RIAA-förstärkare med enbart rör

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag fick nyligen en länk av en vän med en fin liten hörlursförstärkare bestående av enbart ett rör per kanal.

Jag har alltid undrat hur man med småsignalrör kan driva lurar på 16 Ohm.

Jag känner till Futterman's koppling men trodde den gällde effektrör mest.

Nu har jag googlat på Futterman och hittat bifogat.

Länken min vän gav mig var denna: http://www.aliexpress.com/item/2016-Dou ... 667f6ab070

Mycket läckra hörlursförstärkare tycker jag, men detta är inte det viktiga. Det viktiga är att ett NOS-rör kallat 6J9 används. Detta är en trippel-triod vilket gör att Futtermans koppling kan användas med endast ett rör.

Knappar man sedan in parametrarna för 6J9 hamnar man på en utgångsimpedans om endast 9 Ohm!

Med andra ord kan en 16 Ohms hörlur drivas med endast lite drygt 3dB's tapp i effekt.

Så jag har bestämt mig för att revidera mina rörförförstärkare med början KRA.

Jag kommer samtidigt överge min princip om att aldrig designa rörförstärkare annat än mha luftbyggen, nu när jag hjälpligt lärt mig Eagle är min ambitiösa plan att designa PCB för mina rörförsteg (fast aldrig för mina rörslutsteg ty de är så enkla).

Jag har bara två rörförsteg jag vill producera och dessa är KHA (Knoppson Headphones Amplifier) och KRA (Knoppson RIAA Amplifier) där KHA kommer ha ett extra ECC82 för boost av linjenivå så det kan styra ut godtyckligt slutsteg för Futtermans koppling innebär en spänningsförstärkning på knappt ett), KRA kommer även fortsättningsvis innehålla förstärkningsmöjlighet för dynamiska mikrofoner också men jag lägger till ett ECC82 även där för då kan man mha en brytare välja MM eller MC).

Med andra ord kommer både KRA och KHA innehålla en triangel av rör.

Båda enheterna kommer även innehålla:
1) AC-glöd (ej optimalt men jag älskar dess enkelhet samtidigt som KHA kan bli lidande).
2) Likriktarrör (EB91), snacka om optimalt dvs vilken annan typ av likriktare kan på samma enkla sätt mäta sig med långsam påsättning av spänningen? Detta samtidigt som (dubbel) RC-filtrering är mycket underskattat idag.
3) Edison Bias (EB), kan det bli enklare än så?

Bifogar preliminärt schema.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort om schemat lite, kom på att det ju räcker med ett effektmotstånd.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var fanken fick du det ifrån att 6J9 var en dubbeltriod??? :shock:
Det är en kopia av det ryska röret 6Ж9П, där den första "krumeluren" säger att det är en pentod med 'karaktäristik'. I Kina och väst brukar man emellanåt Ж transkriberas som J. Kineserna slänger dessutom sista krumeluren vilken visar typ av rör och sockel, i detta fallet en novalsockel.
Mer data har du här:
http://www.radiolamp.ru/sprav/index.php ... &lamp=6v9p

Noch einem kleiners Dinge, för att misshandla tyska språket lite. Notera att förstärkaren du hittat på AliExpress är en hybridförstärkare. Den låga utimpedansen kommer från en transistor, inte från röret.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev: Notera att förstärkaren du hittat på AliExpress är en hybridförstärkare. Den låga utimpedansen kommer från en transistor, inte från röret.
Hur vet du det?

Jag såg inga data om det fast å andra sidan såg jag inget schema heller.

Så du menar alltså att dom i praktiken gör samma sak som jag gör, dvs hybrider?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förutsätter att det är så. Har sett en hel del sådana kopplingar och AliX använder 6J9, the Pentode, på ungefär samma sätt man använder snarlika pentoder att driva 6P1P i sina SE-stärkare.
Hittar du lurförstärkare med rörutgångar är det ofta med 6N1.

Då tänker du dig 6J9, the triode i RIAA-steget...

RIAA-steg är besvärliga pga den stora skillnad i förstärkning mellan bas och diskant. Antingen gasar man på maximalt och dämpar diskanten, eller tvärtom "på något sätt". Populärast idag är nog ett passivt filter mellan två drivsteg. Då slipper man återkoppling vilket ger upphov till sina alldeles egna problem (i alla kopplingar).
Den gamle mannen vi träffade i St Petersburg för 20 år sedan, och som tagit fram Sovjets första HiEnd-förstärkare med politrukernas goda minne (*), tog fram en lite annorlunda grammofonförstärkare. Han använde sig av positiv feedback. Ingången var en pentod med justerbar förstärkning, och förstärkningen sköttes av ett efterföljande steg med filter genom att B+ ändras efter frekvensen. Låga frekvenser orsakade större förstärkning i ingångssteget.
Jag skrev lite om det på min sajt: http://www.pastisch.se/tubes/aml.htm.
Mycket av det du kallar topnotch innehåller ofta besvärliga komponenter med en bekymmersam prislappp. Gärna kastar man in massa (onödiga) mellansteg med guldpläterade rör, men det är inte riktigt min grej. Enkelhet är en dygd.

Edit. Massa iPaddfel som måste korrijusteras.

(*) A M Likhnitsky jobbade på ett företag som mest sysslade med militärelektronik. Så fick han möjlighet att ta fram en prototyp till en stereoförstärkare av lite klass - Brig.
Med prototypen under armen åkte han till Moskva för att få de styrandes godkännande att starta produktion. Då han visste att tjänstemännen han skulle träffa hade en fäbless för jazz plockade han med sig en näve jazzskivor och spelade byxorna av politrukerna. Han reste tillbaka med e produktionsorder ....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du läst och förstått mina tidigare inlägg, bör du förstått att jag försöker ge dig moraliskt stöd. Det finns mycket att lära av andra, och kan man spara några hundringar eller tusingar på att lära sig av andras misstag är det ju bara bra.
Just nu kan jag tycka du handlar lite besynnerligt när du tidigare lite hånfullt avvisat goda eåd men nu plockar allehanda grunkor ur luften. Ramlar du in på OTL-tåget kan du räkna med en skakig resa där vad som helst kan hända. Du måste i så fall VARA MYCKET PÅLÄST.
mange74
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av mange74 »

Har ni sett videon där Dave Jones dissekerar en förstärkare som är misstänkt lik den på AliX som länkas till?

Om inte, gör det!

EEVBlog #837 är det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Om du läst och förstått mina tidigare inlägg, bör du förstått att jag försöker ge dig moraliskt stöd. Det finns mycket att lära av andra, och kan man spara några hundringar eller tusingar på att lära sig av andras misstag är det ju bara bra.
Just nu kan jag tycka du handlar lite besynnerligt när du tidigare lite hånfullt avvisat goda eåd men nu plockar allehanda grunkor ur luften. Ramlar du in på OTL-tåget kan du räkna med en skakig resa där vad som helst kan hända. Du måste i så fall VARA MYCKET PÅLÄST.
Jag tackar för ditt moraliska stöd.

Jag har en nära vän som jag ser upp till, han visade på mig den där länken och jag blev nästan fjäskigt tillmötesgående och spånade genast på scheman och en gemensam borrning och placering av rören vad beträffa hörlursförstärkare och RIAA på toppen av en lika fin låda.

Fast kom ihåg att när jag började med detta hade jag räknat fel på utgångsimpedansen med en faktor 10 klantigt nog ty det som jag räknade ut blev runt 10 Ohm trots att verkligheten är närmare 100 Ohm (6J9).

Observera också att utgångsimpedansen hos Futterman faktiskt bara är en faktor 2 bättre än en enkel katodföljare.

Allt dessutom till en kostnad av både fler (special)rör och annat krångel.

Det enda som eventuellt lockar ett ombygge av mina mycket väl fungerades mycket enkla hybrider (KHA/KRA) mha 6J9 är mest att det blir renodlade rör-konstruktioner.

Men nu börjar jag nästan låta som en hjärntvättad HighEnd-fanatiker :D

MVH/Roger
PS
Lite är det också att RIAA't blir till ett stereo-RIAA fast jag gillar mina mono-hybrider, lite jobbigt att bygga två varje gång bara (samtidigt som de är mikrofonförstärkare så en tanke jag hade ett tag var gitarrförstärkare med ett hybrid-RIAA och ett mono rörslutsteg, KPA).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men nu börjar jag nästan låta som en hjärntvättad HighEnd-fanatiker :D
Fast länken du har i ditt första inlägg visar på en säljsida på Aliexpress och visar på en billig hybridstärkare för lurar och har inget med phonoförstärkare att göra. Det andra är att rören i denna är ryskkinesiska pentoder vilka ingalunda är futtermankopplade.
Du lyssnar på någon som ger dig en länk till något som inte har med ditt projekt att göra och ditt fötroende till denne är större än ditt förtroende till forumets samlade vishet :humm: .
Ska man betrakta sig som obsolet och låta dig elda elektronik, pengar och tålamod och bara sitta med chipspåsen och titta på :razz: .
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 22 juli 2016, 19:44:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev: RIAA-steg är besvärliga pga den stora skillnad i förstärkning mellan bas och diskant.
Trams ;)
Den gamle mannen vi träffade i St Petersburg för 20 år sedan, och som tagit fram Sovjets första HiEnd-förstärkare med politrukernas goda minne (*), tog fram en lite annorlunda grammofonförstärkare. Han använde sig av positiv feedback. Ingången var en pentod med justerbar förstärkning, och förstärkningen sköttes av ett efterföljande steg med filter genom att B+ ändras efter frekvensen. Låga frekvenser orsakade större förstärkning i ingångssteget.
Jag skrev lite om det på min sajt: http://www.pastisch.se/tubes/aml.htm.
Mycket intressant!
Mycket av det du kallar topnotch innehåller ofta besvärliga komponenter med en bekymmersam prislappp. Gärna kastar man in massa (onödiga) mellansteg med guldpläterade rör, men det är inte riktigt min grej. Enkelhet är en dygd.
Mycket bra sagt, håller fullständigt med!
(*) A M Likhnitsky jobbade på ett företag som mest sysslade med militärelektronik. Så fick han möjlighet att ta fram en prototyp till en stereoförstärkare av lite klass - Brig.
Med prototypen under armen åkte han till Moskva för att få de styrandes godkännande att starta produktion. Då han visste att tjänstemännen han skulle träffa hade en fäbless för jazz plockade han med sig en näve jazzskivor och spelade byxorna av politrukerna. Han reste tillbaka med e produktionsorder ....
Mycket intressant historia, tack för att du delar med dig!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:
Men nu börjar jag nästan låta som en hjärntvättad HighEnd-fanatiker :D
Fast länken du har i ditt första inlägg visar på en säljsida på Aliexpress och visar på en billig hybridstärkare för lurar och har inget med phonoförstärkare att göra. Det andra är att rören i denna är ryskkinesiska pentoder vilka ingalunda är futtermankopplade.
Du lyssnar på någon som ger dig en länk till något som inte har med ditt projekt att göra och ditt fötroende till denne är större än ditt förtroende till forumets samlade vishet :humm: .
Ska man betrakta sig som obsolet och låta dig elda elektronik, pengar och tålamod och bara sitta med chipspåsen och titta på :razz: .
Vad du envisas med att 6J9 är en pentod, kan du inte läsa innantill i en databok? ;)

MVH/Roger
PS
Var så god, sitt med chipspåsen och titta på "jag är duktigare än somliga tror" (känns igen från nåt barnprogram men kommer inte ihåg vilket) :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Förstärkaren i annonsen du länkar till använder en pentod, period. Du har berättat att du har hittat västerländska rör med samma beteckning och som råkar vara dubbeltrioden, men frågan kvarstår, Varför länkar du till en förstärkare med helt andra rör, helt annan topologi och ett helt annat användningsområde?
Varför inte länka oss till den Futtermansida din kunnige kompis rekommenderade dig?

Du borde vid det här laget veta att det inte går att ens publicera ett projekt härinne utan att det kommer massa synpunkter, förslag på ändringar och förbättringar och kanske till och med varningar för missar och fel i konstruktionen och som skulle kunna leda till harm.
Få är de projekt som EFs invånare betittar utan att kommentera.

I ditt fall känns det, som jag skrev att du fullkomligt ignorer de mest välvilliga och ofta sunda råd från oss men ändå vill ha massa credit. Det handlar inte om att vara taskiga eller dissa dig, men vi vill ge feedback och vill känna att någon åtminstone har lyssnat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag förstår inte vad du pratar om.

Vadå Futterman-sida, jag hittade själv en bild på kopplingen som jag publicerade.

Ursprungliga länken var till den hörlursförstärkare som min vän tipsade mig om och den nyttjar trippeltrioder, period.

Sen skiter jag ärligt talat i vilken respons eller "cred" jag får för mina konstruktioner för jag kör mitt race ändå, som du kanske märkt :D

Med det sagt tycker jag ändå det är mycket roligt med synpunkter och kommentarer detta helt enkelt för jag är en rätt social person, jag gillar således att snacka med folk.

Men för den skullen behöver jag inte lyssna på folk, jag kan välja och lyssna precis hur mycket jag vill, eller hur?

I fallet ovanstående länk från vän gjorde jag misstaget att lyssna för mycket, och jag lovar dig härmed att jag aldrig kommer göra om det misstaget.

Man kan låta sig inspireras av folk och deras lösningar men plagiat kommer jag aldrig syssla med.

Så jag säger som John Schröder i Radiobyggboken från 1957 eller nåt:"När man blivit varm i kläderna kan man komma bort ifrån det själlösa kopieringsbyggandet...".

När det gäller dina välmenta råd och uppskattande tips så är det ändå till syvende och sist som så att jag faktiskt måste skita i dom.

För om jag inte skiter i dom blir jag beroende av andra och det vill jag inte (inte ens om det innebär bättre konstruktioner).

Lyssnar gör jag gärna, men anammar är en helt annan sak.

Allt handlar egentligen om att försöka bygga ett självförtroende som man inte har.

Rock on!

MVH/Roger
PS
Jag funderar faktiskt på att skapa mig en blogg mha Wordpress istället för detta anonyma pseudosociala "tjafset", jag tycker dock det är så jävla roligt att dels bara ställa en (elektroteknisk) fråga och underbart snabbt få kompetenta svar dels hela grejen med goa människor som kommenterar lite när dom har lust. Jag älskar det rent utsagt. Facebook kan slänga sig i väggen :D Men det tar också en massa tid och energi att knappa in saker här och ladda upp bilder mm och den tiden skulle kunna läggas på ren kreativitet och Wordpress-dokumentation istället. Det händer nästan ingenting med mina projekt och det beror på att jag gillar att sitta här med Er för mycket.
Användarvisningsbild
manw
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 november 2005, 11:16:17
Ort: Södermalm

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av manw »

Tänkte att jag någon gång skulle pilla ihop denna http://diyaudioprojects.com/Forum/viewt ... 1&start=10 då jag har några exklusiva E81CC liggandes sedan många år.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: RIAA-förstärkare med enbart rör

Inlägg av Spisblinkaren »

Ser trevlig ut!

Jag har dock för mig att en MM-pickup ska se 47k//150pF (inklusive Miller) men jag kanske har fel.

ECC81 är sedan inte världens mest linjära rör men det är roligt att de ändå kommer till nytta för det är ju mer än bara linjäritet man lyssnar på.

Mitt livs allra första RIAA-steg var bestyckad med ECC83 som ingångsrör i kaskad och just ECC81 som katodföljare, att använda ECC81 istället för ECC83 är lite finurligt för ECC83 (rp~70k, my~100) duger inte att driva kablar med men ECC81 (rp~10k, my~60) går bättre, 10k//Ra~10k=>C_kabel@60kHz<260pF att jämföra med 100pF/m hos std koax dvs detta funkar bra!

Intressant, tack för att du delar med dig!

MVH/Roger
PS
Gör det nåt om jag snor ide'n med ECC81? Mitt "seriösa" RIAA-steg nyttjar ECC83 samt en trissa (BF469) som emitterföljare och jag har aldrig varit speciellt bekväm med det även om det funkar mycket bra, ECC81 skulle dock ge mig lite problem för mitt linje-steg (med volym och 20dB boost) nyttjar 20k som volympot dvs minst -3dB bara där och pottarna är redan köpta. Samtidigt kommer jag på att jag nog har hela 50st ECC83 (och bara 5st ECC81)...
Skriv svar