flera andra avståndssensorer.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av LHelge »

Jag köpte 12 st sådana och gjorde ett breakout board för ett tag sedan till ett projekt som kom av sig. Är du bekväm med att löda LGA-kapslar får du gärna köpa ett par inkl komponenter till självkostnadspris.

Vill dock varna för att den är rätt omständig att kommunicera med. ST vägrar släppa en spec på I2C-gränsdnittet. Bara ett färdigt projekt med tiotusentals rader kod.

.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Fungerar de bra?

Med Adafruit_VL53L0X borde det ju inte vara svårt att kommunicera. I mitt fall lär det bli via Wemos D1 mini.

https://learn.adafruit.com/adafruit-vl5 ... g-and-test
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Den här long range RFID-läsaren är ju inte svindyr:

https://www.aliexpress.com/item/Gen2-UH ... 595c578863

Och en sån här i bilen, kanske en på cykeln också, är ju i princip gratis jämfört med läsaren.

https://www.aliexpress.com/item/915Mhz- ... 3.1.aAbaZM

Edit, hittade den här, verkar ännu enklare att använda
http://www.ebay.com/itm/125KHZ-EM-RFID- ... xyaURTgZdh

Tillsammans med Wiegand 26 bibliotek för Arduino
https://github.com/monkeyboard/Wiegand- ... or-Arduino
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av zealotry »

hanpa skrev:Fungerar de bra?

Med Adafruit_VL53L0X borde det ju inte vara svårt att kommunicera. I mitt fall lär det bli via Wemos D1 mini.

https://learn.adafruit.com/adafruit-vl5 ... g-and-test
Jag har lekt lite med lillasyster VL6180, samma teknik med lite kortare range bara. Funkar klockrent med dom färdiga biblioteken till arduino, plug n play.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Jag kollade på "storasyster". Noterar på specen att räckvidden är sämre utomhus, men den duger för att känna av bil eller liknande. Är dock rätt sugen på long range RFID nu...
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Magnus_K »

Väldigt häftigt det här!
Det är möjligt svaret står i tråden, men i så fall har jag missat det. Gjorde du appen helt själv? Skulle det vara möjligt göra för någon som helt saknar erfarenhet, att göra en enklare app tror du?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

App för iPhone och Apple Watch har jag gjort själv. Detta är det enkla i sammanhanget.

Det mer komplicerade är hela lösningen med ESP8266 som styr garageportkontrollenheten, interface til denna, till magnetssensorer, knapp i garaget, men även interfacet mot linuxservern via MQTT och diverse script på servern för övervakning, kommunikation medd apparna, skicka SMS/push etc. Även integration med kameran i garaget.

Att jag fick till detta utan jättemycket jobb bygger på att jag kan återvinna tidigare lösningar, kunskaper om att göra appar till iPhone etc. Indirekt också pga val jag gjort tidigare att låta linuxservern sköta det komplexa och sen ha enklare funktion utåt i ESP8266 etc.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Magnus_K »

Det hade varit riktigt intressant att få syna ett sånt här projekt på detaljnivå. Det är exakt vad jag vill ha hemma.
Har läst lite om MQTT dom senaste dagarna och det låter som en väldigt bra väg att vandra. En central burk som Broker en klase ESP:er som klienter...

Nja, fortsätter följa projektet. Rapportera gärna om uppgraderingar och lycka till :tumupp:
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Fråga gärna om detaljer. Det viktigaste framgår av första inlägget med systemskiss. Sen är det givetvis mycket detaljer och finputsande.

Har inte gjort så mycket på sistone men jag beställde long range RFID-läsare från Kina, tänkte att det kunde vara kul att testa om det lämpar sig att öppna garaget då jag kommer med bil eller cykel och RFID-taggen identifieras, kanske tillsammans med att min mobil syns i nätverket.

Var lite skeptisk först till MQTT, mest baserat på okunskap. Verkade krångligt.
Jag hade fel. Det var busenkelt att sätta upp en broker via mosquitto på linuxburken.
Och busenkelt att få det att fungera mot ESP8266, i bägge riktningar.

Angående centrala lösningen med linuxserver så finns det stora fördelar med detta då i princip allt är enkelt att göra bara man kan kommunicera med omvärlden. Det är också en fördel att ha en kraftfull burk och inte någon klen sak som kör bantad linux. Har haft min maskin i några år nu men inte stött på problem annat än då jag klantprogrammerat.
Skriv svar