Ett komplett solfångarsystem

Berätta om dina pågående projekt.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av bobcat »

mrfrenzy,

Smältbleck hade vi inte tänkt på. Värt att överväga, helt klart.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av GFEF »

> - Bästa placering av expansionskärl och säkerhetsventil?

På stället med lägsta tryck i systemet.

Har sett flera dåligt fungerande värme system med "expansionskärl och säkerhetsventil" på pumpens trycksida och lågt arbetstryck när säkerhetsventilen öppnar var det undertryck på pumpens sugsida.

Och avluftning av glykol system är ett h*vete.....

Sätt in avluftinga klockor på högpunkter och pumpens sugsida där flödet passera ett sträcka med minst dubbla rördiameter med utrymmen för luft att samlas och manuell ventil att släppa ut uppsamlad luft.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av primerone »

Om Biltemarören tål 10 bar kommer det inte bli något problem. Amerikanen verkade ju inte ha noterat något nämnvärt tryck i sitt system. Är bara expansionskärlet korrekt dimensionerat funkar det.

Överhettningen kan hanteras på flera sätt. Har du pool kan du värma den. De som har bergvärme brukar ju pumpa ner överskottet i borrhålet. Har du en sjö/damm i närheten av huset kan du ju göra fiskarna glada med lite extra värme. Eller som du planerat, men en rullgardin. Haspen kan styras från arduinon med t.ex. en solenoid. Eller som MrFrenzy föreslog, en motor som rullar den upp och ner.

Förstår jag dig rätt att du vill lägga 2 rör ovanpå varandra i samma värmeplåts kanal? Personligen tror jag inte det kommer ge speciellt bra verkningsgrad för den undre slingan. Den övre kommer nog ta den mesta värmen från plåten.
Då tror jag mer på amerikanens resonemang om att lägga rören lite tätare, i ditt fall lägg slingorna bredvid varandra i var sin värmeplåts kanal och parallellkoppla slingorna. Ja, det blir dubbelt så mycket värmeplåt att tillverka/köpa (finns 0.5mm tjocka golvvärmeplåtar att köpa för 24:-/löpmeter i storpack), men borde ge ett betydligt bättre energiutbyte.
När jag satte upp mina Teknoterm paneler pratade jag med tillverkaren och de rekommenderade max 3 styck 2 kvadrats paneler i serie. Det gav inget mervärde att seriekoppla fler sa de. Istället skulle man parallellkoppla för att få större flöde. För er del sätts det en begränsning i hur stort flöde ni kan pressa igenom solslingan i tanken utan att trycket siger för mycket.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av bobcat »

Nej, tanken är inte att lägga två slingor under en golvvärmeplåt.

Amerikanen Scott i klippen ovan har byggt två solfångare. I den stora med serpentinslinga har han lagt röret under golvvärmeplåt. Men i den lilla med parallella rör har han bara en flat plåt undertill, och så ligger röret bart ovanpå. Och det funkar, påstår han.

Helst skulle vi bygga en sådan här med billiga, parallella CPVC-rör och t-kopplingar i ändarna, men vi kan som sagt inte se att sådana finns att köpa i Sverige. Så det får bli ett mellanting. En flat plåt i botten, och på den först en serpentinslinga i pex, och sedan en till vars rör kommer i kontakt med plåten i mellanrummen mellan den första slingans rör. Lite svårt att åskådliggöra det där i ord, men den skiss vi har över detta är gjord på papper och ännu svårare att begripa sig på. Få se om vi kan åstadkomma något bättre.

LESOL och Finspångs har när jag har pratat med dem rekommenderat att man inte seriekopplar fler än 4 2-m2-solfångare.

En tanke om haspen, skulle man kunna styra den med en bimetalltermostat?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av Gizmo »

bobcat skrev:En annan amerikan har tagit sig för att jämföra en sådan här CPVC-solfångare med en i koppar/aluminium, (en hembyggd), och kommit fram till att den bara är något sämre
En viktig poäng är ju bästa funktion i förhållande till vad materialet kostar och där verkar ju den lösning ni har valt vara bra!
Funderar lite på vad den där rekommendationen om att bara ha ett visst antal kvadratmeter solpanel seriekopplat, är det för risken att det blir för varmt?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av Nerre »

Jag gissar att det mer handlar om att för bästa verkningsgrad så är det låg temperaturdifferens och högt flöde som gäller.

Illustrativt exempel:

Om man säger att första panelen ger 100% verkningsgrad så ger nummer två kanske bara 75% och nummer tre 50%.

Två paneler i serie ger då 175% och tre paneler i serie 225%.
Två paneler parallellt ger 200% och tre paneler parallellt ger 300%.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av bobcat »

Nerre har rätt. Är slingan för lång så är vätskan så pass het den sista biten att den knappt värms upp alls längre.

Därför har vi modifierat solfångaren, och tänker oss nu 3 50-metersslingor istället för 2 på 75 meter.
Pexskiss3x50.png
Det borde bli effektivare. Det kan möjligen bli svårare att få till det på ett bra sätt ute vid böjarna, när 3 slingor nu ska ligga i lager ovanpå varandra istället för två.
En viktig poäng är ju bästa funktion i förhållande till vad materialet kostar och där verkar ju den lösning ni har valt vara bra!
Mycket talar för att detta är sant iaf på kort sikt. Frågan är hur det blir om man också väger in livslängden, och jämför pex och koppar i det avseendet. Det får framtiden utvisa.

Helt klart är att pexrören måste skyddas mot UV-ljus. Vi har ju funderat på att slå in dem i aluminiumfolie, eftersom vi såg att någon annan hade gjort det. Men det kanske bara är onödigt arbete. Den gode Scott har nöjt sig med att måla dem svarta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av danielr112 »

Låter inte 50 meter ganska långt? När jag skissade på det så var mina max10 meter styck och sedan i paralell. Dock är jag osäker på tjocklek.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av bobcat »

4 seriekopplade LESOL-paneler ger en slinga på 68 meter i 12mm kopparrör. Och i den stora solfångaren som Scott har byggt är slingan ca 100 meter lång, men där vet jag inte vilken rördimension han har använt. I den lilla har han använt half inch, vet jag. Det är de längderna vi har utgått ifrån när vi har skissat på vår solfångare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av danei »

Nere har fel. Verkningsgraden bli helt kört högre med lägre temperatur. Med alla prallellt måste alla panelerhålla sluttempetatur. Om de ligger serie så är det bara den sista dom måste upp i slut tempetatur. Det förutsätter att flödet genom panelerna går att få tillräckligt högt.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av baron3d »

Just det!
Den sista skall då isoleras bättre.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av Nerre »

danei skrev:Nere har fel. Verkningsgraden bli helt kört högre med lägre temperatur. Med alla prallellt måste alla panelerhålla sluttempetatur. Om de ligger serie så är det bara den sista dom måste upp i slut tempetatur. Det förutsätter att flödet genom panelerna går att få tillräckligt högt.
Frågan är ju om man är ute efter mest energi eller högst temperatur.
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av tradman »

För de kommersiella solfångare jag tittade på för något år sedan när vi övervägde att skaffa d.o var så vitt jag kan minnas standardlösningen att parallellkoppla solfångarmodulerna.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av Gizmo »

Vore intressant med lite byggbilder eller uppdateringar på denna tråd.
Har ni några bilder från bygget?
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Ett komplett solfångarsystem

Inlägg av bobcat »

Gizmo,

Jag ber om överseende med min lååånga frånvaro. :) Förutsättningarna ändrades emellertid sedan detta projekt väl satts igång, framför allt genom att den yngre deltagaren, som satt inne med alla kunskaperna, fick nytt jobb och därmed tidsbrist, och därför blev tvungen att hoppa av. Den äldre deltagaren, d.v.s. jag, som från början egentligen inte kunde någonting om dessa ting, valde då att iaf under tak göra det lätt för sig genom att installera färdiga grejor. Det blev Finspångs solvärmes pumpgrupp inkl. expansionskärl för 4000:-, och samma firmas styrenhet för 2000:-.

Ovan tak byggdes en 1,5 m hög och 8 m bred solfångare. Board i botten, sedan 70 mm mineralull, sedan board igen och på den 0,2 mm aluminiumfolie. På den 3x50 m pexrör. Plåtfärg på plåten och Bengalack på rören. Korrugerat tak av polykarbonat.

Hela projektet har dragit ut på tiden, och det är inte förrän alldeles nyligen som systemet har blivit färdigt för påfyllning. Hur det fungerar vet jag därför inte, utan får återkomma med mer info längre fram. Bifogar lite byggbilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar