Enkelt spänningsaggregat

Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Borre »

Vill minnas att han kör 6.x nånting och jag kör 6.5 och där finns allt med och har gjort så sen flera år tillbaks, så gammal version är inte felet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Glenn »

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:Eagle-Ltspice\Diode_E-: Diode_E-DO35-7, vanlig diod med lite litet raster (7,62 tror jag), håldiameter okänd.
Vänta lite, det står faktiskt hela 2mm, kan det stämma?
Symbolen blir dock konstig i schemat, ett horisontellt lila streck på vardera sidan, vad betyder det?
Strecken visar att det är en SMD-komponent (avsedd att ytmonteras).

DO35 är ju inte SMD dock, det är ju en hålmonterad liten diod, typ 1N4148, till skillnad från DO41 som är typ 1N400x.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
Borre skrev: Då har du antingen valt bort något bibliotek eller inte letat ordentligt. Är tex 1N5624 inte stor nog?
Installerade Eagle 7.7.0 just för att testa lite. Har aldrig använt Eagle, jag kör normalt Proteus. Jag kollade efter 1N5624 som du inte hittar. Den fanns med i denna versionen. Kanske du har en gammal version av Eagle? Den fanns även med i den diodfile som Borre länkade till. Döp om originalfilen Diod.lbr som ligger i mappen lbr till t.ex. Diod1.lbr och kopiera in Diod.lbr till samma mapp så har du båda för säkerhets skull.
Tack för dina ansträngningar!

Jag tackar speciellt för att du är så tydlig i dina instruktioner att tom datadyslektikern jag fattar :)

Borre säger dock senare att han kör 6.5 medans han har helt rätt i att jag kör 6.4.0 och om han har dioden så borde rimligtvis jag också ha den samtidigt som vi kan utesluta versionsproblem.

Det ska tilläggas att jag använt asterix både före, efter, bådeock och utan.
rogerk8 skrev: Eagle-Ltspice\Diode_E-: Diode_E-DO35-7, vanlig diod med lite litet raster (7,62 tror jag), håldiameter okänd.
Vänta lite, det står faktiskt hela 2mm, kan det stämma?
Symbolen blir dock konstig i schemat, ett horisontellt lila streck på vardera sidan, vad betyder det?
Strecken visar att det är en SMD-komponent (avsedd att ytmonteras).
Konstigt, för när man väljer komponenten ser man ett tydligt hålmontage (som dock bara är RM7,62 eller nåt) så det är alltså först när man försöker importera in den i schemat som strecken dyker upp.

Och som nån nyligen sa, DO35 är typ 1N4148.

Jag kommer inte bry mig om det här utan fortsätta med mina motståndssurrogat där jag således får skarva två olika bendiametrar för att få till det.

Jag är för mycket av en datadyslektiker för att orka hålla på med sånt här, jag vill som sagt bara konstruera och slippa veroboard och liksom på den tiden bryr jag mig inte ett skvatt om hur korten blir att se ut, bara dom fungerar!

Synd bara att schemana blir att se konstiga ut.

Men jag ska ta fram en Dummy-DIL för logikkretsar, har jag bestämt (även om det är på sikt).

MVH/Roger
PS
Ärligt talat la jag inte ner tiondelen av energin på att få veroboard-konstruktionerna att se snygga ut och dom fungerade ändå, så varför ska jag göra det nu med Eagle bara för att man kan, jag förstår faktiskt inte det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:
SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:Eagle-Ltspice\Diode_E-: Diode_E-DO35-7, vanlig diod med lite litet raster (7,62 tror jag), håldiameter okänd.
Vänta lite, det står faktiskt hela 2mm, kan det stämma?
Symbolen blir dock konstig i schemat, ett horisontellt lila streck på vardera sidan, vad betyder det?
Strecken visar att det är en SMD-komponent (avsedd att ytmonteras).

DO35 är ju inte SMD dock, det är ju en hålmonterad liten diod, typ 1N4148, till skillnad från DO41 som är typ 1N400x.
Precis!

Dessutom anges det alltså 2mm som håldiameter, verkar alltså ha råkat bli fel flera gånger om.

Ingen anklagelse, alltså, utan ett konstaterande.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Vill minnas att han kör 6.x nånting och jag kör 6.5 och där finns allt med och har gjort så sen flera år tillbaks, så gammal version är inte felet.
Du har rätt, jag kör 6.4.0 så vårt lilla problem är inte versionsrelaterat.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av SeniorLemuren »

Haha. Som sagt jag använder inte Eagle. Om man tittar på komponenten när den är i liten skala så ser den ut så här:
DO35-7.jpg
Förstorar man upp den ser man ju att det är textfälten som visas i båda ändar: :)
DO35-7-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:
rogerk8 skrev: "Välj i listan den som heter "diode"", vilken lista?
Listan du får när du klickar på "ny komponent" knappen i GUI't.

Där kan du både söka och klicka dej fram genom trädet, den listan.
Jag skulle behöva gå en "Windows for Dummies"-kurs :D
Inte för att vara sån men just detta är likadant i eagle för linux, och antagligen mac också :)
Samtidigt är allt jag vill göra konstruera saker MEN slippa veroboard.

Vadå frustrerande?
PCB-CAD är rätt frustrerande i största allmänhet, men när man väl får till det är det trevligt :)


Att skapa komponenter i Eagle är rätt bökigt och bakvänt, men det är guld värt att kunna, så det är ju bra om man lär sej det, i början skrev jag en liten egen lathund som jag sedan använde varje gång, nu tror jag faktiskt jag kan det utantill, tillslut :)
Mycket trevligt skrivet meddelande, tack!

GUI fär du gärna förklara för mig och med "ny komponent" antar jag du menar "ADD"?

Jag lovar för övrigt att en vacker dag har jag skapat en Dummy-DIL för logikkretsar (bör dock göras minst 14-pin, 16-pin 18-pin, 20-pin och när jag ändå håller på tror jag jag slänger in en 28-pin ty rätt vanlig minnesstorlek).

Tank om man kunde skapa en 2-pin bara och liksom plintar bara stacka dom (eventuellt behövs en bredd till också modell 28-pin)?

Då behöver man ju bar en footprint för precis alla kretsar :D

För förlåt mitt tjat men Eagle för mig betyder enbart PCB-generering, inget annat, inga simuleringar eller dylikt alltså utan bara PCB-produktion.

Med den tanken i bakhuvudet vågar jag lova dig att jag max behöver 20 footprints och inte 1000 typ som idag :)

Som dessutom är svåra att hitta bland, faller liksom på eget grepp...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Haha. Som sagt jag använder inte Eagle. Om man tittar på komponenten när den är i liten skala så ser den ut så här:
DO35-7.jpg
Förstorar man upp den ser man ju att det är textfälten som visas i båda ändar: :)
DO35-7-1.jpg
:rofl
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av MiaM »

rogerk8 skrev:
*Om du flyttar den övre dioden längre ner så att den sitter strax till vänster om den nedre dioden så blir det kortare väg från AC in via diod till kondingar. För att fixa detta får jordledaren i mitten göra en böj nedåt för att runda denna diod på undersidan.
Förstår inte
Svårt att förklara med ord, men jag försöker få fram att dioden kan sitta närmare ingångsterminalerna så blir det kortare banor. Har kanske ingen större inverkan just här.
*Ska Q8/Q9 sitta så nära kondingarna?
Ja, varför inte?
Tänker på det här med värme och även trängsel.
*Ett tips är att när du har symmetrisk utgång så kläm på backspänningsdioder på utgångarna. En kortis mellan plus ut och minus ut kommer annars omedelbart avslöja den ofrånkomliga skillnaden i strömgräns på båda sidorna, varpå den ena sidan strömgränsar medan den andra ger en del spänning. Då ligger C7 eller C8 risigt till och effekten över utgångstrissan blir väldigt hög. Bas-emitter-sträckan på effekttrissan kommer dessutom till slut också leda så att det blir backspänning så att C1 eller C2 också ligger risigt till. Om inte kondingar havererar snabbt nog så är det stor risk att effekttrissan brinner och går då troligtvis i kortslutning varpå hela proceduren upprepas fast för andra halvan och i slutänden har du i värsta fall ett kort med en fin och frisk likriktarbrygga och i övrigt brända komponenter. Om båda effektrissorna går i kortslutning och du har kortis på utgången så kommer ju också strömgränstrissornas bas-emittersträcka få överström varpå även de brinner, och innan det har de hunnit elda upp lysdioderna.
Här förstår jag inte vad du menar riktigt, ska jag sätta dioder rätt över utgången eller över reglertrissorna? Om jag sätter dom rätt över utgångarna kommer det ju bli kortslutning till backe ändå, typ 0,7V.
"Backspänningsdioder" = dioder vända åt andra hållet. Om du kortsluter plus och minusutgångarna mot varandra utan att beröra jord så kommer ju ena halvans strömgräns att ge sig först pga att det kan inte vara perfekt symetriskt. Då kommer den andra halvan driva in backspänning i den halvan där strömbegränsningen gett sig, och det både grillar effekttrissan extra hårt och smäller elektrolyten på utgången o.s.v.. Med bakvända dioder på utgången så kan inte detta hända, en kortslutning mellan båda utgångarna kan då som mest ge en knapp volt backspänning över den halva där strömbegränsningen ger sig först. Det är ju inte jättebra att köra en knapp volt backspänning på en elektrolyt men avsevärt bättre än att köra fullt flås.
*Vad händer i ögonblicket då ansluten last går helt i kortslutning?

Strömbegränsningstrissan ger så mycket ström den kan, helt utan begränsning in på den lilla reglertrissan. Den i sin tur kör så mycket kollektorström det går utan gräns för att ladda ur C1 (eller C2 på negativa halvan).

Trissor tål ju mer toppeffekt/ström än medeleffekt/ström, men är du säker på att detta sker inom tillåtet område för trissan?

Lägg sen på att lasten växlar mellan kortis och ej kortis som fyrkantvåg så sker detta upprepat. Hur hög frekvens på en fyrkantvågsmässig pulserande kortis tål agget?

En tröst är dock att om den lilla reglertrissan dör så blir det troligtvis kortis och då blir det 0V ut istället för skenande utspänning.
Ja, strömbegränsningen har jag nyligen fattat blir modell fyrkantvåg för när strömavkänningstrissan går på då går lilla reglertrissan på och när den går på så stryps effekttrissan men när den stryps så släpps strömmen på igen och förloppet upprepar sig fyrkantmässigt, jag har dock nyttjat denna metod tidigare och den fungerar bra (på lägre ström i alla fall).
Jag tänkte mer ifall lasten är formad som fyrkantvåg och med någon frekvens och pulsbreddsförhållande som ger maximal påkänning. Har du räknat på hur mycket värme som utvecklas när C1 eller C2 ska laddas ur abrupt (och med fyrkantvågsmässig last dessutom upprepade gånger)?
Tack för din recension!
Varsågod :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev: GUI fär du gärna förklara för mig och med "ny komponent" antar jag du menar "ADD"?
GUI = Graphical user Interface, alltså själva gränssnittet på programmet :)

Men jo den heter nog add.
Jag lovar för övrigt att en vacker dag har jag skapat en Dummy-DIL för logikkretsar (bör dock göras minst 14-pin, 16-pin 18-pin, 20-pin och när jag ändå håller på tror jag jag slänger in en 28-pin ty rätt vanlig minnesstorlek).
Finns ju "standarddil" i "alla" storlekar med från början, minns inte riktigt i vilket library men nåt is till med "package-dil" ? brukar använda dom i de fall man ska lägga till nån udda IC men inte orkar bemöda sig med att skapa en riktig komponent.

Dessa är även bra att utgå ifrån om man ska skapa egna DIL-kretsar, så har man den biten klar redan och kan koncentrera sig på schemasymbolen och benens namn.
Tank om man kunde skapa en 2-pin bara och liksom plintar bara stacka dom (eventuellt behövs en bredd till också modell 28-pin)?

Då behöver man ju bar en footprint för precis alla kretsar :D
Så kan man väl iofs göra, men då blir ju schemabiten oerhört rörig, där vill man ju ha funktionerna snarare än kapslingens utseende.
För förlåt mitt tjat men Eagle för mig betyder enbart PCB-generering, inget annat, inga simuleringar eller dylikt alltså utan bara PCB-produktion.

Med den tanken i bakhuvudet vågar jag lova dig att jag max behöver 20 footprints och inte 1000 typ som idag :)

Som dessutom är svåra att hitta bland, faller liksom på eget grepp...
Men använder du inte schemafunktionen ?

Förr i tiden ritade jag schema på papper och sen ritade jag verokort på papper efter schemat, sen ville jag kunna göra PCB, och ritade först schema på papper också, men insåg ganska snabbrt att det var oerhört mycket enklare att konstruera direkt i schemaeditorn i cadprogrammet, så får man ut snygga ritningar, OCH kan producera PCB från dom sen.

Jag tycker det är oerhört praktiskt, även om det kräver lite mer jobb och eftertanke i början så har man igen det i slutet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av SeniorLemuren »

Finns ju "standarddil" i "alla" storlekar med från början, minns inte riktigt i vilket library men nåt is till med "package-dil" ? brukar använda dom i de fall man ska lägga till nån udda IC men inte orkar bemöda sig med att skapa en riktig komponent.
DIL ligger i ic-package biblioteket.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Glenn »

Så var det nog, har inte Eagle på denna datorn så jag kunde inte kolla :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
Finns ju "standarddil" i "alla" storlekar med från början, minns inte riktigt i vilket library men nåt is till med "package-dil" ? brukar använda dom i de fall man ska lägga till nån udda IC men inte orkar bemöda sig med att skapa en riktig komponent.
DIL ligger i ic-package biblioteket.
Har du redan blivit så bekant med Eagle ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att inte göra nåt mer åt den här layouten.

Man skulle kunna snygga till den på flera sätt som MiaM har påtalat, men jag gör inte det.

Jag gör inte det för den arbetsstruktur jag har är strukturerad men något krånglig (av nästan vidskepliga anledningar :D ) samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen.

Jag noterar dock två saker i min projektmapp:
1) Patcha in två backspända dioder över vardera matning (tack MiaM) dvs koppla dom över R3+R9 samt över R4+R10
2) Sätt strömgränsen till 1A/0,1A så får 1N4007 dels plats och kan användas överallt (kroppslängd för BY2000=7,62mm=RM...).

Strömgräns på 1A gör också så att "bara" (2X)24W behöver kylas bort.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Enkelt spänningsaggregat

Inlägg av Swech »

samtidigt som en snygg layout inte påverkar funktionen
Det där är felaktigt....

Om du inte vill/kan /orkar fixa till layouten så är det helt ok för min del
men att funktionen inte påverkas är inte ett allmänt råd som man bör slänga ur sig

Swech
Skriv svar