Kvick programmerings fråga: Arduino.
Kvick programmerings fråga: Arduino.
Hur skriver man nått värde upphöjt i nått annat värde.
Exempel 10^2 som blir 100.
Vet inte om jag hittat det eller inte på.
https://www.arduino.cc/en/Reference/HomePage
Exempel 10^2 som blir 100.
Vet inte om jag hittat det eller inte på.
https://www.arduino.cc/en/Reference/HomePage
Re: Kvick programmerings fråga: Arduino.
Det skrivs som pow(10,2), finns på din länk https://www.arduino.cc/en/Reference/Pow
Re: Kvick programmerings fråga: Arduino.
if(value < 0) value = -value:
Detta gör att value alltid är den positiva representation.
Detta gör att value alltid är den positiva representation.
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Kvick programmerings fråga: Arduino.
Icecap: Varför? Åtminstone i C är pow(x, y) definierade för alla x och y oavsett tecken.
Re: Kvick programmerings fråga: Arduino.
Ok misstänkte att jag hittat det, men visste som sagt inte om det.
Icecap, så possessiva och negativa tal får samma värde då.
Kom precis på hur jag ska göra för att teckenvända, men det kan väl alla redan.
X - (X*2) ...... Man har säkert lärt sig sånt i skolan en gång.
Icecap, så possessiva och negativa tal får samma värde då.
Kom precis på hur jag ska göra för att teckenvända, men det kan väl alla redan.
X - (X*2) ...... Man har säkert lärt sig sånt i skolan en gång.
Re: Kvick programmerings fråga: Arduino.
Jag kan ha läst fel, så det som att förtecknet skulle vändas.
Men ja, pow(x, y) är tydligen vad som söks.
Men ja, pow(x, y) är tydligen vad som söks.
Re: Kvick programmerings fråga: Arduino.
Men bara för att få det i andra ord.
Ditt exempel ovanför vänder tecken? Possessiva tal presenteras negativt och vise versa?
Ditt exempel ovanför vänder tecken? Possessiva tal presenteras negativt och vise versa?
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Kvick programmerings fråga: Arduino.
Nej, resultatet blir alltid positivt. Vill du byta tecken funkar (0 - x) eller (-1 * x)