Mikrofonförstärkare (OP)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Borre, nu är jag sur igen :(

Varför kan inte en helt vanlig och banal funktion som Copy fungera i Eagle?

Hur tänker programmerarna?

Om man har fått till en bra lösning med ett gäng komponenter vill man kanske återanvända den, eller hur?

Men se kopiering mellan projekt.sch det går minsann inte.

I paint går det dock och varför inte?

Det är väl en ganska självklar funktion, eller hur?

Nu får jag alltså sitta och återigen välja komponenter ur listor på hundratals komponenter samt knåpa ihop dom igen trots att jag redan har gjort det en gång.

Dåligt, säger jag bara.

MVH/Roger
PS
Jag får ta och fixa till mitt eget bibliotek snart så blir det i alla fall inte så många komponenter att välja mellan.
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 november 2016, 19:17:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kopierat lbr-mappen och gett den ett eget namn.

Sen har jag på skoj läst in en lbr-fil till Wordpad.

Det verkar finnas ett sätt att ta bort alla "skitkomponenter" men det är minst sagt tidsödande för data/device är mycket.

Önskar man kunde trycka på delete direkt i det fönstret man ser komponenterna (och kan hämta in dom till projektet).

Det hade varit mycket enklare, nu verkar det assvårt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på ett trick.

Istället för att inte kunna kopiera delar av mödosamt ihopkomponerade kretslösningar mellan två projekt.sch så kan man faktiskt helt enkelt öppna det projekt.sch där kretslösningen man vill ha finns samt spara om den men det nya projektets namn, sen kan man gå in och deleta allt det man inte vill ha.

Blir nästan lite stolt över mig själv när jag kommer på sådana här applikationstekniska saker för jag suger på data.

När det sen gäller skapandet av eget bibliotek och dom ynka 20 footprints jag tror mig behöva så skulle man kunna göra som så att eftersom dom är så få så skapar man en lbr-fil mha Winword och kopierar bara in dom footprints/komponenter man vill ha.

Det enda problemet jag ser med det där är logikkretsar, jag älskar logikkretsar.

Eftersom konfigurationen hos logikkretsar är mycket olika så skulle det formellt sätt behövas måååånga logikkretsar.

Men man kan också ha en Dummy-DIL för alla kretsarna.

Jag vet dock inte hur man skapar en sådan men tillfälligt skulle t.ex en HC14 duga.

Ett litet aber är dock schemat som blir konstigt men iom att jag inte har några som helst planer på att simulera saker (ty jag simulerar alltid mha kopplingsdäck) så gör det inget, även om en "tom" DIL hade varit bättre (för det förvirrar inte).

Jag tror faktiskt att det här kan bli bra.

MVH/Roger
PS
Ikväll ska jag göra ett litet test, kanske det räcker med att ha en 2-polig plint-footprint och en 3-polig plint-footprint för att bygga godtyckligt antal plint-poler dvs precis som i verkligheten, alltså :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Borre »

rogerk8 skrev:Varför kan inte en helt vanlig och banal funktion som Copy fungera i Eagle?

Hur tänker programmerarna?

Om man har fått till en bra lösning med ett gäng komponenter vill man kanske återanvända den, eller hur?

..blabla...
Hur var det nu igen, är det programmet det är fel eller du som inte kan? Skulle du inte fråga om du inte kan/vet hur man gör?

Naturligtvis kan man kopiera mellan scheman, och det har jag tidigare beskrivit hur man gör.

Välj verktyget "Copy" och markera (group) alla (även om det bara är en) komponenter du ska kopiera, håll sedan in CTRL och högerklicka (se till att copy är valt) (samma sak som när man ska flytta en hel grupp) så dyker en kopia upp på alla komponenter du kopierat. Utan att göra något mer stänger du schemat och öppnar det schemat du ska kopiera till, och där trycker på "paste".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Uppenbarligen är det som vanligt jag som inte kan eller förstår.

Vänligen ursäkta att jag var så sur.

Och tack för ditt tips!

Duger förresten Ctrl-P som paste?

MVH/Roger
PS
Men du måste förstå att det är frustrerande för mig när jag inte ens förstår hur man kopierar, man känner sig inte speciellt skicklig då liksom.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Borre »

Visst, men varför skriver du inte det då istället för spyr galla över Eagle och dess programmerare?

"Duger förresten Ctrl-P som paste?"
Testa...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu grovplanerat borrningen av lådan för min KMA.

Slutlig planering kommer ske mha millimeterpapper för det är endast då jag känner att jag har full koll på fysiska dimensioner hos kontakter och reglage.

Jag beslöt till slut att ta bort XLR-kontakten ty endast dyr och rätt onödig, sen bytte jag även 6,3mm telepropp mot ytterligare en RCA, detta för att RCA bygger mycket mindre inåt dvs där jag har rätt ont om plats ty kortet har endast lite knappt 1cm marginaler till samtliga kanter på lådan som jag har bestämt att jag vill ha.

Jag tror det här blir bra.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då var även KMA uppgraderad till DIN+3,5mm, tror detta blir mycket bra.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

KMA har jag valt att bygga om lite.

Jag har funnit en stereo RCA-kontakt (42-265-10, för PCB) som kan monteras med skruv inifrån.

Jag har tagit bort DIN 3P och satt RCA som SINE, sen återinför jag RCA som MIC-ingång och får då stereo RCA.

Jag tar samtidigt bort signalen PEAK (som mest lämpar sig för VU-instrument).

TTL går nu till en LED, en LED som blinkar digitalt när ett visst tröskelvärde hos SINE överstigs, det kan eventuellt vara bättre att nyttja PEAK här istället men kräver än lite mer ombyggnad.

DIN är borttagen ty jag anser inte den är så smidig i just detta fallet för jag får ju speciellt en förstärkt mikrofonsignal (SINE) som egentligen bara har tre nyttofunktioner:

1) Elektret eller Dynamisk MIC inkopplas och SINE går till effektsteg och/eller analys
2) Gitarr-utgång inkopplas på MIC och SINE kan via effektsteg möjliggöra test av olika högtalare och filter/linjesteg
3) SINE går till KSS (sedemera samplingssystem) som analyserar mikrofonsignalen (vanligtvis uppmätning av högtalare)

I fallet 1 kan SINE få gå till IN på effektsteget, RCA på båda ställena är då mycket smidigt (standard MONO RCA-kablage mao), i fallet 2 går SINE ner till labbplatta och sen tillbaks till effektsteget, här kan man inte riktigt ha rena RCA-kablage utan jag funderar på standard RCA-RCA hane med hon-adapter och två korta RK-kablar med banankontakter i ena ändan, en sån ner och en sån upp (påminner alltså om DIN-köret men blir mer allmänt dugligt), fallet 3 RCA på båda ställena är nästan självklart.

Lite synd att skippa kära DIN men jag föredrar flexibiliteten enligt ovan hos RCA.

Bifogar senaste skiss.

MVH/Roger
PS
Jag har infört en volym-pot också, blev att tänka att visst, man kan sätta ett ljudtryck hos högtalaren som gör så att SINE nätt och jämt klipper men tänk om den volymen är så låg (beroende på mikrofontyp) att högtalaren inte ens har "vaknat", bättre att ha ett robust "ljudtryck" (1W är väl tom standard) så mätningen blir relevant, detta innebär dock en hel del ombyggnad och det ska bli spännande och se hur jag ska realisera det. Jo, jag har infört en grej till, in-och-urkopplingsbar fantom-matning som jag lärt mig att det heter, det handlar alltså om att kondensatormikrofoner behöver lite spänning och jag har inte riktigt gillat tanken på att den alltid ligger på även om dynamiska mikrofoner används.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu modifierat min mikrofonförstärkare (som jag alltså har som PCB).

Jag har infört en fantommatnings-brytare så att man kan köra med både dynamisk- och kondensator-mikrofon (även om jag tror det hade gått ändå).

Sen har jag infört en volymspotentiometer för jag kom på att det inte duger med fast förstärkning ty mikrofoner ger olika utsignal i förhållande till ljudtrycket och om man till exempel önskar mäta på högtalare så kan det inträffa att att ljudtrycket ut från högtalaren antingen är för lågt eller för högt för att högtalaren skall kunna anses bra driven (1Wm är som bekant en vanlig referens).

Jag har även infört LED för båda matningshalvorna, detta är nåt jag standardiserat sent.

Slutligen har jag kalibrerat om PEAK-detektorn så att den kan driva en röd LED på sådant sätt att en signal på 0,1V ger 0,1mA genom LED preliminärt, 0,5V som är standard Line-nivå ger således 0,5mA där LED lyser helt okej, eventuellt kalibrerar jag om för gul LED istället, blir nog en del experimenterande innan detta blir bra.

Jag ångrar emellertid att jag inte drog nytta av en inverterande förstärkare istället för då hade man kunnat koppla LED i återkopplingsslingan och kalibrerat med ett motstånd på ingången, dock hade peak-detektorn i sig nog belastats för mycket men det är ett smidigt sätt om man vill nyttja VU-meter.

Jag vet just nu inte om jag vill nyttja PEAK-detektorn eller SYNC-utgången (TTL) som signal-indikator, PEAK-detektorn komer lysa någotsånär analogt med signalstyrkan men börjar mycket svagt, TTL kommer ge full ljusstyrka direkt när signalen gått över ett visst värde (TP dvs Tripping Point verkar vara runt 0,1V) så den blinkar alltså digitalt vid signal.

Jag vill dock gärna ha nån slags indikation på att signal finns (och därmed att systemet fungerar) UTAN att behöva mäta.

MVH/Roger
PS
Observera att jag INTE behöver kapa ledningsbanor :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kikat lite på mikrofoner, vill ha en mikrofon som i princip är "bättre" än AF-området för annars är de ju liksom inte så mycket att mäta med.

Jag har hittat den här: https://www.gear4music.se/sv/Inspelning ... l#full-des

Det är en elektretmikrofon som klarar 30Hz-20kHz vilket är bra, dock kräver den så kallad fantommatning och här kommer problemet, fantommatningen skall vara på 48V och i nåt annat sammanhang har jag sett samma siffra men hela 5mA!

Problemet är dock mest 48V och hur jag ska få ut det ur 6-12V matning (6V är minimum hos 9V-batteri och 12V fås från 12VAC-adapter).

Jag måste alltså steppa upp från minst 6V till 48V.

Jag har precis hittat en bra krets (för det finns inget utrymme till nåt annat): https://www.elfa.se/Web/Downloads/6_/en ... 406_EN.pdf

Med denna tycks jag kunna trolla upp spänningen till i alla fall 40V vilket jag anser duger (inte ens 20% fel).

Jag kommer köra med den här kretsen faktiskt och på sikt ska jag bygga mig en egen (bara för att lära mig).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag skissat på min fantommatarkrets som alltså är tänkt att steppa upp 6-12V till allt mellan 1,25V och 40V, 1,25V är naturligtvis inte så noga och jag får experimentell kolla vad minspänningen kan vara, eventuellt inte mindre än max inspänning (12V).

Med den här kretsen kan jag alltså teoretiskt mata elektretmikrofoner med 40V och då tom från ett urladdat 9V-batteri (6V).

Jag avser beställa denna krets asap.

MVH/Roger
PS
Eftersom kondensatormikrofoner drar väldigt lite ström (men ändå anmärkningsvärt mycket) så har jag lagt till ett motstånd för RC-filtrering innan återkoppling, borde ge en rätt fin signal som jag kan tänka mig är bra då ju mikrofonnivåer avses.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat ritningen något.

Kom på att en stepup-krets bara just kan steppa upp, man måste bygga koppla om den för att kunna steppa ner.

Eftersom jag matar med 6-12V (6V=slut 9V-batteri, 12V är via adapter+regulator) så kan jag inte steppa upp mindre än till 12V, jag har nu valt 15V som minimum (ger viss d-c i alla fall) och 40V som maximum (nära nog de önskade 48V), detta är nu steglöst inställbart, om det fungerar eller ej det återstår att se (måste provbyggas först, krets avses köpas asap).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt ihop min OP-bestyckade mikrofonförstärkare.

Nu skall den bara testas, har en elektretmikrofon jag tänker testa med sen kommer jag speciellt notera hur PEAK respektive TTL beter sig, PEAK skall alltså bra sniffa topparna och så att säga ge envelopen av signalen ut, TTL skall reagera på ett tröskelvärde och så att säga ge en digital variant av insignalen ut, tänker mig att detta passar för processorer att ta hand om ty då gäller "nu finns signal" vs "nu finns inte signal".

Missade dock klantigt nog att lägga till en volym-potentiometer (vet inte hur jag tänkte) men tillagd såhär i efterhand kan det ändå fungera dvs jag behöver koppla in en mikrofon och en volympotentiometer för att kunna testa detta (har iofs byglat potten just nu så att högsta möjliga förstärkning gäller).

Nu är det emellertid snart dags för kvällsvard så jag skiter i detta för ikväll (kommer ta hand om en LP-inspelning istället)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Mikrofonförstärkare (OP)

Inlägg av YD1150 »

Skulle nog ha satt dit lite extra filtrering/avkoppling på strömförsörjningen till elektret-mik:en.
En extra RC-krets från strömförsörjningen :idea:

En kapacitansmultiplikator kanske? Är en RC-krets med en emitterföljare i princip, med den så kommer
kondensatorn att vara mångdubbelt större (hfe ggr större!).
Kopplas in i serie med matningsspänningen + C till jord förstås.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitance_multiplier
Skriv svar