Bygge av koncentrisk reostat

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag vill ha en koncentrisk potentiometer på 2X100 Ohm/2W minimum.

Jag ska ha den till min nya serie rörslutsteg.

Dessa behöver dels balanseras dels vore det önskvärt om DC-strömmen kunde styras med avseende på vilken högtalarlast man kopplar in (normal byter man lindning men mina OPT har bara ett enda fast varvtalsförhållande så jag har tänkt byta ström istället).

Jag vill ha en koncentrisk pot för den tar minst plats, mitt koncept medger inte två pottar utan att det blir fult.

Eftersom detta knappast finns (säg gärna till i så fall) så har jag tänkt bygga en mha bl.a kanthaltråd och toroidkärnor.

Principen är enkel, två små toroider med var sina lindningar av kanthaltråd och var sina löpare (den undre toroiden har en löpare på nedersidan, den övre på ovansidan), den undre potten blir sedan den mittersta axeln och den övre potten blir den cylindriska yttersta axeln.

Jag suger på mekanik och precis därför tycker jag detta låter utmanande och roligt :)

MVH/Roger
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av alexanderson »

En sådan potentiometer får en viss induktans!
Vad menar du med koncentriskt?
Skall vridningsvinkeln vara 270 eller 360 grader(utan stopp?)?
100 ohm ger ganska tunn tråd.
Om du ändrar DC-strömmen, skall du inte ändra spänningen också?
Sänkt ström och ökad spänning samtidigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av Spisblinkaren »

alexanderson skrev: En sådan potentiometer får en viss induktans!
Alla trådlindade komponenter har induktans, genom att välja minimal längd på tråden kan induktansen dock hållas nere.
Vad menar du med koncentriskt?
Tänkt dig två axlar där den ena är solid och sticker upp i mitten, utanför har du sedan den andra axeln som då består av en ihålig cylinder så att den axeln kan ligga utanför den solida axeln, på så sätt har två olika axlar där man individuellt kan ställa pot-värdet hos var sin pot.
Skall vridningsvinkeln vara 270 eller 360 grader(utan stopp?)?
Siktar på 270 grader.
100 ohm ger ganska tunn tråd.
Inte nödvändigtvis, kanthal-tråd ("resistanstråd") kan fås med vilken resistans per meter man vill, frågan är mest hur tunn den kan få vara för att tåla effekten.
Om du ändrar DC-strömmen, skall du inte ändra spänningen också?
Sänkt ström och ökad spänning samtidigt.
Intressant kommentar, rent teoretiskt vore det önskvärt att om strömmen minskar (lastresistansen ökar) så borde man höja spänningen för samma effekt ut men detta låter sig tyvärr inte göras så lätt i praktiken, det är lättare att bara ändra strömmen och behålla Klass A, även om effekten ut inte blir optimal (för den är avhängig matchningen till rörens inre resistans).

Mycket intressanta frågor/kommentarer, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inga fler projekt, lovade han ..... :doubt:


vaddå FULT?! Du ska ju göra en och bara en inställning, skriver du i tråden där det här borda ligga, så då kan ju dubbelpoten ligga gömd inne i chassit.
Jag är fullt övertygad om att du tar dig en hel djävla tsunamivåg över huvudet, om du inte vill att det ska bli "fult", tror du inte att din potentiometer riskerar att bli, ja vad säger man ... :doh:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av Spisblinkaren »

Egentligen blir det inte bara fult, egentligen får den inte plats OM det inte är en koncentrisk pot, samtidigt får knappt en koncentrisk pot plats för den kommer skymma det gulliga lilla drivröret (bifogar bild som har en ratt men ratten och potten har tagits bort för dess funktion-brumkalibrering-fungerade inte som tänkt).

Fast kanske jag ändå bygger en stereo-variant pss som min första Williamson för då får dom tydligen plats på ett snyggt sätt.

MVH/Roger
PS
Genom att lusläsa databladet för 807 så ser man att den kan monteras i vilken position som helst så det återstår bara om man tycker "snett" är snyggt eller inte.

Trä-varianten plus trimpottarna hade kunnat bli väldigt snyggt, dessutom har jag faktiskt kvar dom där stöden med 807-socklar ditmonterade, stöden längst ut finns dock inte kvar men dessa har jag inte tänkt använda utan toppanodskontakter är tänkt att användas istället, tror jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av Electricguy »

Om de komponenter som behövs inte får plats så får du väl bygga det lite större? Det känns ju mer som dålig planering när man måste ta till underliga kompromisser och speciallösningar med tveksamt resultat för att få ihop det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blir ju en himla massa finmekanik som kräver en finmekanisk svarv jämte andra specialverktyg för att prestera ett bra resultat.

Ska du komma i närheten av dina "good enough", får du väl köpa två potentiometrar och gifta ihop dem, eller en koncentrisk stereopot och försöka byta ut de befintliga potentiometerhusen mot det du ska ha.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vet just nu inte hur jag ska göra.

MVH/Roger
PS
Jag gillar egentligen inte mono-block trots att det inte blir några jordslingor, jag gillar stereo för då har man en enda enhet som driver högtalarna men det blir jordslingor ty endast en HT-lindning.

Att göra den i stereo modell trä-varianten ovan ger utrymme för snygg placering av pottar, mono-varianten har dock bara plats för en (koncentrisk) pot.

Att göra den i stereo har en annan positiv effekt, den kan vändas uppochner och servas/trimmas, mono-blocken kräver docka (som jag dock byggt).

Slutligen, som Ni kan se har jag byggt så många varianter att jag egentligen är trött på rörslutsteg, dags att gå vidare i livet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av alexanderson »

En spänningsändring kan lätt låta sig göras genom omkoppling i nätdelen.
Kondensatoringång eller drosselingång i nätdelens glättningsfilter.
Sätt in en tvåpolig strömbrytare som ändrar spänning och ström samtidigt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Handlar detta om det som du skriver om i den här tråden: viewtopic.php?f=3&t=85802.
Är det ina biaspotar du fortfarande pratar om. Är det volym/balans-potar placerar du dem givetvis på fronten på förstärkaren. Om du använder en vridströmbrytare får du tre rattar på fronten. Ser ju inte fult ut alls.

En STOR undran: Hur 17 kopplar du om du får jordslingor i stereförsträkare? Du kör inte med stjärnjord???

Läs på här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

Och här: http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio ... tent_start
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av grym »

mycket arbete för en sådan sak, finns det färsiga reostarer i singelutförande kan man likaväl jobba för att koppla ihop dom mekaniskt, ex, koppla dom i tandem bakomvarandra, ha ett kuggjul i mitten som driver en på varje sida
eller stång med snäckväxel , en till varje reostat

eller ska man ändå bygga kan man göra dom avlånga, med en skruv som flyttar löparen, man kan då även annvända fördiga rörmotstånd
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av Electricguy »

Här finns det dubbelgangade som sitterr på samma axel. Lossa den bakre och justera in felmarginalen för att kompensera och ställ sedan strömmen med en ratt.
http://www.surplussales.com/potentiomet ... ost-3.html
Om man nu ändå vill krångla till det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:Här finns det dubbelgangade som sitterr på samma axel. Lossa den bakre och justera in felmarginalen för att kompensera och ställ sedan strömmen med en ratt.
http://www.surplussales.com/potentiomet ... ost-3.html
Om man nu ändå vill krångla till det.
Den där (Memcor 45405) var faktiskt mycket häftig, tack!

Koncetrisk tom, synd bara att det var 100/150 Ohm men det duger (25W är på tok för mycket men är i alla fall inte för lite).

Största problemet är priset, 750 spänn :(

Men jag kommer inte köpa en sån ändå, kul att det finns dock.

Jag är imponerad av ditt sätt att söka på nätet för jag har allt försökt hitta en själv innan jag startade tråden.

MVH/Roger
PS
Synd att det inte står några dimensioner.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Handlar detta om det som du skriver om i den här tråden: viewtopic.php?f=3&t=85802.
Är det ina biaspotar du fortfarande pratar om. Är det volym/balans-potar placerar du dem givetvis på fronten på förstärkaren. Om du använder en vridströmbrytare får du tre rattar på fronten. Ser ju inte fult ut alls.

En STOR undran: Hur 17 kopplar du om du får jordslingor i stereförsträkare? Du kör inte med stjärnjord???

Läs på här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

Och här: http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio ... tent_start
Jordslingor får du om du t.ex jordar vardera kanals signalkabel vid respektive ingångsrör och att du sedan matar ditt stereo-slutsteg med ett försteg där båda jordarna är ihopkopplade, på det sättet har du nämligen effektivt skapat en loopantenn och minsta lilla magnetfält i det, typ från nättrafon, ger jordströmmar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av koncentrisk reostat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men du gör ju inte så. Du låter givetvis INTE båda jordarna vara anslutna i signalkablerna till slutsteget. Så enkelt är det. Kolla länkarna jag gav dig; där finns allt du behöver veta.

Dock kan man, för att skärmen inte ska fungera som antenn, ansluta den i den "oanslutna" änden till kontaktens jord via en liten keramisk konding.
Skriv svar