[Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

[Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av netrunner »

[OK, tråden behandlar bara Kina kopian, inte det 10ggr dyrare originalet. Efter att jobbat lite i modeindustrin har noll i förtroende för "märkesvaror".]

Jag har länge använt kina kopian av 936 och konstaterar att den har ett värmeelement med integrera temperatur sensor. Kontakten har 5 pinnar: 2 för värmeelementet, 2 för sensorn och 1 för jord.

Har man en "föräldralös" laptop-laddare över så är man igång för 19 usd.

http://www.aliexpress.com/item/Solderin ... 90198.html
http://www.ebay.com/itm/222193532951

Nu när jag ska bygga en ny så tänkte jag testa T12 som är dyrare och logiskt sett således bättre? Värmeelementet är ju integrerade i spetsen så det bör ju bara bättre. Eller?

T12 har precis som 936 en kontakt med 5 pinnar ... men ingen sensor? Istället har man en vibrations sensor på dom 2 andra pinnarna. Termostaten bara gissar temperaturen ... och har ingen feedback för när man löder tex en större kontakt? Har jag missat något?
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av nlinus »

Texten på Ebay var välskriven i alla fall
The operator can be avoided when using the soldering station because tap handle and shattered the phenomenon,

Annars så såg det ju lite intressant ut ändå :)
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av nlinus »

Ena bilden i denna annons
http://www.aliexpress.com/item/For-HAKK ... 94436.html
antyder att det är både vibrationssensor och tempgivare.
ToPNoTCH
Inlägg: 4908
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av ToPNoTCH »

netrunner skrev:[och har ingen feedback för när man löder tex en större kontakt? Har jag missat något?
Mjo...

Jag fick lova att reversa min FX-951 då den hade pajat en OP-amp. (Gillade inte att man slet ur spetsen live).

Den förefaller som att den mäter motståndet i termoelementet när PWM pulsen går låg.
Motståndet varierar med temperaturen och på så sätt får den fram hur varm spetsen är.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av nlinus »

Klart intressant lösning!
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av netrunner »

ok, det var ju också ett sätt.

i så fall har den fler funktioner än 936 (tilt sensorn)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av netrunner »

nlinus skrev:Ena bilden i denna annons
http://www.aliexpress.com/item/For-HAKK ... 94436.html
antyder att det är både vibrationssensor och tempgivare.
Men var sitter den då? Jag kan inte hitta någon "handtag" som har detta. Sen är det ju lämpligt att sensorn sitter nära "den varma biten".


PS. glöm inte att den är : "5-hole electric iron handle, heat quickly, high temperature, durable, anti-knock."

"anti-knock" ????
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av nlinus »

Ja allt är inte helt solklart. Men jag blir väldigt nyfiken på de där prylarna. Har en Ersa RDS80 som jag är rätt nöjd med, men med de där prylarna skulle man ju kunna ha skapliga grejer som slit-och-släng också.
ToPNoTCH
Inlägg: 4908
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag ha en KADA som använder samma handtag som din andra länk i första inlägget (för övrigt en skitstation och ett skithandtag).

Där satt det ett tungelement i hålleren som bröt. Det var alltså inget i handtaget utom möjligvis en magnet.
ToPNoTCH
Inlägg: 4908
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Hmm...

Svaret fanns i tråden redan....Tittar man i schemat på nlinus andra inlägg så ser man ju att brytning sker med ett tungelement (eller annan brytare så klart) mellan stift 1 & 2 på T12 handtagen.
Tror till och med att det är ett tungelement som skickas med enligt bilden.

För att säga något om "huvudfrågan".
Du har helt rätt att T12 baserade grejorna är betydligt bättre än de som har handtaget i din andra länk. Dom e kassa.

Gå på T12 lösningen.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av nlinus »

Jag har nu läst på en del och det verkar som att T12-spetsarna har ett termoelement kopplat i serie med elementet.
Läs mer om det här: http://dangerousprototypes.com/forum/vi ... =56&t=5264

Många Kina-controllers (t.ex. den jag länkade till) verkar inte nyttja den funktionen, utan kör istället med ett externt NTC-motstånd - vilket känns rätt kasst.

Många av de handtag som tar T12-spetsar ser lite sådär ut också, men det finns eftermarknadshandtag som i princip är kopior av originalen:
http://www.ebay.com/itm/FM-2028-24V-70W ... 2148793559

Man undrar hur kvalitén är på de billiga T12-spetsar som finns på Ebay. Jag antar att många av dessa inte är direkt "äkta". Man får väl ändå anta att de är av samma konstruktion (termoelement i serie med värmeelementet) som originalen om de ska funka i en Hakko-station.
ToPNoTCH
Inlägg: 4908
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jaha då var min tolkning när jag försökte förstå kortet "ungefär rätt".

Det handtag du länkade till kan jag bekräfta att det är rappligt. De två svarta klämmorna går av förr eller senare.

Det bästa "klon handtaget" verkar vara detta
E Kafeman
Inlägg: 3291
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av E Kafeman »

Vet inget om HAKKO, men har köpt billiga kina-spetsar till Weller WSP80 och hitintills är intrycket att de är något bättre än original vad gäller vätning och livslängd.
Något jag hört ryktes-vis om kina-lödpennor i allmänhet är att de kan ha en del att önska vad gäller kabelns kvalitet.
Det är en svår kombination att kabeln ska vara tunn och flexibel och samtidigt inte ha för tunna ledare till värme-elementet och helst ska inte kabelhöljet smälta av tenn-stänk.
Tror det var någon Youtube som konstaterade betydande spänningsfall i kabeln på en kina HAKKO.
Har själv bytt kabel även på märkes-pennor för att få kabel som är mer flexibel.

Temp-sensor genom NTC-motstånd är hopplöst om man löder mycket. Det blir alltid ojämn temperatur, lägre temperatur på större lödytor, och varje lödning tar längre tid då tempen på spetsen faller i några sekunder innan NTC-motståndet reagerar. Där är JBC kung.

Vad gäller alternativa nätaggregat för lödpennor verkar detta intressant: http://dangerousprototypes.com/forum/vi ... php?t=7218
Då jag själv har tre olika märken på lödstationer på labbänken hade det vara praktiskt att ersätta dessa med en enda som man kunde koppla valfri lödpenna till.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av netrunner »

OK, har vi kommit fram till att det finns NTC motstånd i serie på T12 "spetsen"?

Att försöka ha någon NTC inne i handtaget som ersättning har jag varken sett eller förstått funktion av (måste ju vara väldigt onoggrant).

Ska testa i alla fall med denna kontroller. Tänker sätta den direkt på handtaget. Så har jag bara 2 mjuka kablar med 24VDC.

85kr ink frakt. http://www.ebay.com/itm/171786623793
68kr ink frakt: http://www.ebay.com/itm/172131527847
Bild
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Re: [Kina] (dyra) HAKKO T12 sämre än (billiga) HAKKO 936 ?

Inlägg av nlinus »

Nja, vad jag läst på ett par ställen så är det inte ett NTC-motstånd utan ett termoelement (typ N stod det någonstans) i serie med värmeelementet i T12.
I billiga kit som levereras med någon slags byggsats för att sätta ihop ett eget handtag för T12-spetsarna verkar det ingå ett NTC-motstånd som man istället sätter intill denna. Antagligen för att de inte implementerat någon funktion för att läsa av termoelementet i den elektroniken. Känns som att det kanske inte blir så värsta bra resultat att klämma in ett NTC-motstånd på sidan av...
Skriv svar