Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av mrfrenzy »

Om någon uppfann ett lås om är omöjligt att dyrka skulle han varit miljardär för länge sen!

Visa lite bilder på låset och patentet så man kan klura lite.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av Nerre »

Även om låset kanske inte går att dyrka upp så går det kanske att borra bort så man slipper utvändig åverkan på grejerna.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av rvl »

Även borrning kan försvåras. Att påstå att ett lås inte går att dyrka är (förutom marknadsföringstrams) närmast en utmaning för seriösa låsdyrkare.
Såhär ser tydligen automaten ut:
Bild
(från http://www.calesystems.com/en-us/about- ... t-history/ )

Har du nyckel/åtkomst till myntavdelningen?
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av datajompa »

Jag lade undan parkeringsmätaren för andra saker kom emellan. Här är dock några bilder som blivit liggande i kameran:

Det odyrkbara nyckelhålet jag skrev om är alltså det som sitter ungefär i mitten av nedre kanten på bild nr 1, tidigare täckt med en svart plastgrunka med ett krysshål i, som jag pillade bort och lade ovanpå mätaren i bild #1. Nu ser man inte vad att det sitter små kullager inne i nyckelhålet, men det gör det. Man kan ana en liten kula inne i den kvarvarande plastgrunkan i bild #3. Det sitter många fler i någon slags spår innuti.

Edit 2: jag vet inte om det är kullager-kulor eller om det är små stavar med rundad ände. Kanske vilseledande.

Edit: det silvriga nyckellåset i pengaluckan som det står "105" har jag satt dit själv för utseendets skull, har ingenting med parkeringsmätaren att göra.

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av datajompa 29 januari 2017, 20:36:40, redigerad totalt 2 gånger.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Hur bryter man enklast upp en parkeringsautomat?

Inlägg av datajompa »

Jag tror att de icke synliga kullagerkulorna kan ha något att göra med följande patentritningar:

Bild
Bild
Bild
Skriv svar