Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har bestämt mig för att bygga mig en riktig lindningsmaskin, borrmaskin+symaskinspedal+borrstativ håller helt enkelt inte.

Jag har behov av att linda flera tusen varv, så vevvarianter funkar tyvärr inte.

Jag börjar få en liten motorpark vilket är roligt men jag kan inte riktigt nyttja små synkronmotorer eller DC-motorer modell modellflyg eller ens min bipolära stegmotor (tror jag).

Jag vill ha tag i en hyfsat robust DC-motor och sen nyttja den motorstyrning jag faktiskt råkar ha.

Till den kan jag relativt enkelt bygga en pedal som driver en potentiometer.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av AndLi »

Hur räknar man antal varv?
Det känns ju annars som den stora fördelen med att köra en stegmotor!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, det har du ta mig fasen rätt i, jag slipper räkneverk :)

Lite synd bara att min relativt kraftiga stegmotor är bipolär men det finns kretsar, har jag förstått.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Platis »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En MYCKET BRA beskrivning:
https://www.machsupport.com/forum/index ... tach=22853


Glöm inte att blada transformatorn bara.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag skulle satsat på en PWM-styrd DC-motor och ett räkneverk bestående av en liten neodymmagnet fäst på motoraxeln som känns av med en hallgivare. Allt kopplat till en Arduino. Enkelt att förse med en TFT-display och ett par tryckknappar för nollställning, larm m.m.

Vill man ha trådstyrning kompletterar man med en stegmotor som körs via samma Arduino där man ställer in tråddiameter och spolbredd.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SM6XUN »

Det ligger en lindningsmaskin på tradera nu, under kategorin "instrument",
den förefaller vara hembyggd men kan säkert locka någon köpare :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SeniorLemuren skrev:Jag skulle satsat på en PWM-styrd DC-motor och ett räkneverk bestående av en liten neodymmagnet fäst på motoraxeln som känns av med en hallgivare. Allt kopplat till en Arduino. Enkelt att förse med en TFT-display och ett par tryckknappar för nollställning, larm m.m.
Gillar man inte mikrokontrollers kan man ju ha ett mekaniskt eller elektromekaniskt räkneverk.
Bild Bild
SeniorLemuren skrev:Vill man ha trådstyrning kompletterar man med en stegmotor som körs via samma Arduino där man ställer in tråddiameter och spolbredd.
Trådstyrning måste man nog ha för att inte få trådarna att ligga i kors och orsaka kortslutning.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SM6XUN »

Räkna varv/position kan man ju alltid lösa med en grayencoder.
Jag skulle behöva en maskin som klarar ortocyklisk lindning, finns inte så många att köpa på ebay :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Jag skulle satsat på en PWM-styrd DC-motor och ett räkneverk bestående av en liten neodymmagnet fäst på motoraxeln som känns av med en hallgivare. Allt kopplat till en Arduino. Enkelt att förse med en TFT-display och ett par tryckknappar för nollställning, larm m.m.

Vill man ha trådstyrning kompletterar man med en stegmotor som körs via samma Arduino där man ställer in tråddiameter och spolbredd.
Mycket intressant, tack!

Jag lurar själv på en DC-motor en del för att jag redan har en PWM-styrning för en sådan, jag måste då dock styra varvtalet via en potentiometer (eller en analog spänning) men jag har redan en plan i huvet på hur jag ska göra pedalen.

Eftersom vi snackar väldigt små hastigheter behöver potentiometern inte röra sig speciellt mycket vinkelmässigt.

Om man t.ex har en mittupphängd pedal på 20cm och, vad ska vi säga, 3cm från "golvet" då blir max vinkelutslag 2*asin 3/10=35 grader vilket ska jämföras med 270 grader (utan växling mha två trissor av olika diametrar) dvs resistansförändringen blir 13% vilket innebär att jag kan ha en hastighetsförändring av 0-13% av maxhastigheten så om maxhastigheten är 100varv/s kan jag få allt från 0-13varv/s, vilket räcker med råge.

Bara en fundering :)

Sen vill jag nog köra mekanisk räknare även om man kan komplicera det med en Arduino UNO (som jag trots allt gillar).

Hur jag gör med trådstyrning vet jag inte, men kanske jag dissikerar en Ambassadeur-rulle :D

MVH/Roger
PS
Jag vill ha en relativt kraftig DC-motor (så blir min motorpark nästan komplett :D )
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

En bra DC-motor kan man ju ta från en slaktad skruvdragare/borrmaskin, startknappen/hastighetsgivaren bygger man in i en fotpedal.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat en bra, hyfsat stark och billig 12V DC-motor.

Fast egentligen var det inte jag som hittade den utan den dök upp som reklam i min yahoo-mejl :)

Lite kul faktiskt för i början fick jag så mycket skitreklam från bet-sajter, lotterier och kontaktsajter modell knullkontakt så jag blev så förbannad att jag ivrigt började klicka på "störande" och till slut försvann dom, nu får jag bara reklam från sajter jag googlat på vilket i och för sig är rätt skrämmande men ändå rätt praktiskt för då handlar det ju om produkter jag gillar.

Här är motorn: https://www.elfa.se/sv/dc-motor-27-mm-m ... d=15448345

MVH/Roger
PS
Jag har aldrig sökt på motorer på ELFA's sida, däremot har jag sökt på motorer hos Conrad. Paranoid som jag är tror jag att nån dator dragit parallellen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Är det verkligen rätt länk till den motor du behöver? Den motorn är ju nedväxlad till 5-7 varv / minut. (Utväxling 392:1). Dessutom har den väldigt liten effekt. (12V 50mA)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Jag kom på det också.

Men säg att den gör 6 varv per minut, då gör den ett varv per 10s.

Det blir en långsam lindningsmaskin :)

Samtidigt, 10 gånger den hastigheten tycker jag känns lagom eller vad tycker du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Morsan (som fortfarande är i livet och nyss fyllde 90 bast) sa alltid - det ordnar sig med skridskor bara det blir is.

Med den visheten i bakskallen kan det ju vara en betydligt bättre idé att du FÖRST skissar på maskinen i helhet och först SEDAN börjar lösa de små detaljerna. Motorer finns i alla längder, bredder, spänningar, effekter och varvtal, så du kan lämna dem därhän och sikta in dig på hur du ska styra tråden, hur du ska göra för att blada trafon osv.
Skriv svar