Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lidning
Inlägg: 111
Blev medlem: 23 april 2005, 18:52:44
Ort: Falkenberg

Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av Lidning »

Fyndade en radiodel på tradera, en gammal Hitachi FT-340.
Spelade fint i 10 min, sen sprakade det till och den började kräka ur sig rök :oops:
Visade sig vara en kondensator av märket rifa på 0,033uF, den satt om jag följt ledningarna rätt
parallellt över inkommande 230V efter switch och glassäkring.
Precis innan primäringången på trafon.
Antar att det är tänkt som något filter?
Behöver jag tänka på att skaffa en ny, eller är det bara att köra på utan?
Radion verkar inte må illa av att vara utan den iaf.
Peppar
Inlägg: 278
Blev medlem: 9 oktober 2006, 18:06:11
Ort: Malmö

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av Peppar »

Nä, det behövs ingen. Det måste dessutom vara en självhelande kondensator.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Behövs inte?Varför sitter den då där?
Jo,för att den fungerar som gnistsläckare och tar bort spikar vid på och av-spikar som kan vara olika på olika radio/förstärkare,men som är störande.Ska inte förväxlas med "thump-ljud" som är något annat.
Tyvärr är dessa bedrövliga RIFA ökända över hela världen för att plötsligt explodera så sätt dit något annat fabrikat.
Det verkar bara vara jag som kämpar emot dessa kondingar.Undrar varför inte en enda svensk till gör likadant?Svaret är väl att det är samma som att kritisera Volvo...

Men visst,bryr man sig inte om att det smäller till så kan man ju leva utan den här kondingen.
Peppar
Inlägg: 278
Blev medlem: 9 oktober 2006, 18:06:11
Ort: Malmö

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av Peppar »

Förstod att det var en filterkonding, typ X1. Tänkte inte på att radio kanske är mer problematiskt. Har aldrig sysslat med radio.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av anders_bzn »

Rolf Zetterberg skrev:Behövs inte?Varför sitter den då där?
Jo,för att den fungerar som gnistsläckare och tar bort spikar vid på och av-spikar som kan vara olika på olika radio/förstärkare,men som är störande.Ska inte förväxlas med "thump-ljud" som är något annat.
Tyvärr är dessa bedrövliga RIFA ökända över hela världen för att plötsligt explodera så sätt dit något annat fabrikat.
Det verkar bara vara jag som kämpar emot dessa kondingar.Undrar varför inte en enda svensk till gör likadant?Svaret är väl att det är samma som att kritisera Volvo...

Men visst,bryr man sig inte om att det smäller till så kan man ju leva utan den här kondingen.
Du är inte ensam, jag byter alltid mot annat fabrikat. Jag har fått sanera allt för många gamla apparater efter RIFA kondingar för att uppskatta dem.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av SM6XUN »

jo, de har en särskild doft..
Även om jag gillar RIFA kondensatorer i allmänhet så har även jag dålig erfarenhet av krysskondingar som gett upp.
Jag ersätter gärna med Kemets motsvarigheter.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av sodjan »

Kemet har köpt RIFA, det är (till en del) fortfarande samma kvalitets kondingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har jobbat på RIFA och väljer högkvalitativa RIFA-kondingar så långt det går. Det pratas mycket skit om RIFA men mycket är just det - skitsnack och inget att bry sig om. Det är ungefär som IKEA. Där har jag också jobbat förresten ...

De tester RIFAs kondingar går igenom är djävligt tuffa. För att få motsvarande brittiska "SEMCO-märkningen", tror den kalals BSI, ska kondingen klara 2 kVAC i 2 sekunder.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av Platis »

Det är väl tiden som tar knäcken på dom, 30-40år av åldrande är väl inte direkt lätt-simulerat? ...eller?

Har det inte legat något RIFA i kalmar? Har för mej nån kompis morsa eller nån jobbat där, men kan ha fel!?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jo, så var det. På RIFAs fabrik i Kalmar tillverkades allehanda plast- och papperskondingar. Vi gjorde en sista tur på fabriken för kanske 10 år sedan när sista maskinerna skulel packas ner och skeppas ur landet.

Först köpte finnarna EVOX RIFA och sedan har tydligen såldes fabriken vidare.

Jag jobbade där mellan 1980-89. Sade upp mig i affekt. Riktigt skitställe och då pratar vi om arebtsplatsen som en psykosocialt katastrofal miljö. Men djävligt bra kondingar gjorde man i alla fall.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av psynoise »

Peppar skrev:Nä, det behövs ingen. Det måste dessutom vara en självhelande kondensator.
Det kan finnas flera anledningar till varför en X-kondensator monteras. Dels för att dämpa egna störningar från att påverka annan utrustning. Men även för att skydda sig själv genom att dämpa inkommande transienter. Sedan får inte användaren radiomottagaren utsättas för risker utöver de lagkrav som finns. Där har även X-kondensatorn betydelse med tanke på inkommande transienter igen.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Detta är verkligheten.

https://www.google.se/search?q=rifa+kna ... C-0QsAQIHA
http://www.vintage-radio.net/forum/show ... hp?t=90674
http://www.eevblog.com/forum/repair/mai ... equipment/
Troligen beror problemen på det bärnstensfärgade höljet som spricker och släpper in fukt.
Vi har ju sett dessa kondingar ge upp även på detta forum i bl a dammsugare.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är lite fånigt att säga att en konding som har varit i drift i 25 år eller mer är låg kvalitet.

Det är andra sidan av badkarskurvan som diskuteras på forumen nu.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Så Electroluxdammsugarna-bara för att ta ett exempel-är 25 år?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Filterkondensator i nätdel nödvändig?

Inlägg av SM7CZR »

RIFA...WIMA...Farad osv.
Kondingar...kondingar...vem minns de svarta WIMA-kondingar som fanns på 50-60-talet som fanns i många radio/TV-apparater?
Så mycket arbete som dessa skapade för servicefirmorna överallt. Stackars kunder...
Googlar man idag finns det bara röda sådana och vad jag vet har dessa inte fått något dåligt rykte. Varje tid har sina kondingar. :D
https://www.google.se/search?q=wima&biw ... MQ_AUIBigB
Skriv svar