diy däckbalanseringsmaskin
diy däckbalanseringsmaskin
tja, har haft en och sålde den då jag inte hadde det stora behovet av den, dessutom var den ganska otymplig
och en ny billig en tar ju inte däck som är stora nog
funderar om man inte skulle bygga en och funderar på avkänning och visning
mekaniskt är det lätt, lager axel , fästplatta för hjul, motor
med lite vettigt bygge skulle man kunna göra något som är relativt platt, läs ta lite plats
sedan är det det avkänning, dels kraft och dels vinkel och visning,
helst helanalogt utan massa bekymmer
fundering vore x/y visning på ett skop, , dom få gångerna jag annvänder det per år kan jag ta ut ett skop och koppla in
eller bara vanligt och ha koll på triggning och rräkna ut vinklen, då skulle man bara behöva ha en noll puls på vridningen
kraften däremot, max hjulvikt runt 100kg , läs med ordentligt säkerhetsmarginal
funderar om någotn provat vanliga lastceller för kraftmätningen?, vore ganska enkelt att göra
med ett relativt lågt varvtal så får man ändå låga frekvenser att mäta på
piezo funkar man jobbigt att få det bra mekaniskt
någon som har gjort och har hittat bra sätt för mätningarna?
måste känna av något grams obalans,
och en ny billig en tar ju inte däck som är stora nog
funderar om man inte skulle bygga en och funderar på avkänning och visning
mekaniskt är det lätt, lager axel , fästplatta för hjul, motor
med lite vettigt bygge skulle man kunna göra något som är relativt platt, läs ta lite plats
sedan är det det avkänning, dels kraft och dels vinkel och visning,
helst helanalogt utan massa bekymmer
fundering vore x/y visning på ett skop, , dom få gångerna jag annvänder det per år kan jag ta ut ett skop och koppla in
eller bara vanligt och ha koll på triggning och rräkna ut vinklen, då skulle man bara behöva ha en noll puls på vridningen
kraften däremot, max hjulvikt runt 100kg , läs med ordentligt säkerhetsmarginal
funderar om någotn provat vanliga lastceller för kraftmätningen?, vore ganska enkelt att göra
med ett relativt lågt varvtal så får man ändå låga frekvenser att mäta på
piezo funkar man jobbigt att få det bra mekaniskt
någon som har gjort och har hittat bra sätt för mätningarna?
måste känna av något grams obalans,
Re: diy däckbalanseringsmaskin
är det att få däcket balanserat som är målet eller själva bygget av maskinen?
edit:
men man kan ju undra hur man får bort dynamsik obalans på detta sätt?
kan inte se att det går,
någon kanske kan svara på om det är överkurs och inte behövs?
edit:
men man kan ju undra hur man får bort dynamsik obalans på detta sätt?
kan inte se att det går,
någon kanske kan svara på om det är överkurs och inte behövs?
Re: diy däckbalanseringsmaskin
Vet inte om det dynamisk balansering behövs. Men det görs i alla fall.
En vikt på insidan och en på utsidan, på olika positioner och med olika vikt.
En vikt på insidan och en på utsidan, på olika positioner och med olika vikt.
Re: diy däckbalanseringsmaskin
de som provat plastgranulat/softairgunkulor inuti däcket påstår att det funkar utmärkt.
Re: diy däckbalanseringsmaskin
Tänkt igenom lite mer. En balanseringsmaskin gör just en dynamisk balansering iom att den behöver rotera.
Hade det bara handlat om statisk balansering kan man göra som i youtube-videon. Då får man tyngdpunkten
mitt i centrumaxeln.
Men tyngdpunkten behöver också hamna rätt i längsled, eller det kanske är mer att massfördelningen behöver vara symmetrisk i längsled. Knappt jag själv fattar vad jag skriver faktiskt.
Om man tänker sej att axeln man sätter hjulet på är lagrat i två lager så behöver man mäta kraften i dessa två lagren och hur kraften ligger i rotationsled jämfört med hjulet. Då kan man räkna ut hur man ska sätta vikter för att få helt jämn lagerlast under rotation.
Jag har svårt att se att man kan göra en enkel analog anordning för dynamisk balansering. Men EF är oberäkneligt så nästa inlägg är väl ett inlägg som beskriver just detta
Hade det bara handlat om statisk balansering kan man göra som i youtube-videon. Då får man tyngdpunkten
mitt i centrumaxeln.
Men tyngdpunkten behöver också hamna rätt i längsled, eller det kanske är mer att massfördelningen behöver vara symmetrisk i längsled. Knappt jag själv fattar vad jag skriver faktiskt.
Om man tänker sej att axeln man sätter hjulet på är lagrat i två lager så behöver man mäta kraften i dessa två lagren och hur kraften ligger i rotationsled jämfört med hjulet. Då kan man räkna ut hur man ska sätta vikter för att få helt jämn lagerlast under rotation.
Jag har svårt att se att man kan göra en enkel analog anordning för dynamisk balansering. Men EF är oberäkneligt så nästa inlägg är väl ett inlägg som beskriver just detta
Re: diy däckbalanseringsmaskin
ju bredare däck ju viktigare blir det med dynamisk balansering, för min del är det sannolikt mindre viktigt, men när man ändå hpller på så är två kraftgivare inte mycket värre än en
med ett fyrkanaligt skop kan man lätt kolla på två signaler och trigg på skärmen, man kan ju göra det med ett tvåkanalaigt med
men med ett modärnt skop kan man ju mäta tiden från trigg till trigg och sedan från trigg till min utslag och då kunna få vinklen till var man ska sätta dit vikter
att ha material i däcket vill jag prova någon gång
med ett fyrkanaligt skop kan man lätt kolla på två signaler och trigg på skärmen, man kan ju göra det med ett tvåkanalaigt med
men med ett modärnt skop kan man ju mäta tiden från trigg till trigg och sedan från trigg till min utslag och då kunna få vinklen till var man ska sätta dit vikter
att ha material i däcket vill jag prova någon gång
Re: diy däckbalanseringsmaskin
Hittade ett par bilder för att illustrera vad som pågår. Sånt här kunde jag en gång i tiden men den kunskapen är inte så fräsch just nu minst sagt. Får se om det kommer tillbaks...
Så här är en principiell uppställning, man mäter reaktionskraften i två lager, inklusive fasläget. Här kommer det med effekten båda från statisk obalans och dynamisk obalans. Man behöver egentligen separera tyngdpunktens läge och osymmetrisk massfördelning, för det kan man inte se bara med en mätning. Behöver räkna fram det, och då kan man få fram det i beräkningen så man inte behöver göra en separat statisk balansering.
Och här är en bild på hur man går tillväga för att räkna fram läge och vikt på korrigeringsvikter. Då har man den uppmätta lagerreaktionen att utgå från. Då ska man bestämma läge och vikt på korrigeringsvikterna som ger motsatta krafterna. Vanliga kraftjämvikter och momentjämvikter i xz och yz-plan gör att man kan få fram vikternas storlek mA och mB. För detta krävs att de olika längderna är kända.
Så här är en principiell uppställning, man mäter reaktionskraften i två lager, inklusive fasläget. Här kommer det med effekten båda från statisk obalans och dynamisk obalans. Man behöver egentligen separera tyngdpunktens läge och osymmetrisk massfördelning, för det kan man inte se bara med en mätning. Behöver räkna fram det, och då kan man få fram det i beräkningen så man inte behöver göra en separat statisk balansering.
Och här är en bild på hur man går tillväga för att räkna fram läge och vikt på korrigeringsvikter. Då har man den uppmätta lagerreaktionen att utgå från. Då ska man bestämma läge och vikt på korrigeringsvikterna som ger motsatta krafterna. Vanliga kraftjämvikter och momentjämvikter i xz och yz-plan gör att man kan få fram vikternas storlek mA och mB. För detta krävs att de olika längderna är kända.
Re: diy däckbalanseringsmaskin
hm, snurrar lite tankar i huvudet
funderar på en fulining eller två
dels så om man har en enpunktslager, läs lager från en framhjulsdriven bil med lager,lagerfäste och få på en fästplatta för hjulet, så skulle man antagligen kunna mäta den dynamiska obalansen med en givare enbart för detta, hur stora krafterna blir 90 grader från axlen
dels så skulle man kunna göra en sak man har hjulet liggandes, och bulta det i golvet, ju större däck ju tyngre vill man ha maskinen för att slippa att den flyttar på sig, men ett betonggolv är tungt nog i sig
funderar på en fulining eller två
dels så om man har en enpunktslager, läs lager från en framhjulsdriven bil med lager,lagerfäste och få på en fästplatta för hjulet, så skulle man antagligen kunna mäta den dynamiska obalansen med en givare enbart för detta, hur stora krafterna blir 90 grader från axlen
dels så skulle man kunna göra en sak man har hjulet liggandes, och bulta det i golvet, ju större däck ju tyngre vill man ha maskinen för att slippa att den flyttar på sig, men ett betonggolv är tungt nog i sig
Re: diy däckbalanseringsmaskin
Ja det blir mycket smidigare med ett hjullager.
Då får du mäta momentet som uppstår. Inte kring rotationsaxeln utan kring vertikalaxel eller den andra horisontalaxeln. Det "andra lagret" är ju borta, så momentet får mätas direkt.
Och om du ser till att balansera hjulet statiskt först, så behövs det inte mätas i radiell led i hjullagret
Det är enbart det roterande momentet du behöver mäta.
Det är klart man kan räkna fram detta. Men om du noterar utslag på kraftgivare och vilka vikter som behövs på däcket så har du nog snart hittat det samband som behövs.
Då får du mäta momentet som uppstår. Inte kring rotationsaxeln utan kring vertikalaxel eller den andra horisontalaxeln. Det "andra lagret" är ju borta, så momentet får mätas direkt.
Och om du ser till att balansera hjulet statiskt först, så behövs det inte mätas i radiell led i hjullagret
Det är enbart det roterande momentet du behöver mäta.
Det är klart man kan räkna fram detta. Men om du noterar utslag på kraftgivare och vilka vikter som behövs på däcket så har du nog snart hittat det samband som behövs.
Re: diy däckbalanseringsmaskin
funderar över den gamla mekaniska principen.
om man tillverkar en jigg att lägga hjulet på med en balanspunkt som är justerbar i höjd.
statisk balansering är möjligt, mha vattenpass, det svåra är den dynamiska?
om man justerar höjden på balanspunkten till minimalt ovanför tyngdpunkten,
kommer i så fall hjulet att svänga då man snurrar det sakta? typ ett varv per sekund?
om det finns en dynamsik obalans som är så stor att det ger vibrationer i ratten?
om man tillverkar en jigg att lägga hjulet på med en balanspunkt som är justerbar i höjd.
statisk balansering är möjligt, mha vattenpass, det svåra är den dynamiska?
om man justerar höjden på balanspunkten till minimalt ovanför tyngdpunkten,
kommer i så fall hjulet att svänga då man snurrar det sakta? typ ett varv per sekund?
om det finns en dynamsik obalans som är så stor att det ger vibrationer i ratten?
Re: diy däckbalanseringsmaskin
Detta är något jag funderat på också.
Om hjulet roteras borde det börja wobbla. Den tyngsta delen vill ut mot periferin.
Har man en skiva, typ papp, monterad på hjulet så kan man föra en penna mot skivan som då kommer att få ett kort sträck där pennan gick mot.
Om hjulet roteras borde det börja wobbla. Den tyngsta delen vill ut mot periferin.
Har man en skiva, typ papp, monterad på hjulet så kan man föra en penna mot skivan som då kommer att få ett kort sträck där pennan gick mot.
Re: diy däckbalanseringsmaskin
ska prova en helt annan sak så hjullager är på väg hem, har nog några lastceller som är lämpliga som test
har bara en hel del annat som msåte göras innan jag kommer så långt att jag kan få fri arbetsyta i garaget..
har bara en hel del annat som msåte göras innan jag kommer så långt att jag kan få fri arbetsyta i garaget..
Re: diy däckbalanseringsmaskin
nya hjullager går så trögt att det inte riktigt känns, vettigt, då får dom gå till traktorkärran som det var tänkt påfrån början
Re: diy däckbalanseringsmaskin
Om lagren är upphängda med t.ex. gummi så bör vibrationerna gå att mäta upp genom att ansluta lagren via stav mot högtalarkon. Två högtalare per lager bör fungera bra, X och Y. Det blir säkert inte särskilt linjärt, men det ska väl vara ett bugdetbygge och det går ju att börja med att balansera upp ett däck perfekt och sen mäta vilka signaler man får efter att avsiktligt lagt på olika nivåer av känd obalans.
För att använda oscilloskop och få reda på nollpunkt så kan man nog göra så enkelt att ha en lägesgivare för axelns rotation och när den passeras så skickar man ut en lagom kort spik på signalerna till oscilloskopet, alternativt så låter man den påverka Z-ingången.
För att använda oscilloskop och få reda på nollpunkt så kan man nog göra så enkelt att ha en lägesgivare för axelns rotation och när den passeras så skickar man ut en lagom kort spik på signalerna till oscilloskopet, alternativt så låter man den påverka Z-ingången.