Vad ska man tänka för framtida jobb?

GeekDennis
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 februari 2017, 14:40:01

Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av GeekDennis »

Hejsan alla
jag är ny i detta forum och hoppas att jag kan få mycket kunskaper, nytta och ideér här. Lite om mig är 22 åring grabb som är utbildad elektroniktekniker och har sökt jobb inom de snart 150 jobb men får ingen svar och därför börjar jag undra om de är något fel på mig man tappar suget ibland :shock:.
Tänkte höra vad ni har för certifikat som kan bra att ha eller annat "gott o smått" som man kan ha nytta för i framtiden.
Vad jobbar ni inom med likvärdig utbildning jag har?
Har jobbat inom fabrik/industri som tillverkar kretskort men de va inte min grej.
Vill va som man kan felsöka, reparera och installera. typ servicetekniker etc.

Med varma hälsingar
GeekDennis
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av sodjan »

Det där med "inte min grej" kan ju vara ett problem.
Och det som inte är "din grej" idag måste ju inte vara
det du jobbar med om 20 år, om du spelar din kort rätt.

Men förutom det så har jag svårt att råda, det är 35 år sedan
jag hade anledning att leta efter mitt första jobb, och det
är möjligt att situationen är annorlunda idag...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av TomasL »

Som servicetekniker , tja det kräver mångårig erfarenhet och kunskap, du får bita i det sura äpplet och börja längst ned, och göra det till "din grej".
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av adent »

Det är väl så att alla vill anställa någon med erfarenhet. Men försök få in en fot någonstans.

Hitta ett företag som du verkligen vill jobba på och stövla dit och knacka på och säg hej, samt lämna CV.
Det är _INGEN_ som gör så, så det kan vara en bra idé för att sticka ut om du gör ett bra intryck.
Oftast söker de förstås ingen om de inte har annons ute, men det kan ändå vara bra.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av swesysmgr »

GeekDennis skrev:utbildad elektroniktekniker
Har du en länk till utbildningen så man kan se vad som ingått? Kan du lite programmering kanske du kan börja i den änden?
GeekDennis
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 februari 2017, 14:40:01

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av GeekDennis »

Hej


Jag har detta följande utbildning
Datorteknik 1 A och B
Elektronik och mikrodatorteknik
Elektronikproduktionsteknik
Ellära 1 och 2
Elmätteknik 1 och 2
Låg och högfrekvenskrestar
Mikrodatortillämplingar
praktisk ellära

Har funderat om ska ta certifikat i Lödning eller ta BB1/elektriker möjligtvis inom IT.
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av MTq »

Vart bor du?
GeekDennis
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 februari 2017, 14:40:01

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av GeekDennis »

i Dalarna :)
Senast redigerad av GeekDennis 26 februari 2017, 14:56:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av Magnus_K »

Av egen erfarenhet så rekommenderar jag samma sak som adent.
Eventuellt var jag lite väl desperat men det gav utdelning.

Jag har ingen utbildning till servicetekniker men anser själv att jag är ganska praktiskt lagd. Vid tidpunkten hade jag redan ett jobb inom en helt annan branch men jobbade skift och ville tjäna lite extra.
Ett företag i grannbyn höll på något jag tyckte lät skitintressant, robotar för svets och bock, men hur skulle jag få in en fot där?

Som tidpunkt för attack så valde jag fredag förmiddag. Lite samma tänk som när man besiktigar bilen. Dom flesta är glada för att arbetsveckan snart är över och uppskattar om man tar med lite fredagsbröd. :wink:

Det var bara att förklara i receptionen att jag gärna skulle vilja växla några ord med personalansvarige då jag gärna skulle vilja hjälpa dom vid "högtryck".
Vid samtalet så var det bara att blotta sig och erkänna att jag egentligen inte kunde något om deras verksamhet, men var väldigt intresserad. Mitt förslag var också att pga dessa omständigheter så är jag villig att under en bestämd period gå med mycket lägre timpeng, för att sedan ha en sittning till och bestämma om vi skulle fortsätta (och i så fall med normal timpeng) eller avbryta.

Vi skrev in detta i kontraktet, och när dessa tre månader hade gått så var dom fortfarande nöjda och jag gick upp till vanlig peng.
Nu var jag bara där i 3 månader till då en sjukskriven servicetekniker kom tillbaka och dom gick inför lågsäsong
Det jag fick med mig är att jag beslutat att skola om mig då jag ansåg detta var ett "drömyrke".

Ja, mitt tips är att visa upp dig. Leta upp företag som du tror du vill jobba på och klampa in.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av GFEF »

Servicetekniker på fast eller större maskiner nära hemorten är mitt råd.

MEN se upp för resande arbeten !

En ung bekant arbetade som resande servicetekniker för avancerade pumpa ventiler främst värmekraftverk.
Blev sänt på reparation av en högtrycks högvarvtal centrifugalpump i Kazakhstan.

Blev nödvändigt att sända pumpaxel till tillverkar för reparation.
Han blev kvarhållen som gisslan tills reparationen var klart........

OCH specialer dig INTE på en sak enbart !!!
Vad nytt kommer att ersätt dagen teknik ?

Vad har hänt med oljebrännare marknad som exempel ?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av Sverige »

...knacka på och säg hej, samt lämna CV. Det är _INGEN_ som gör så

Jodå, det har vi varit med om. Det är väl en merit gentemot AF att man lämnat CV till företag.
(Fast i det här fallet verkade han bara vilja lämna CV, vet inte hur intresset var.)
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av CPMS »

Inte bara en merit utan ibland tom en anvisad åtgärd som man måste genomföra för att inte bli bestraffad med avstängning under viss tid.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av ojz0r »

Mina första jobb jag sökte gjorde jag utan ett CV av det naturliga skälet att jag inte hade tillräckligt med material att skriva i det.
Istället så hade jag ett personligt brev där jag skrev "berättande" om relevant information om utbildning och annat meritvärdigt anpassad till varje företag beroende på vad de sysslade med.

En grej du kan göra är att ta jobb på en konsultfirma för nyutexaminerade. Många av dessa företag är anpassade för att ta "prövotiden" och sedan lämpa över anställningen på kundföretaget om allt fungerar bra.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av Micke_s »

GFEF: fick killen ob tillägg?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad ska man tänka för framtida jobb?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kazakstan?! Det hade jag gillat! :mrgreen:

Man ska aldrig tro att man kommer att få jobba med exakt det man vill, eller det man är utbildad för. På jobbet har vi tre bilbyggare/förmän/arbetsledare från SAAB och som bygger brandluckor, utom en som är delägare av företaget.
Jag har en fysikerutbildning från Sthlms Universitet och ... bygger brandluckor.
Som jag ser det, är ju viktigast att trivas med det man gör, att gilla arbetskamrater och slippa skitfasoner från chefer och kolleger. Har man ett jobb, vilket som helst, kan man ju senare leta efter något mer passande.
Och inbilla dig inte att man först och främst tittar på din meritlista, utan hur du fungerar som en del i maskineriet.
Skriv svar