Bygge, fordonsbelysning, batteri och solcell

Berätta om dina pågående projekt.
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Bygge, fordonsbelysning, batteri och solcell

Inlägg av xarvox »

Hej alla!
Jag jobbar på ett projekt som ska täcka alla behov av belysning på ett fordon, blinkers, helljus osv osv.
Projektet kommer vara helt elektriskt isolerat från resten av fordonet, dvs drivas av eget batteri osv.
I kärnan bor en arduino som styr en näve LED-dioder och systemet kör 5V (2A med ALLA dioder och övrig elektronik igång samtidigt (händer aldrig)).

Fortsättningsvis ska en android smartphone kopplas in också, den kommer agera instrumentpanel och anslutas till arduinon via USB-OTG och möjligen en USB-Seriell adapterkabel, så jag slipper ansluta till arduinons inbyggda USB.

Tanken är att mobilen ska laddas under tiden den agerar bildskärm och system-interface.

Men nu tänker jag att jag bör försöka få in en solcells-laddning också, helst som kan ladda batteriet under tiden som elektroniken är igång, i varje fall utan att jag ska manuellt behöva slå om någon strömbrytare.


Ambitionen är att arduinon ska mäta batteri-status och välja ifall mobil-laddningen ska vara aktiv (avstängd vid låg batterinivå) samt stänga av hela systemet om batteriet är lägre än inställt värde samt att solpanelen(erna?) inte ger någon laddning.


Så nu är bara problemet att få ihop allt... :)
Jag är ju ingen hejare på elektronik och detta projektet är då onekligen liiite för avancerat för mig egentligen, men jag lär mig bäst av en utmaning..
Men har någon lust att assistera?


Först funderar jag på rimligheten i att koppla ihop mobil, arduino, led-lampor, solceller och lipo-batterier och ens fantisera om att allt kan fungera på samma gång..?
Har någon en anledning att tro att sådant är möjligt i verkligheten?
Några fingervisningar, idéer eller andra som gjort något liknande?

Ett alternativ hade varit att köra dubbla batteripack och konstruera en krets som kan växla mellan de båda och solcells-ladda det batteri som inte används för strömförsörjning.
Men dels låter den idén komplicerad (hur ska man byta batteripack??) och dels kommer projektvikten närmast dubblas eftersom batteriet är den enskilt tyngsta komponenten..


Nästa fundering är integrationen mellan mobil/arduino med mobil-laddning, något som jag behöver ha även om jag inte får dit solceller.
I värsta fall nöjer jag mig med en strömbrytare på sladden som slår om mellan laddning eller data-anslutning, men det är verkligen sistahandsvalet...

Jag har hittat några trådar på nätet om en USB-OTG Y-kabel, som erbjuder en extra usb-kontakt för laddaren när man ansluter OTG till andra enheter.
Men vissa visar ett kopplingschema där mobilens USB har separat jord/ström mot USB-OTG data-änden, så bara data+/- ledarna är anslutna mellan mobil och OTG-ände, båda ändar får ström matat från var sin laddare.
Dvs INGEN gemensam jord-anslutning mellan mobil och usb slave-enhet..??
Kan det verkligen fungera??



Jag föreställer mig iaf att jag kan ansluta separat +5v till mobilens USB-kontakt och koppla ur USB+5v till OTG-enheten, iomed att arduinon drivs av batteriet via Vin-stiftet.
I- & Ur-koppling av mobil-laddning tänkte jag lösa med transistorer eller mosfet.

Iochmed att allt kommer drivas av 2sLiPo så tänker jag ha några LM2940T-5.0 (Low Drop Regulator) för att stega ner 5V och iomed att varje regulator klarar 1A max så tänker jag att jag har några stycken i systemet, en för framändan, en för bakändan och en för mobil/knappsats/arduino.

Varje regulator (och respektive undersystem) får var sin säkring, för säkerhets skull. :)

Är detta vettigt tänkt eller har jag tänkt tokigt nu igen?


Och slutligen; eftersom ingen projekttråd är komplett utan bilder, här är en bild på några av de egendesignade kretskorten till projektet.
Det är korten för styr-enhet, framlykta, baklykta samt trailerns baklykta ni ser i bild.

Och innan ni klagar, dessa är mina absolut första kretskort...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bygge, fordonsbelysning, batteri och solcell

Inlägg av Sverige »

Angående OTG-laddning, är det nåt sånt här du kollat på?
https://sites.google.com/site/sonicboom ... obile=true
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Re: Bygge, fordonsbelysning, batteri och solcell

Inlägg av xarvox »

sverige: Ja, nästan, fast de jag kikade på hade dock en annan inkoppling på Vin, den var inte inkopplad på slav-sidan av y-kabeln.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygge, fordonsbelysning, batteri och solcell

Inlägg av Glenn »

Jag är mest nyfiken på vad det ska användas till ? en trampcykel ? ..För på motorfordon finns ju redan altl detta, och lagarna om vad man får ha för belysning är jäkligt gnälliga.
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Re: Bygge, fordonsbelysning, batteri och solcell

Inlägg av xarvox »

Ja, man kommer kunna ha projektet på en cykel, andra användbara fordon är velomobil, skitgammal diesel-traktor, fyrhjuling, lådbil, rc-bil, äldre stridsvagn osv osv.
Och lagen är strikt när det gäller nyare fabriks-tillverkade motorfordon men det är inga som helst problem att bygga egen belysning till amatörbyggt/ombyggt fordon, veternbilar eller fordon som inte faller under motorfordons-gruppen. :P


Ibland är inte målet det viktiga utan vägen dit som är intressant.
I detta fallet är det intressant om och hur jag kan ladda mobilen samtidigt som jag har den som en system-display till en arduino.
Vad jag sen ska stoppa grejorna i är av obetydlig vikt för tillfället.
Skriv svar