Mikrofonförstärkare (OP)
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Tryck på ratsnest snudd på hela tiden du flyttat komponenter så kommer alla dina airwires gå närmaste vägen och inte kors och tvärs.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Nu tryckte jag bara helt enkelt på ratsnest.
Blev ju mycket bättre, tack!
MVH/Roger
Blev ju mycket bättre, tack!
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Så, nu var jag färdig med caddandet inklusive Gerber-generering.
Vet inte om jag är så stolt över skapelsen men en sak är säkert, konstruktioner på kopplingsdäck och/eller veroboard är inte så snygga dom heller.
Och varför ska allt behöva vara så snyggt idag, är det inte funktionen som räknas?
Apropå det inser jag nu att jag missat jordplan
Fast iom att jag nyttjar båda planen så kanske det inte är så lätt att införa?
Skulle gärna vilja ha jordplan på detta kort.
MVH/Roger
PS
Bifogar brd-filen i fall nån har lust att hjälpa mig, även om jag tacksamt tar emot instruktioner också.
Vet inte om jag är så stolt över skapelsen men en sak är säkert, konstruktioner på kopplingsdäck och/eller veroboard är inte så snygga dom heller.
Och varför ska allt behöva vara så snyggt idag, är det inte funktionen som räknas?
Apropå det inser jag nu att jag missat jordplan
Fast iom att jag nyttjar båda planen så kanske det inte är så lätt att införa?
Skulle gärna vilja ha jordplan på detta kort.
MVH/Roger
PS
Bifogar brd-filen i fall nån har lust att hjälpa mig, även om jag tacksamt tar emot instruktioner också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Prova så som jag skrev i, ja vilken tråd det nu var, du bokmärkte den skrev du.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Jag hade tydligen glömt att bokmärka trots allt, men jag hittade din beskrivning i en annan tråd (Bygge av transistortestare).
Otroligt nog fick jag ihop det, allt tack vare vänliga dig!
Jag ritade en polygon, skrev gnd i kommandofältet, hittade efter viss möda "isolate" och tryckte på ratsnest.
Jag är överlycklig över hur väl det fungerade, tack!
Bifogar brd-bilden (och även brd-filen för skoj skull).
MVH/Roger
PS
Valde 0,016" som isolate, för litet? Det är lurigt att man måste trycka på Save hela tiden, jag tappade jordplansgenereringen och fick göra om den (kan bara hoppas att Gerber är relevant men jag minns att layouten var fullständigt blå när jag drog igång CAM). Vid ett annat tillfälle tappade jag inventeringen av en låda och fick göra om den fast då borde Windows ha varnat när jag stängde av datorn eller nåt. Lite dålig koll på detta tycker jag mjukvara har.
Otroligt nog fick jag ihop det, allt tack vare vänliga dig!
Jag ritade en polygon, skrev gnd i kommandofältet, hittade efter viss möda "isolate" och tryckte på ratsnest.
Jag är överlycklig över hur väl det fungerade, tack!
Bifogar brd-bilden (och även brd-filen för skoj skull).
MVH/Roger
PS
Valde 0,016" som isolate, för litet? Det är lurigt att man måste trycka på Save hela tiden, jag tappade jordplansgenereringen och fick göra om den (kan bara hoppas att Gerber är relevant men jag minns att layouten var fullständigt blå när jag drog igång CAM). Vid ett annat tillfälle tappade jag inventeringen av en låda och fick göra om den fast då borde Windows ha varnat när jag stängde av datorn eller nåt. Lite dålig koll på detta tycker jag mjukvara har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Ja du ser, det var väl enkelt..
Ska du nyttja bägge sidor lägg jordplanet på topplagret istället så blir det mer heltäckande. Bara ändra layer i inställningarna för jordplanet (högerklicka och välj properties).
Ska du nyttja bägge sidor lägg jordplanet på topplagret istället så blir det mer heltäckande. Bara ändra layer i inställningarna för jordplanet (högerklicka och välj properties).
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Ja, det var enkelt
Men bara för att du gjorde det enkelt för mig!
Jag passar på att ställa några frågor till expertpanelen:
1) Hur gör man undo på en polygon (typ att man ångrat sig och vill routa om)?
2) Hur skapar man sig ett eget bibliotek med ett urval av redan befintliga komponenter (<20 footprints räcker för mig).
MVH/Roger
Men bara för att du gjorde det enkelt för mig!
Jag passar på att ställa några frågor till expertpanelen:
1) Hur gör man undo på en polygon (typ att man ångrat sig och vill routa om)?
2) Hur skapar man sig ett eget bibliotek med ett urval av redan befintliga komponenter (<20 footprints räcker för mig).
MVH/Roger
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Högerklicka på kanten av polygonen och välj delete polygon.
Det finns flera sätt man kan göra det på, men ett enkelt men tidskrävande som inte behöver någon större förklaring är att du kopierar ett bibliotek, (.lbr-filen alltså), med många komponenter, sen tar du helt enkelt bort alla du inte vill ha. Det gör du genom menyn när du öppnat biblioteket, i menyn "Library" finns "Remove".
Det finns flera sätt man kan göra det på, men ett enkelt men tidskrävande som inte behöver någon större förklaring är att du kopierar ett bibliotek, (.lbr-filen alltså), med många komponenter, sen tar du helt enkelt bort alla du inte vill ha. Det gör du genom menyn när du öppnat biblioteket, i menyn "Library" finns "Remove".
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Jag förstår nästan vad du säger.
Vilka triviala frågor, eller hur?
Men principen för att skapa ett eget bibliotek förstår jag nu och det låter faktiskt mycket enkelt samtidigt som jag inte har några problem med att radera komponenter jag inte vill ha (som dock är mååånga).
Men jag undrar bara, hur gör jag sen mitt bibliotek aktivt som default varje gång jag startar Eagle?
MVH/Roger
Vilka triviala frågor, eller hur?
Men principen för att skapa ett eget bibliotek förstår jag nu och det låter faktiskt mycket enkelt samtidigt som jag inte har några problem med att radera komponenter jag inte vill ha (som dock är mååånga).
Men jag undrar bara, hur gör jag sen mitt bibliotek aktivt som default varje gång jag startar Eagle?
MVH/Roger
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
När du startar Eagle ser du listan med bibliotek och annat, till höger om varje aktivt bibliotek är en grön prick, trycker man på den så väljer man bort det biblioteket. Grön betyder att den är aktiv, annars grå.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Du är härlig med din hjälpsamhet, vet du det?
Då är ju bara frågan vad man väljer bort för nåt, tvivlar på att jag vill välja bort hela bibliotek.
Jag vill ju liksom bara välja och vraka det jag vill ha och välja bort resten, alltså inte välja bort hela bibliotek.
MVH/Roger
Då är ju bara frågan vad man väljer bort för nåt, tvivlar på att jag vill välja bort hela bibliotek.
Jag vill ju liksom bara välja och vraka det jag vill ha och välja bort resten, alltså inte välja bort hela bibliotek.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Jag har kommit på en rätt bra finess, polygonen sparas inte med brd-filen utan man måste göra om polygonandet varje gång man öppnar projektet.
Dock sparas den streckade "ramen" så man ser att den varit polygonad och därför har man (troligtvis) genererat Gerber med polygon.
Det här är bra för varje gång man sedan öppnar projektet kan man routa om så mycket man vill varefter man genererar ny polygon när man är klar.
Så fråga ett utgår.
MVH/Roger
PS
Det kan vara en Light-finess det här.
Dock sparas den streckade "ramen" så man ser att den varit polygonad och därför har man (troligtvis) genererat Gerber med polygon.
Det här är bra för varje gång man sedan öppnar projektet kan man routa om så mycket man vill varefter man genererar ny polygon när man är klar.
Så fråga ett utgår.
MVH/Roger
PS
Det kan vara en Light-finess det här.
Re: Mikrofonförstärkare (OP)
Trodde du menade ta bort polygonen, använd ripup på precis samma sätt som ledare.
Men det räcker med att routa/flytta det du ska och köra ratsnest då uppdateras jordplanet.
När jag routar och nyttjar jordplan trycker jag på ratsnest (som jag kopplat till F5) i princip hela tiden så fort jag flyttat något eller routat om så bara en ledare, då ser man hur jordplanet ser ut och hur bra det täcker.
Men det räcker med att routa/flytta det du ska och köra ratsnest då uppdateras jordplanet.
När jag routar och nyttjar jordplan trycker jag på ratsnest (som jag kopplat till F5) i princip hela tiden så fort jag flyttat något eller routat om så bara en ledare, då ser man hur jordplanet ser ut och hur bra det täcker.