Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Det finns ingen dragstång på adaptern, men det är chucken som lossnar från adaptern ändå :/

Det är inte original utan en bättre chuck och sen en MK2-B12 adapter köpt på verktygsboden..

Nåväl, i brevlådan idag så låg min MTB2 (i.e MK2 med dragstång tydligen) till ER20 hållare, ska montera den lite senare, borde vara en stor förbättring jämfört med en chuck.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Hållaren passade perfekt, och mina ER20-collets likaså.

Monterade min 6mm pinnfräs passande nog köpt på jula och fräste först i trä, funkade kanon, sen i en okänd legering av lättmetall gick sådär, kletade mest,
sen teastade jag en vanlig 8.8 M10.mutter, och det gick skitfint, fräste fina raka spår i den utan problem, då spände jag fast en gammal aavsågad skruvoch
försökte fräsa i den, varvid den lossnade och slog sönder min pinnfräs :P ..den enda jag har för närvarande också, hoppas kineserna behagar leverera lite fler snarast,
bäst att köra med billiga grejer i början :)

En 6mm sån här var det jag slog sönder..

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ar-189209/


..Jag stör mej mer och mer på den klumpiga matningen av pinolen, man skulle ju vilja haft finmatning med vev..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Just ja, det är ju meck med att collet'en (spännhylsan ?) stananr kvar i fräsen när man ska byta verktyg, jag ahr ett minne av att jag läst här på EF förut att det beror på att man har fel mutter ? på min står det ER20A, men det finns ju fler varianter, har jag fel då ?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av CPMS »

Brukar sitta en inpressad bricka i muttern som ser sned/oval ut. Man ska då trycka/vrida in hylsan snett in i muttern så den hakar fast bakom brickan, när man sen lossar muttern ska den dra ut hylsan ur spindeln.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av CPMS »

ER20A betyder bara att det är en ER20 mutter med sexkantsgrepp, finns dom man har en haknyckel till och dom heter ER20M.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Hmm, ska kolla när jag går ut i garaget sedan.

Då var det inte bokstaven som var skillnad iaf, fanns nog både A och M att välja på när jag beställde tror jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Det var exakt så, om man bara har den rätta knycken fastnar ju hylsan och det underlättar väldigt, vad bra :)

Det går ju betydligt bättre att fräsa nu med ER20-hållaren än med chucken, gjorde riktigt fina fräsningar i trä med en 5mm tvåskärig rundnosfräs.

Är väldigt nöjd med skruvstycket också, varför kan inte jula, biltema eller clas ohlson sälja något i den kvaliteten för liknande priser ? jag blir så less på att dom bara säljer skräp :P

Funderar på att lämna tillbaka julaskruvstycket, bara jag kan hitta kartongen, och möjligen beställa ett till från verktygsboden.


..Borde köpa en 30mm nyckel till ER20-muttern också.. lite tattigt med skiftnyckel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Nu bytte jag skruvarna till maskinskruvstycket mot 35mm långa M12 (hade inga hemma innan så jag fick köra på M10, med resultat att det glappade, brickorna kantrade och dom hölls inte fast i spåren) och passade även på att centrera det och mer viktigt, linjera det mot maskinbordet.

Hade tänkt använda mätklocka men kom inte på nåt bra sätt att fästa den (har ingen magnetfot) så jag använde vinkelhake och mätte, sen kontrollerade jag genom okulärbesiktning när jag hade en pinner i chucken och vevade längsmed skruvstyckets fasta back. Blev riktigt bra, fräste ett spår i en list och mätte sedan hur mycket det diffande med skjutmått, ingen mätbar skillnad vad jag kunde se.

Kontrollerade även skalorna på rattarna, nån sa ju i en annan tråd att det diffade en millimeter per varv ? ..icke, jag borrade ett hål, vevade 10 varv och borrade ett till och mätte sedan med skjutmått, 40mm exakt.

..Sen skulle jag ju förstås vilja ha digitaler ändå.. får se hur jag löser det, min första tanke var skjutmått och titta på deras inbyggda displayer, men OpenDRO verkar jäkligt snyggt, och sambon vill uju ha ny platta så..


Väntar fortfarande på mina fräspinnar, nu har jag bara rundnosiga, iaf i dimensioner >2mm. ..Men jag har väl ett tjugotal på gång från kina, från fem elelr sex leverantörer, både HSS och carbide.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Fick hem fräsar för ett tag sen, det var dom billigaste jag hittat, 58:- för 10 stycken fyrskäriga HSS 6mm inkl frakt från kina.

Ja vad ska man säga, funkade kanon i trä, och aluminium.. sen försökte jag fräsa i stål och det gick skitdåligt, tittade på fräsen och man kunde med blotta ögat se att skären var massakrerade :/

Inte väldens högsta kvalitet alltså, men billiga! :)

Jag har beställt lite olika, både HSS, belagda och "Carbide" (vilket jag antar är HM ?) får se om några är vettiga allteftersom dom kommer hem.

Har även fått hem ett skjutmått jag tänkte montera på Z eftersom den graderingen och matningen är helt värdelös. Jag köpte det billigaste jag hittade på ebay men det var imponerande bra för sitt pris, det mäter ganska exakt mot mitt analoga INOX iaf, och det har en datautgång, men man lär väl få löda för kontakterna verkar svindyra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Hmm, jag har insett att fräsen är sned, eller bordet, eller nåt, huvudet lutar "inåt", alltså om man sp¨änner fast en kub på bordet och planfräser den kommer den att vara tunnare i framkant än i bakkant..

Törs man ge sej på att låta den planfräsa bordet på sej själv ?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Uttis »

Du behöver nog rikta pelaren eller stället där huvudet sitter i pelarn. Plana bordet blir nog inte rätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Mjo, det kan det ju vara också, frågan är hur man 1. konstaterar om det är så, och 2. riktar dne, nog för att det är ett rör men..

Har ju planer på att betongfylla den också, då måste den ju vara rak först.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av CPMS »

Har du någon mätklocka med stativ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av Glenn »

Mätklocka ja, stativ nej. Ska ha nån hållare för klockan nånstans men den har jag inte sett på länge.

Funderar på att slöjda ihop nåt själv, det är rätt ofta man har nytta av det.

Undrar f.ö om man skulle kunna shimsa upp pelaren lite ?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Min Julafräs, funderingar och modifieringar

Inlägg av CPMS »

Finns annars hur många som helst som säljer mindre NOGA-kopior i Kina för en hundralapp med frakt, inte dom bästa men duger långt för hemmabruk. Detta köpte jag: http://www.ebay.co.uk/itm/311173379554? ... EBIDX%3AIT

Är pelaren skruvad i basen så javisst, det är ett sätt att få den i vinkel mot bordet. Går också att gjuta nya kontaktytor med "specialepoxi" för att få större anläggningsyta men hittar inte videon på det just nu. Tror det var Stefan Gotteswinter som visade det i ett Youtube-klipp, sök på hans namn på Youtube.

Men för att kunna justera fräsen måste du nästan ha ett stativ/hållare av något slag för mätklocka iallafall.
Skriv svar