Samplingssystem

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Nu ska jag inte försöka göra mig till talesman för alla andra här, men för egen del så ser jag inte kretskortsdesign som det mest intressanta i ett projekt. Däremot är det, liksom alla andra delar av projekten, en del som i många fall måste göras. Och ska jag nu göra något, så vill jag gärna ha ett så fint resultat som möjligt.
Här är vi på samma våglängd, jag ser inte heller kretskortsdesign som det mest intressanta i ett projekt (uppenbarligen).

Men jag kan berätta för dig att jag trots allt också gillar snyggt/fint MEN jag gillar det bara i schema-vyn och vad beträffar komponentplacering (som jag helst vill ska följa flödet dvs schemat, om det går) men hur kortet ser ut undertill det struntar jag fullständigt i.

Jag struntar i det av två skäl, dels är det onödigt för funktionen (enligt mig, observera sen att mina kort ska inte sitta i flygplan...), dels tar det en massa tid och energi som i förlängningen faktiskt kan ge musarm, det är inte värt det.
Även om man inde flesta fall stoppar in kortet i en låda, så att man ändå inte ser hur det ser ut, så är det en del av tillfredställelsen att alla delar i projektet är välgjorda. Jag gissar att det finns flera än mig som upplever någon form av stolthet när ett projekt blir vällyckat i alla delar, och en missnöjdhet när någon del inte blir så bra som man kanske önskat. Det är helt enkelt helheten som ger det där sista.
Sett uppifrån och ner i lådan så håller jag med dig, tyvärr alldeles för få människor/bekanta som ser och uppskattar den biten, ett bygge jag har gjort (RGA) har en trist svart liten Hammond-låda av ABS-plast men den har den roliga finessen att den har ett genomskinligt lock så att man kan se kretskortet, som idag tyvärr bara är ett experimentkort modell öar och ser ärligt talat förskräckligt ut, men funktionen är kanon.
När det är sagt, så är ju det mesta personligt. Jag är t.ex. ofta nöjd med det autoroutern ger, när den har fått viss manuell hjälp. Men jag lägger gärna några minuter extra på att prova olika komponentplaceringar för att få ett något bättre resultat. Det är dock inte någon enorm tidsåtgång jag använder på det.
Den enda extratid jag vill lägga efter att autoroutern gjort sitt är att bredda vissa ledare som bär mycket ström men H.O sa nåt om Netclasses för det som man verkar kunna skriva in redan innan man kör Autoroutern, vore intressant att veta hur det funkar, sen kan jag också tänka mig att jag gör vissa omroutningar men då faktiskt mest för syns skull, man kanske liksom blir irriterad på en ledare som går (onödigt) galet och vill manuellt routa om den.

Tack för ditt trevliga svar på mitt raljerande!

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Samplingssystem

Inlägg av SeniorLemuren »

H.O sa nåt om Netclasses för det som man verkar kunna skriva in redan innan man kör Autoroutern, vore intressant att veta hur det funkar
Vill man veta det så skriver man "Netclasses Eagle youtube" i Googles sökruta och får upp bland annat denna träff.
. Där visas mycket enkelt på 2 minuter och 10 sekunder hur det funkar och hur man gör. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad trevligt, tack ska du ha SeniorLemuren!

MVH/Roger
PS
Jag är nog lite väl bekväm ibland :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då har jag placerat ut komponenterna för den digitala delen.

Kör precis an autorout på den men det går inte så bra, stannar vid runt 90% och CPLD'n blev ett tag inte routad alls men jag tog fasta på cjonash tips och bidrag om en modifierad variant av min CPLD-kapsel och involverade den, då gick det bättre för då blev åtminstone vissa trådar hos CPLD'n routade men den klarade inte allt, kom upp i typ 95%.

Det konstiga jag märkte när jag bytte kapsel var att jag fick en "ofrivillig" röd footprint som jag inte kan göra ett skit åt annat än att lägga kretsen över den, footprinten går alltså varken att flytta eller att ta bort och väljer man properties så säger den bara "VDD".

Men jag är envis, jag ska få det att funka, just nu autoroutar jag med 6mil, ska gå över till 1mil för att se hur det går, övriga inställningar såsom optimize tänker jag dock inte röra för jag vet ändå inte vad jag håller på med.

Bifogar oroutad variant.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Samplingssystem

Inlägg av cjonash »

Du kan behöva se över inställningarna för "clearance" till olika typer (kanter, pads, andra ledare etc), då standardinställningen kan vara för hög för för att den skall kunna routa din CPLD. Du kan också behöva sätta ner autorouterns grid (antar att det är den du menar när du skriver 6 mil), och kanske också ledarbredden beroende på vad du har för inställning nu.

OBS: sätt inga parametrar till värden som understiger kraven från din tillverkare av kretskort - det är ju ingen mening med att routa något som sedan inte går att tillverka...

Anledningen till att du behöver det modifierade biblioteket är att i originalversionen av kretsen så har ytterlinjerna på kretsen lagts i "mechanical" lagret. Dels innebär det en risk att kortet blir utfräst där (om inte tillverkaren upptäcker och korrigerar felet), dels kan inte autoroutern dra en ledare över något som ser ut som en kapad linje.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt svar cjonash!

Sent i går kväll körde jag igång en autorout med inställningen 1mil (Routing Grid, antar att det är det avstånd ledarna minst kan vara på, konstigt dock att den accepterar det för såhär efteråt ser jag att ledarna är på 10mil...).

Det tog autoroutern närmare två timmar att routa klart men den lyckades!

Jag startade dock autoroutern så sent att datorn inte hann klart efter att jag dels lagat kvällsmat dels ätit upp maten dels zappat lite menlöst på teven dels gjort lite efterätt (ärtsoppa) och sen gick och la mig.

Tänkte ett tag gå upp efter nån timme och kolla läget men jag somnade, sen på morgonen hände nåt intressant, datorn hade stängt av sig.

Det sista jag gjorde innan jag gick och la mig var alltså att stängde av alla program inklusive internet och bara lät Eagle vara på.

När jag sen såg att datorn var avstängd trodde jag genast att shit, jag har inte sparat varesig schemat eller boarden, MEN det visade sig att de fantastiska XP & Fujitsu inte hade stängt ner fullständigt utan när jag nu tryckte igång den gjorde den resume och jag kom tillbaks till precis det tillstånd jag lämnade den, förutom att körningen var klar och komplett.

Om man jämför det här resultatet med ovan oroutade kort så ser man att den har en massa vior precis där dom nu borttagna byglingarna (alla stående motstånd) fanns, dett implikerar att det inte går att ha några byglingar där för att autoroutern ska kunna routa kortet, jag gjorde ju dessutom en körning med 6mil som Routing Grid och då routades bara vissa tåtar på CPLD medans dom flesta till vänster om CPLD och intill byglingsmotstånden inte routades.

Jag skulle egentligen vilja köra om en routning med byglingarna och 1mil detta för att byglingarna är mycket bra att ha då de dels underlättar mätning och felsökning dels möjliggör kapande av byglingarna att man kan vira CPLD-delen istället, nu orkar inte jag det så det får vara som det är, jag har redan gjort Gerber på konstruktionen.

MVH/Roger
PS
Om Ni zoomar in i brd-filen ser Ni en slags röd krage runt CPLD som jag inte får bort, vad är det för nåt? Eller viktigare, gör det nåt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag autoroutat den analoga delen också (samt gjort Gerber).

Väldigt slött egentligen för den hade gått att manuellt routa, kanske tom så bra att man kunnat göra en svart-vit utskrift för fotoresist (vilket inte går nu).

Men att nyttja datorer till det dom bra på är inte fel, musarm, bortkastad tid och energi är däremot fel.

Så jag tryckte bara på knappen :D

MVH/Roger
PS
Jippi, jag är färdig med alla mina Eagle-konstruktioner, Kina-beställning nästa!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått mina A/D av märket Philips (TDA8703), en gammal klassisk och snabb Flash-A/D (40MS/s, DIL24W).

Nu ska jag snart beställa mina kort också, men det verkar bli i steg.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
H.O sa nåt om Netclasses för det som man verkar kunna skriva in redan innan man kör Autoroutern, vore intressant att veta hur det funkar
Vill man veta det så skriver man "Netclasses Eagle youtube" i Googles sökruta och får upp bland annat denna träff.
. Där visas mycket enkelt på 2 minuter och 10 sekunder hur det funkar och hur man gör. :)
Det där var ju inte så svårt, tack för din länk!

MVH/Roger
PS
Undrar om dom där inställningarna behålls till andra projekt eller om man alltid måste göra om dom, jag tycker nämligen att min autorouter i default routar med lite för klena ledare och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa om det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

På bussen idag kom jag på att jag gjort ett litet misstag.

A/D är inte säkrad för överspänning.

Visst, den drivs av en OP vars utström är max 10mA men dess spänning kan nå typ två Volt från rail dvs runt 10V och detta är inte bra.

Så jag inför i en anteckning ett par uppåtpekande skyddsdioder i plint på den digitala delen (KSS_D_D).

Ovanligt enkel patchning :)

MVH/Roger
PS
Även min KSS_M måste patchas, denna var inte lika enkel att patcha (för jag har inte tillgång till Vcc i plint) så förslaget blir:
Sätt ena diodens katod på R25/Vcc, mitten av dioderna på R27/DC_IN
och andra diodens anod på R26/GND (som måste vändas).

En annan variant är att nyttja plinten för Signal_IN och sen dra dioderna till VCC/GND på UNO's hylslist alldeles i närheten.
Skriv svar