Dremel vs billigare maskiner

Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av Platis »

Magnus_K skrev:Jag borrar just nu med en Dremel och_tillhörande_stativ.
Fungerar klockrent när stativet till slut blev injusterat och åtdraget riktigt.
Flexar det inte mycket? Det mesta verkar vara plast!?
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av JanErik »

Nu annonserar Lidl om en som påminner om Proxxon: https://www.lidl.fi/fi/Tarjoukset.htm?articleId=1417 men det är väl bäst att hoppa över denna.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av utk »

Jag köpte mitt Dremelstativ på Classe för ett par år sedan och det finns fortfarande kvar i sortimentet, 599kr.

Fastsättningen sker med en inbyggd mutter. Man lossar först "kragen" längst fram på Dremeln för att exponera gängan. Därefter sticker man ner nosen och gängar på den inbyggda muttern. Gängan är 3/4-12 UN, en mycket ovanlig fingänga (jag fick beställa gängtapp + 17mm borr från Kina genom Ebay, ingen i Sverige säljer denna udda gänga).

Vill man anpassa stativet lär man bryta loss den inbyggda muttern och skaffa en egen som passar den maskin man har. En kinakopia från Jula som jag också har verkar ha millimetergänga så den kan jag inte använda i stativet.

Jag köpte också en konventionell chuck till Dremeln men små borrar går inte att dra fast rakt utan de kastar ganska mycket. Så man bör använda en av de tre spännhylsorna som följde med maskinen om man tänker borra små hål. (Dessa spännhylsor finns också att köpa separat om någon kommit bort).
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av Magnus_K »

AndersG skrev:Vilken Dremelmodell?
En Dremel 300.
soundbrigade skrev:
Magnus_K skrev:Jag borrar just nu med en Dremel och_tillhörande_stativ.
Fungerar klockrent när stativet till slut blev injusterat och åtdraget riktigt.
Tack för den länken! Jag har letat ihjäl mig efter ett stativ. Jag har en miniatyrmaskin från Lidl. Tror den kostade någon hundrig men till det lilla jag använt den har den funkat fint. Men ett stativ vore ju lyx.
Var så god! Sen har jag haft riktigt bra erfarenhet av Slöjd-Detaljer också. Inte att dom påverkar kvalitén av stativet men som kund så är dom alltid så trevlig att prata med och hjälpsamma. :tumupp:
Platis skrev:
Magnus_K skrev:Jag borrar just nu med en Dremel och_tillhörande_stativ.
Fungerar klockrent när stativet till slut blev injusterat och åtdraget riktigt.
Flexar det inte mycket? Det mesta verkar vara plast!?
Nja alltså, det är ingen Arboga direkt, men till att borra mönsterkort så har den fungerat klockrent.
Den kändes vid första ihopskruvningen lite sladdrig men efter att klura lite på vad man kan dra åt rejält (utan att knäcka något) så blev det jättebra. Sen delar säkert inte alla min åsikt.

Precis som utk skriver så fungerar det bäst med spännhylsorna. Tror jag köpte dessa från Clas vilket fungerat kanon att köra upp tex M3 monteringshål med mera.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av Platis »

Den verkade smart i övrigt, att den är vinkelbar i sidled är ju kanon!
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av netrunner »

Jag gör kanske mest lite grövre saker, kapar med kapskiva, fräser och slipar med sliptrissan.

Ofta två av sakerna i samma arbetet... så jag tröttnade på att hela tiden byta verktyg och köpte 3 "dremel kopior" på JULA. Tillbehören från äkta dremel passar utmärk och är billiga på Ebay. Nu sitter dom sida vid sida på arbetsbänken med verktygen monterade och det går smidigt att bara ta den man behöver för tillfället.

Finns en dyrare variant som ofta är på rea.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... in-010083/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilka maskiner passar i Dremels stativ då?
Jag fick hem ett stativ men Lidl-maskinen är långt ifrån att passa och göra en adapter ....NO F*CKING WAY! :nene:

PassarJULAs maskin i Dremelstativet?

Ett alternativ är Kina-Dremlar. Några exempel.
AliX #1
AliX #2
AliX #3
AliX #4

Kan ju tillägga att jag kanske borrar 40-50 hål om året och gör ytterst få dremeljobb men kanske mer om jag får till en maskin i stativ.

Inom (): När jag letade Dremel på Biltemna hittade jag min skruvdragare, vilken kostade hälften av TOOLs extraprisade jag köpte. Batteriet jag sedemera fick köpa till kostade nära tusenlappen på TOOLS medan Biltema tar 269: - för samma :shock: .
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... 000033208/
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av utk »

Dremels stativ har en inbyggd mutter. Med Dremels tumgänga, givetvis.

Jag misstänker att kinamaskiner kan ha millimetergänga. Åtminstone en del av dem. Jag köpte nämligen en chuck på eBay som inte passade min Dremel men väl min kinakopia (M7 tror jag). Så jag fick leta upp en "äkta" Dremelchuck med tumgänga för att passa Dremeln.

Om du vill ta loss Dremelmuttern ur stativet för att ersätta med en millimetergängad mutter måste du också tänka på håldametern för maskinens hals.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack för det tipset. Jag får skruva isär och kolla upp. Jag har för övrigt en gängsats med UNC-gängor. Sneblegarna skickade fel sats till mig .... :wall:
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av Spazze »

Jag dissekerade en Kina-Dremel tidigare och det var inte en vacker syn.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &p=1172623
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av datajompa »

soundbrigade skrev:Kan ju tillägga att jag kanske borrar 40-50 hål om året och gör ytterst få dremeljobb men kanske mer om jag får till en maskin i stativ.
Problemet med billighetsmaskinerna är ju inte att de håller dåligt utan att de ofta har otroligt dålig koncentricitet att du inte kan använda några verktyg i dem där det är spetsen som gör jobbet. T.ex. gravyrstift eller 1-mm borr.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Dremel vs billigare maskiner

Inlägg av EPG »

Håller med de andra här, köp en äkta Dremel!
De billiga kopiorna Cocraft, Ferm, Meec, Powercraft, Parkside, Toolmate etc. funkar ett tag men sen börjar kopparbläcken på kollektorn att lossna en efter en och sen överhettar maskinen på fem sekunder utan vidare ansträngning så fort man ska använda maskinen.
Min sista billiga maskin struntade jag tillslut i att den överhettade så jag bara körde med följd att plasten smälte och det började ryka svart rök om den när den dog helt.
Dremeln har jag snart haft i 10 år och den är det aldrig några bekymmer med.
Skriv svar