Automatisk bevattning i trädgården

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av 13th.Marine »

Vaddå fokusera på vettiga saker?! Detta är ju hur vettig som helst!

Ett bra bevattningssystem skulle spara mig en hel del tid kånkandes vattenslang :wink:
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av davidi »

Fuktmätning för dessa ändamål kan knappast kräva någon enorm precision. Hur illa blir det om man gräver ner metallpinnar med några centimeters avstånd som man mäter resistansen mellan?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av limpan4all »

Det är inte där problemet ligger utan att se till att metalljoner inte lämnar pinnarna vare sig när man inte läser av dom eller när man läser av dom.
Fast om man betraktar pinnarna som förbrukningsvara och lite metalljoner kan väl aldrig skada då är det ju bara att köra.

BTW har någon provat med grafitelektroder? Dom borde ju inte konsumeras eller?
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Zhorts »

Detta med elektroder vet jag har behandlats i några trådar om automatiska bevattningssystem för inomhusbruk (krukväxter) - men jag hittar dom inte på rak arm.

Vad jag minns så var det bästa att mäta med AC, då lakas det inte ur några joner alls i princip. DC med växlande polaritet varje mätning var ett acceptabelt mellanting. Ren DC blir dåligt snabbt, både för blomma och elektrod.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Sköna Maj...och jag står med en vattenslang...just det som jag skulle undvika!

Så...med det som motivation så har jag lyckats få hem lite rördelar för att fortsätta med projektet. Jag har från senaste uppdateringen pysslat lite någon timme då och då, men inte gjort något nämnvärt att lägga upp, men satt dit som sista spridarna, någon slangbit här och där osv.
Och det som återstår är "bara" att få fart på det.

Ursäkta för kvaliten på bilderna, sent tagna med mobilen.
Bild
Bild på ventilpaketet. ventilerna är vridna som en spiraltrapp för att få in alla slangar, därför kan det se lite snett ut.

Bild
Bild på buffert tanken, här har avloppet/överfyllnads skyddet ditsatt i form av ett 40 mm avloppsrör. Röret ovanför ventilpaketet är påfyllningen, både från magnetventilen på råvatten från brunnen samt spolvattnet(avloppet) från vattenfiltret.

Fler uppdateringar kommer inom kort.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Ulf »

Trevligt ställe och ett trevligt projekt! :)
Ditt vatten måste vara idealiskt att ha på gräsmattan då det innehåller järn. Järnet motar ju mossan.

Jag har under ett antal år funderat på automatbevattning hemma.
Trädgårdslandet, växthuset och lite andra småställen.

Bevattningsvattnet tas från sjön och det är en rejäl stigning, ca 25m på 85m.
Vid första tappstället så har jag ändå bortåt 65-75 liter/minut.

Men tidsbrist är en överskottsvara...

Ska följa projektet med stoort intresse!
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Ulf:
Tack snälla!
Det var en väldigt bra reflektion, jag vet att man kan vattna ut järn för att få bort mossan, då har jag ytterligare ett argument när dom skrattar åt mig med mitt lilla projekt.
Det låter som du har en bra pump? I mitt fall så får vi se om det är värt att försöka hitta någon lösning på. Jag har vattnat igenom zonerna flera kvällar nu och det ser ut som att det täcker ytan.

Bild
Jag ser ett slut på rör-arbetena. Här är en översikts bild över anläggningen. Jag har lagt in lite rutor med texter så det blir tydligt vart sakerna är.

Bild
Urs! Detta är vattnet som kommer från vattenfiltret när det renings processen är färdig. Intressant färg...
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Ulf »

Jo, pumpen räcker till, 3,4 kW tror jag den är på. Sugslangen är 50m, 63mm PEM. Den ska bli 100m för att inte suga upp för mycket skit. Nere vid sjön har jag dryga 100l/minut och jag behöver inte dra ner högtryckstvätten när båten ska vaskas!

Jag har fundering på att använda MySensors-noder. Dessa får då kommandon att öppna i x antal tidsenheter.
Då kan centralenheten bestämma rätt mycket. För varje ventil så måste det finnas olika typer av bevattningstyper att välja mellan. En del växter ska ju ha kvälls och natt vatten, andra ska ha under dagen. Några ska småpytsas och några ska ha rotblötor. En flödesmätare till varje ventil hade kanske inte varit fel. Då istället skicka "pytsa ut fel liter". Hela tiden så att det inte ska hänga sig, utan händer något med centralenheten så ska de stänga av sig automagiskt. Det är mycket röriga tankar.
Sambon ska ju kunna sköta det så ett begripligt GUI måste till. Annars kan jag själv tänka mig att hacka en konfigfil i tex vi!
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Ulf »

Hur går det?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av 13th.Marine »

Spännande!

Du ser inte ut att ha grävt djupt, hur långt ner la du det?
Spolar du för vintern eller har du lagt dem med fall mot en dräneringspunkt för att undvika att det hela fryser sönder?
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Hej!

13th.Marine: Nej, det stämmer, en spade ungefär, ca 20-25 cm. Har gjort ett V med spaden, ner med slangen och stampat ner tuvan igen. Det tar inte många dagar så syns det inte att man gjort någon åverkan på gräsmattan.

Uppdateringarna stannade av, men projektet fortsatte!

Jag satsade på att få till så jag kunde använda systemet under sommaren. Dok enbart manuellt. Förutom att det ser ut som en golfbana hemma i trädgården så kan jag konstatera att det är extremt bekvämt med ett sånt här system, allt har fungerat felfritt, och det kan vara bland de bästa sakerna jag lagt ner energi på. Men som sagt, jag har fått springa och slå på brytarna till manuell. Nu när hösten är i antågande så blir det ett bra vinter projekt att försöka få till någon app-styrning.

En sak som skall göras om 'hårdvarumässigt' är att ventilen som går ner och fyller på tanken skall flyttas, troligen så sätter jag en ny så jag kan släppa vatten direkt från min brun till ventilstammen, innan partikelfiltret och flödesmätaren. Detta beror på att pumpen uppe på tanken är för svag.

Men det är väl så? Att projekten blir aldrig klara, det finns alltid något att utveckla och förbättra.

Nedan kommer några bilder, på mitt man-cave :roll:

Bild

Bild

Bild

Bild
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Det är daks för mig att uppdatera projektet här på tråden. Det var länge sedan vi passerad en vettig gräns för detta projekt. Men så länge det är roligt och förra sommaren var jag en glad vattnare i sommarens värmebölja, och gräset stickande grönt :D

Några slutsatser efter ett par års användning:
- Jäkar vilken kvalité, inga problem med spridare trots vintrarna och jag har rengjort en ventil en gång, för att jag var dum nog att köra utan filterpatron en dag. Annars inga problem alls. Alla inställningar i spridarna är som när jag gjorde dom.
- Buffertlösningen med en tank funkar sådär, pumpen är för klen och vattnet tar slut för fort. Lösningen på detta var att bygga en by-pass så jag kan koppla på vatten direkt från borrhålet och på så viss få högra tyck och slippa oljudet från pumpen. Men buffert tanken var till stor glädje då vi hade ett par strömavbrott i vintras var av ett i 22 timmar, då tackar man för elverk, vedpanna och 600 liter vatten i källaren.
- Alldeles för jobbigt att springa och sätta på spridarna, detta gjorde jag hela förra sommaren och har bestämt mig att denna sommaren skall det bli en bra styrning som vattnar på nätterna.
- En zon med tre spridare på är för mycket för min djuphåls pump, så detta har byggts om.

Jag har övergett den gamla styrningen och nu ligger än så länge på vattentanken ett nytt Arduino MEGA kort med Ethernet shield. På denna en webbserver som nås i hemmanätverket.
Bild

Detta resulterar i att det ser ut så här i telefonen.
Bild

By-pass ventilen:
Bild

Och slutligen en bild på de nya ventilerna som ligger ute i gräsmattan för att slippa gräva fram ännu en slang 35 meter:
Bild
Allt det ligger under ett snyggt litet täcklock som någon ingenjör har tagit fram en gräsligt ful grön på som mer liknar någon varsel väst. Kort kommer vid tillfälle.

Fortsatta projektet är att nu att se till att lägga in så jag kan göra ett veckoschema för vattningarna. Jag funderar på att sätta ut en regnmätare för att på så vis kunna få ett hum om hur lång tid det tar att vattna exempelvis 10 mm och sedan lägga schemat efter det.

Fortsättning följer...
Skriv svar