Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Teknikern »

Är du sen lite full i fan när du bygger rörförrådet så gör du många men ganska små fack, numrerar facken från 1 till 10 i första facket, 11-20 andra facket osv. och numrerar rören, då vet du exakt att NE555 ligger i fack 51-60, LM741 ligger i fack 30-39 eftersom rören fick nummer 54 och 32 när du skrev in det i databasen dvs. Excel. Så har jag gjort med alla kretsarna men eftersom jag har blandat med rör och påsar så märks det "Rör" eller "Påse" och jag slipper leta på fel ställe. Jag har inte jättemånga sorter, dom flesta ligger i påse så rören ligger samlade i en förvaringsback i kretslagret på samma hylla som backen med påsarna.

Antingen köper du en kartong lagom stora etiketter för skrivaren eller också tar du Dymon, märkningen är jätteviktig om man inte ska ägna dygnets flesta timmar åt att leta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Tjena teknikern!

Jag är mer inställd på att ha ett axplock av alla kretsar i 3st Raaco sortimentskåp dvs de kommer bli lätta att hitta så länge inte asken behöver fyllas på för då verkar det bli att behöva leta bland typ 50 rör :D

Dymo är mycket bra, har en men använder den för lite, brukar bli etiketter från Akademibokhandeln istället.

Idag bestämde jag mig sedan för en liten korrigering vad beträffar min 4-fackiga låda, jag ska göra den av 21mm plyfa istället och detta dels för att jag avser beställa annat 21-mm:s från min brädgård och tycker det är onödigt för dom trevliga gubbarna att behöva byta tjocklek dels för att mina etiketter knappt får plats på 12mm så det blir istället denna materialåtgång:

21mm plyfa
2st 480X480mm
5st 100X459mm
1st 100X480mm

Lite onödigt tung dock men vad fasen, ännu lättare att träffa med spiken i alla fall :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Teknikern »

Spik? Det övergav jag för ett decennium sen och kör med tryckluftdriven häftpistol med U-klammer. Sitter som berget och finns i olika längd. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Inte vad jag kallar hantverk :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara meddela att plyfan för min låda med rör av logikkretsar är nu beställd.

Beräknad leveranstid: 3 veckor.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Glenn »

Det där med att förvara komponentrör är inte helt enkelt, jag startade en tråd omd et för några år sedan när mitt förråd plötsligt växte. (Jag räddade en massa rör med kretsar från destruktion på mitt dåvarande jobb)

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=74000

Inser att jag inte postat nån bild på hur jag löste det tillslut, troligen frö att det inte uh, är riktigt klart än :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Glenn!

Jag läste hela din tråd.

Vad jag förstår så vill Ni kunna sortera och hålla reda på (hela) rör med IC-kretsar, eller hur?

Med min hobby-metod behöver man inte det, det enda man behöver är nån slags typsortering (logikkretsfamiljer, t.ex) och detta enbart för att kunna fylla på när Raaco-facket är tomt.

I morgon kommer jag beställa 3st Raaco-skåp från ELFA (inte jättebilligt, dock) sen när ovanstående trälåda är ihopspikad gör jag bara som så att jag öppnar de två 5kg-paketen med rör, skriver in i Excel, lägger in i låd-facket för rätt logikkretsfamilj (bestämmer nu ordningen till HC, 4000, LS, HCT) och när jag är klar sorterar jag Excel-arket, sen märker jag upp Raaco-facken med vad jag verkar ha i nummerordning, sen plockar jag bara ett rör från ett låd-fack åt gången, häller ur ett gäng (förhoppningsvis minst 10) i det aktuella Raaco-facket, pluggar igen röret, lägger det på golvet, tar nästa rör ur låd-facket...

På så sätt har jag sorterat och skapat ett system där, så länge jag inte förbrukar fler än 10st kretsar, så hittar jag genast en krets till och skulle jag förkrukat alla typ 10, ja då får jag leta bland rören i trälådan men då är dom i alla fall sorterade efter kretsfamilj.

MVH/Roger
PS
Mitt tips är att börja med att sortera efter kretstyp, när det till exempel gäller OP:ampar kan väl alla få ligga i samma papprör och alla regulatorer i ett annat papprör, osv.
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 mars 2017, 17:16:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Glenn »

Det jobbiga är ju att jag har kretsar både i rör, OCh i sortimentfack, OCH i raccoskåp.. OCH i påsar i kartonger..

Det blir jobbigt när man ska ha en viss krets, många ställen att titta på.

Rören behövde jag mest få bort nånstans, ska se om jag fixar en bild på hur det blev, det blev sådär överskådligt, men dom går att ta fram och tar nästan ingen plats.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på en grej idag, säg att man är mer än hobbyist så att man kanske behöver 100 kretsar (~20 rör) till en viss produktion, ja då fungerar inte min metod, den fungerar inte mycket för jag tror att kretsar måste levereras i rör så att maskinen kan ta emot dom.

Att ha komponenter på många ställen är dock ingen riktig ursäkt, det är bara att göra en enkel lagerlista i t.ex Excel där man t.ex har ett matrissystem av lådor/kartonger med komponenter, jag nyttjar t.ex Samla-lådor från IKEA med namnen HL11 och HD22 där H står för Hylla, L/D står för Labb/Dator och första siffran för raden samt sista siffran för kolumnen.

När jag sen vill ta reda på vad jag har och i vilken låda det ligger så söker jag bara i min enkla lagerlista där elementet är ifylld för aktuell komponent.

Jag bifogar min lagerlista så kan du se strukturen och om du gillar den kan du gärna kopiera den.

Jag bifogar också en bild på hur mitt matrissystem ser ut i praktiken.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har stött på lite patrull med min sortering.

Jag hade sett ut ett Raaco-skåp hos ELFA, bilden visade 30 likadana askar som jag vill ha, det var bara det att bilden stämde inte in på informationen längre ner som sa 24 askar så jag ringde ELFA support i veckan och frågade och han bekräftade att bilden inte stämmer, artikelnumret var för ett smalare skåp om 4 brett och 6 högt men det funkar inte för mig.

Så vi dividerade lite varvid han sa att jag kunde kontakta offert@elfa.se vilket jag gjorde.

EDIT: Eftersom jag är en idiot så hade jag svårt för att förstå säljarjargongen så jag raderar nu resten av mitt onödiga inlägg för det har inte känts bra samtidigt som det ser ut att ordna sig via Farnell istället.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Vad går raacoskåpen på? Classe har ju annars skåp med plåtstomme http://www.clasohlson.com/se/Sortiments ... or/31-2376
Kanske inte helt optimalt för ESD-känsliga kretsar dock. :p

Själv har jag drygt 40kg logikkretar (mestadels 74LS) osorterade rör i en stor väska i källaren...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jesus, 40kg!

Sanslöst!

Jag har tänkt på det lite och ur t.ex virsynvinkel är LS överlägset ty jag kör gärna med HC men oanvända ingångar "måste" jordas för att det inte ska gå typ milliampere med ström (gjorde en mätning på detta nån gång men jag kommer inte ihåg siffrorna men jag minns hur jag förvånades över den höga strömförbrukningen, drar ju inget alls i stand-by lilksom).

Iom att det alltid blir en massa ingångar över så blir det lätt rätt jobbigt och känns tämligen okreativt att behöva vira alla ingångar till jord (eller i sekvens till endera VDD/GND).

Jag gissar att LS inte är lika snabba som HC samtidigt som fan-out kan vara ett problem men jag har börjat se LS som den typen av logikkrets jag föredrar, en hel del faktiskt pga virningsproblematiken :)

Samtidigt kommer jag mycket sällan jobba med frekvenser över 10MHz och då tror jag LS fungerar minst lika bra som HC med den enda lilla nackdelen att strömförbrukningen nog är aningen högre MEN detta är på låga frekvenser där HC är överlägset, på höga frekvenser så vete tusan om inte LS går om HC map strömförbrukning, men jag vet inte.
Vad går raacoskåpen på?
Classe har ju annars skåp med plåtstomme http://www.clasohlson.com/se/Sortiments ... or/31-2376
Dom är ganska dyra, 400 spänn ungefär men då får jag precis vad jag vill ha vad beträffar askstorlek, mängden askar och mjuka polypropylen-askar, här är annars ett intressant alternativ:

http://uk.farnell.com/duratool/spc11296 ... 0001631385

som dock tycks nyttja hårdplast-askar och sådana skräpskåp har jag sen förut, askarna har en tendens att spricka och gå sönder, vill inte ha det igen.

Googlade alltså på "styren" för att försöka utröna om det var hård- eller mjukplast men kom inte fram till nåt svar, misstänker hårdplast dock för den kostar mindre än hälften så mycket.
Kanske inte helt optimalt för ESD-känsliga kretsar dock. :p
Det här med ESD-känslighet är lika överdrivet som nyttan av 24 bitars upplösning hos CD :P

MVH/Roger
PS
Tack för ditt tips med Classe, jag ska fundera lite på mina alternativ även om jag i princip redan har beställd 3st Raaco 630-00 (6 höga, 30 askar, ovanligt intelligent artikelnummer).

Tack vare ditt trevliga inlägg MadModder så har jag ångrat mig, jag vill nu ha två stycken Raaco 1260-00 (blir ungefär lika dyrt) men grejen är att det blir bättre med placeringen i hemmet för med endast två skåp behöver jag göra max två par hål i väggen (lurar dock på ordinarie plats där bara ett par hål krävs) och hål i väggen vill jag göra för jag vill verkligen inte välta ut ett sånt här skåp...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Får jag föreslå, om du funderar på att eventuellt ha en utökningsmöjlighet, att du skruvar upp en skiva på väggen, som du skruvar fast dina skåp i. Som en vägg på väggen. Om skivan vilar mot golvet behöver du bara två större skruv upptill som håller i skivan mot väggen. Då slipper du många borrhål i väggen. Och du slipper plugg i väggen för skåpen då korta träskruv räcker i skivan. Å andra sidan om du inte bryr dig om hål så är det ju sak samma. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder, kolla vad jag hittade:

1) 805:-/st: https://www.elfa.se/sv/sortimentskap-30 ... &simi=95.0

OCH jämför

2) 299:-/st: https://verktygsboden.se/sortimentslado ... co-blaklar

Jag känner mig nästan lika duktig som dig på att söka på nätet :D

MVH/Roger
PS
Det blir alltså 600:- billigare än mitt ordinarie tänk samtidigt som jag får 33% fler askar OCH färre hål i väggen :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Det var inte illa! :tumupp:
Jag var ju tvungen att köpa några skåp själv nu. Och en handfull stämjärn, och en bänkslipmaskin... :lol:
toonvectors-17487-140[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar