Å: Relä till 12V kompressor
Å: Relä till 12V kompressor
Vi har 12V kompressor av fabrikatet T-max.
Enligt specifikationen drar den 45A, och jag misstänker att blir för mycket för tryckströmbrytaren från Biltema.
Har ni tips på något lämpligt relä?
Gärna i närområdet.
Enligt specifikationen drar den 45A, och jag misstänker att blir för mycket för tryckströmbrytaren från Biltema.
Har ni tips på något lämpligt relä?
Gärna i närområdet.
-
- Inlägg: 6434
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Vad tror ni om det här?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-a-p36113
"1-polig växling (NO/NC)"
Vad innebär det?
Är 70A för klent?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-a-p36113
"1-polig växling (NO/NC)"
Vad innebär det?
Är 70A för klent?
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Kan en sådan vara något?
http://www.watski.se/Huvudstrombrytare-gastat-11bXg
eller en sådan?
http://www.watski.se/Gastat-huvudstrombrytare-11bXx
Eller?
http://www.watski.se/Huvudstrombrytare-11bV5
http://www.watski.se/Huvudstrombrytare-gastat-11bXg
eller en sådan?
http://www.watski.se/Gastat-huvudstrombrytare-11bXx
Eller?
http://www.watski.se/Huvudstrombrytare-11bV5
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Nej, det ska styras från en tryckströmbrytare, så en huvudströmbrytare fungerar inte.Kan en sådan vara något?
Re: Å: Relä till 12V kompressor
kolla efter solenoid för eltryckar (mindre typ höglyftande palltryckar) dom tål en hel del
jag köpte
https://www.aliexpress.com/item/10PCS-H ... 0.0.uk3eyG
till manöver av 12v winsch och dom är vettiga, men betydligt dyrare nu än när jag köpte dom
jag köpte
https://www.aliexpress.com/item/10PCS-H ... 0.0.uk3eyG
till manöver av 12v winsch och dom är vettiga, men betydligt dyrare nu än när jag köpte dom
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Den från Kjell kan också funka,beroende hyr länge man kör den.
Det är värmen som är problemet. Det går att lämna tillbaka annars,dom är
inte omöjliga
Det är värmen som är problemet. Det går att lämna tillbaka annars,dom är
inte omöjliga
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Likadan som hos Kjell men billigare
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=0
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=0
-
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
- Ort: Hurva
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Det brukar vara 5 stift på växlande reläer, det är bara ett slutande.säter skrev:Vad tror ni om det här?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-a-p36113
"1-polig växling (NO/NC)"
Vad innebär det?
Är 70A för klent?
2st av flatstiften är 9,5mm breda för att klara strömmen på upp mot 100A, de andra är 6,3mm.
Har du inte bråttom med att skaffa ett, kan jag ta ett "nytt" på jobbet, och skicka, dock saknas det fästöra på de som ligger på jobbet.
"Nytt" = det har varit monterat i ett nytt fordon, vid leverans till oss, sen plockar vi ut det, och ofa kastar det.
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Då är det som jag misstänkte, fel i texten hos Kjell.Det brukar vara 5 stift på växlande reläer, det är bara ett slutande.
Frågan är om 70A räcker?
-
- Inlägg: 6434
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Det är möjligt att de visar ett enpoligt på bilden. Men det står i texten att det är ett växlande relä. De har liknande relä för bil som bara har en polig kontakt.
Säter> Växlande har ett ingångsstift "com" och ett stift "NC" där spänning är på när reläet är opåverkat. Det andra stiftet "NO" har spänning när relät är påverkat.
Problemet med att manövrera en motor med en elektromekanik kontakt är när du slår ifrån lasten. Då skickar induktansen i motorlindningarna iväg en spänningspuls som är motsatt i polaritet och oftast bra mycket högre i spänning än drivspänningen. Bra när man vill tända gnistan i en explosionsmotor, men svetsar bra på kontakterna. Ett relä som klarar stora strömmar med resistiv belastning kommer inte att klara lika stora strömmar med induktiva laster. 70 A låter som det ska fungera.
Fast för att det ska bli någon livslängd på kontakterrna bör du ha en diod vänd så att den inte leder när motorn går. Dioden bör tåla motorströmmen.
Edit. det spelar ingen roll om det är växlande eller enpoligt om du bara ska slå till motorn. Slutningen "NO" är ju det enda du vill åt isåfall.
Säter> Växlande har ett ingångsstift "com" och ett stift "NC" där spänning är på när reläet är opåverkat. Det andra stiftet "NO" har spänning när relät är påverkat.
Problemet med att manövrera en motor med en elektromekanik kontakt är när du slår ifrån lasten. Då skickar induktansen i motorlindningarna iväg en spänningspuls som är motsatt i polaritet och oftast bra mycket högre i spänning än drivspänningen. Bra när man vill tända gnistan i en explosionsmotor, men svetsar bra på kontakterna. Ett relä som klarar stora strömmar med resistiv belastning kommer inte att klara lika stora strömmar med induktiva laster. 70 A låter som det ska fungera.
Fast för att det ska bli någon livslängd på kontakterrna bör du ha en diod vänd så att den inte leder när motorn går. Dioden bör tåla motorströmmen.
Edit. det spelar ingen roll om det är växlande eller enpoligt om du bara ska slå till motorn. Slutningen "NO" är ju det enda du vill åt isåfall.
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Jag köpte ett relä som liknar detta i länken nedan. Relät köpte jag på Rolf Eriksson bil i falun, inte så långt från säter Jag tror att kompressorn överhettar innan relät
http://www.extraljuskungen.se/installat ... d-12v-100a
http://www.extraljuskungen.se/installat ... d-12v-100a
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Varför ser man då inte den konstruktionen vid solenoiden på en startmotor?Mindmapper skrev:Fast för att det ska bli någon livslängd på kontakterrna bör du ha en diod vänd så att den inte leder när motorn går. Dioden bör tåla motorströmmen.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Å: Relä till 12V kompressor
Behöver ju inte tåla 600A kontinuerlig, räcker att dimensionera efter stötströmmen.
Sedan är det bra med lite gnistor, bränner bort oxid.
Protte
Sedan är det bra med lite gnistor, bränner bort oxid.
Protte