Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av SM7CZR »

EDIT
länken borttagen
Senast redigerad av SM7CZR 2 mars 2017, 22:38:00, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:
rogerk8 skrev:
TomasL skrev:Hitachi, från -75 typ, MOS-FET slutsteg.
En Japanare, alltså.

Har MOS-FET funnits så länge?

MVH/Roger
Jodå, samt att den har två stora trafar av ringtyp.
Toroider är mycket bra transformatorer, extremt litet läckage och hög verkningsgrad.

Dock dras dom med stora startströmmar som inte EI-kärnor har, jag vet inte varför men det vore intressant att veta även om det kan ha att göra med att dess induktans i regel är mycket stor.

Toroider är dock inte den allra bästa formen av transformatorkärna, den bästa, eller kanske mer lättlindade och universiella, är C-kärnan ty där kan du lätt applicera luftgap av godtycklig storlek samtidigt som läckaget är av samma storleksordning för att inte säga mindre, dock behövs inte luftgap för nättrafos (även om världens bästa trafotillverkare Lundahl faktiskt har ett litet sådant i sina nättrafos).

Själv har jag varit inne på hur man kanske kan bygga upp en C-kärna med tunna isolerade laminat så att man får en C-kärna med cirkulärt tvärsnitt, det hade varit grejer ur läckage-synvinkel och annat, det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mitt svar försvann. Men föreslog typ 6N1P eller 6SN7 eller europeisk variant av ryska 6N6P som drivrör om du nu tänkte dig ECC88 som sådant.

Det sägs att dubbel-C-kärna ska vara bäst. Dock inte facilt att få fispassning mellan de två C:na.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av TomasL »

Själv har jag varit inne på hur man kanske kan bygga upp en C-kärna med tunna isolerade laminat så att man får en C-kärna med cirkulärt tvärsnitt, det hade varit grejer ur läckage-synvinkel och annat, det
Alla trafos med laminerade kärnor har isolerade plåtar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Naturligtvis, men alla kärnor har inte cirkulärt tvärsnitt, det är det som är tricket nämligen för om du tänker dig hur en relativt grov tråd blir att ligga runt kärnan när den är rektangulär så förstår du att en del flöde går utanför kärnan ty det blir glapp där, så om man istället har cirkulärt tvärsnitt så blir det inget glapp och därmed blir det inget läckage och den ultimata (utgångs)trafon är född :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär tror jag att jag kommer göra.

Två problem, GZ34 sägs tåla max 250mA DC och jag kommer köra dom på typ 280mA DC.

Det andra problemet är eventuellt värre, jag har bara en 6,3V-lindning på min nättrafo (2X5V skulle dock resistivt kunna anpassas till en andra 6,3V-matning) och detta samtidigt som katoderna hos katodföljarna nu är upphissade till runt 225V (med heatern jordad)

Philips säger att 130V är max Vak för ECC88, JJ säger 220V tror alltså 225Vak klarar sig även om det är på gränsen.

Philips säger sen att Vkf är max 150V, JJ säger 120V, jag tänker köra 225V.

Jag har alltså valt att fördela matningen (450V) lika över röret respektive över kf (katod/filament) och jag är en bra bit över pottkanten vad beträffar Vkf, är detta allvarligt?

Om det är allvarligt har jag faktiskt bara ett val, byta rör.

Vet att ECC82 tål mer Vak men säkert typ samma Vkf fast då kan jag fördela om spänningarna så att jag inte överskrider nån av dom MEN transkonduktansen hos ECC82 är hela 5ggr sämre så jag får en 5ggr högre utgångsimpedans vilket inte är bra om jag avser driva ström in i gallrena hos slutrören.

Lite data för ECC82 i sammanhanget:
1) Vak=300V
2) Vkf=180V

dvs 300V+180V>450V så detta funkar egentligen bättre, förutom utgångsimpedansen.

Vad tycker Ni jag ska göra?

MVH/Roger
PS
Anodförlusten är f.ö 1,2W som är mindre än 1,8W (Philips) respektive 1,5W (JJ).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där får du verkligen se upp! :roll:
Katoderna på 225V och glöden jordad (0V), jag tvivlar att dina rör klarar den potentialskillnaden, oavsett fabrikat. Ska du köra sådan koppling får du allt hissa upp glöden. Och funkar inte det skaffa du en trafo till för enbart detta rör.

Den stora undran dock: Varför driver du inte utgångsrören med anodföljare? Du behöver, för det första inte den extra SMACK! katodföljaren ger. Är du dessutom lite minimalistiskt lagd, slipper du en del återkoppling vilket katodföljaren är känd för och därför ofta undviks så långt möjligt.
Du krånglar till det för dig och med den mer komplicerade designen skapar du bara oöverstigliga problem. Eller som de engelskspråkiga uttrycker det, KISS.

I all välmening.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att förenkla saken något, lite jobbigt med alla extra komponenter när egentligen bara en behövs (katodmotståndet) men för att ta hänsyn till Vkf går det åt några motstånd till i samband med separat heater men som tur är så har min egendesignade nättrafo (som jag har ett stim med) några lindningar över, speciellt den på 10V blir lämplig.

Eftersom DC-kopplade katodföljare är enklare och kräver färre komponenter så går ECC88 bort, ECC88 går bort för att Vak uppgår till hela 350V för ena halvan och ECC88 tål bara runt 200V (Philips säger faktiskt bara 130V och nära tre gånger högre än den spänningen, nej inte ens jag vill pressa den så hårt) så jag har bytt till ECC82, ECC82 har dock bara en transkonduktans på mindre än en femtedel av ECC88 så utgångsimpedansen blir tråkigt hög.

Men vänta nu, den legendariskt olinjära ECC81, då?

En olinjäritet som inte märks ett smack vid katodföljarkoppling, obs!

Nu ska vi kolla här:
ECC82: gm~2mS, Ua=300V, Vkf=180V, rp~7k, Wa=2,8W, Ik<20mA
ECC81: gm~6ms, Ua=300V, Vkf=90V, rp~10k, Wa=2,5W, Ik<15mA
ECC88: gm~12mS, Ua=130V, Vkf=130V, rp~3k, Wa=1,8W, Ik<25mA

DC-kopplar man katodföljarna så kan man dessutom testa vilket rör som helst egentligen men som synes så blir utgångsimpedansen bara hälften av ECC88:ans om jag nyttjar ECC81, vilket jag nu bestämmer att jag kommer göra.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 mars 2017, 17:28:53, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker det här senaste kan bli väldigt bra.

Visst, katodföljarna behövs egentligen inte men nåt intressant händer när man inför dom, man kan driva in ström i gallrena på slutrören och således utöka uteffekten något, maxström (kontinuerligt) hos ECC81 verkar vara runt 20mA men momentant klarar den säkert 100mA dessutom fås en högre bandbredd ty slutrörens Miller-kapacitans blir att drivas lågimpedivt.

Nu har min lösning inte optimerats map bandbredd och speciellt första stegets relativt höga utgångsimpedans (runt 70k) kommer ihop med Cathodynens (låga pga av Av~1, obs) Miller-kapacitans att, förutom utgångstrafon, vara det som begränsar bandbredden.

Så först begränsar OPT, sen begränsar Cathodyne bandbredden, ECC81 driver dock på utgångs-Miller så att de är inte bandbreddsbegränsande.

Jag tycker det ska bli roligt att mäta bandbredd in på 807 och ut på 807 samt även efter trafon sen ska det bli roligt att mäta strömmen in på gallrena hos 807 genom att mäta över den lilla grid-stoppern på 10R samtidigt som man observerar den utökade uteffekten, undrar hur pass många tiotals mA jag kan få se där innan distorsionen blir förskräcklig.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sätt några tiotals mikrofarad över det nedre motståndet vid 6,3V-lindningen, var det på 150K, så blir det bättre.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har faktiskt lurat på det men det känns inte som om det behövs, och jag försöker att inte använda komponenter som inte behövs.

Kan annars bli ett roligt experiment typ hur mycket mindre brum får jag om jag sätter dit en konding där, för nåt annat än brum lär inte påverkas.

MVH/Roger
PS
Ska det vara nån vits med en konding där så tycker jag reaktansen skall vara runt 100 Ohm vid 50Hz dvs 33uF/200V och således en rätt fet konding.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt lite idag, jag tycker den här senaste varianten är intressant på flera rätt praktiska sätt, jag har redan nämnt några extra fördelar men jag har inte nämnt den triviala fördelen att iom att jag nyttjar två stycken Noval-socklar per kanal så blir förstärkaren ombyggnadsbar för en ECC82-Williamson IFALL allt skulle haverera och bli dåligt, detta är en stor fördel för Williamson's koncept är oslagbart medans mitt inte är det.

Och när jag nu bygger mig en stereo så vill jag ha två små gulliga drivrör bakom utgångstrafon, det skulle helt enkelt se tanigt ut med bara ett, därav extra katodföljare (för nåt måste ju det extra röret göra samtidigt som jag har tillräckligt med gain).

MEN detta gäller bara stereo för där finns det plats, i min mono-variant finns det dock ingen plats samtidigt som det blir snyggare med ett enda gulligt litet noval-rör mitt emellan dom feta slutrören, så där är det mitt A-schema som gäller.

Det finns egentligen bara en riktigt stor nackdel med att nyttja extra katodföljare i stereo-varianten och det är att strömbudgeten för GZ34 överstigs något (280mA/250mA) vilket utan katodföljare skulle innebära 260mA.

Bifogar mina två varianter.

MVH/Roger
PS
Blått betyder i regel att värdena är ändrade eller experimentellt framtagna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som minimalist och tillhörande det ökända släktet "snopp-touch", skulle jag på den lösning som kräver färsk aktiva komponenter.
Kolla ett rör som heter 12DW7, det har en triod som ECC83( :tumner: ) och ett ECC82. Tyvärr lite dyrt, men funkar fint om man ska t ex köra EL84 i PP eller t ex KT88 i SE.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av MiaM »

Sidospår, angående diskussionerna som förts nyligen i tråden:

Jag har fått för mig att japanerna var rätt involverade i FET-utvecklingen på sjuttiotalet, och att de rent av hade patent på någon typ av FET-transistor (J-FET?).

Angående elektrolyter så är mitt intryck att apparater som används något sånär regelbundet har rätt stor chans att överleva, medan apparater som stått länge riskerar haveri, speciellt om apparaten stått länge och sen dras igång och används en längre stund istället för bara kort provkörning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lutar nu åt att överge 807 för jag hatar mekanik dvs mono-chassina är redan planerade för oktaler och jag orkar inte göra om dom, 807 kräver annan håldimension för sockeln sen måste man ta tillvara på toppanoden och det inte bara mekansikt via ett särskilt hål i chassit utan också elektriskt på undersidan av chassit, jag orkar inte det.

Tänker att jag fortsätter bygga mina mono-varianter men att jag bestyckar dom med JJ KT88 först när jag har en beställning.

Sen har jag emellertid tänkt hotta upp mina chassin genom ett mycket enkelt trick, locket görs inte längre i "ful" 4mm plyfa utan i 12mm plyfa, anledningen till detta är att lamineringen hos 4mm plyfa syns inte och det blir bara en svart rand på håll MEN om man går upp till 12mm plyfa så syns det och blir (oberoende) erkänt snyggt.

På detta sätt slipper jag planera om mekaniken för ännu ett gäng rörslutsteg (som förmodligen ändå ingen vill köpa) och kan köra på med den gamla principen som f.ö är mycket bra ty mina anodtrafos klarar egentligen inte stereo men i mono har det t.ex visat sig att matningen för KT88 hamnar på typ 445VDC efter GZ34 vilket är löjligt nära det önskade på 450V.

Mina anodtrafos är således egentligen mest gjorda för mono MEN de kan fungera för stereo också för jag var så "smart" att jag nyttjade dubbla tråddiametern hos sekundären men spänningen kommer troligtvis hamna närmare 420V eller så.

Jag är så trött på rörslutsteg egentligen för jag har hållit på med det sedan 1991 så ska jag syssla med rörslutsteg igen så får det vara nåt nytt och minsta motståndets lag, det nya finns redan i mitt Knoppson-koncept med bara tre rör och Edison Bias (KPA), en bias som jag dock funderar på att komplettera med vanlig auto-bias för att kunna applicera lite, med betoning på lite, återkoppling (tänker mig BF=3 med tanke på att min volympot nu står på kl11 vid typ maxvolym från datorn).

MVH/Roger
Skriv svar