Electrolux diskmakin värmar inte upp vattnet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kossong68
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 juli 2016, 16:08:47

Electrolux diskmakin värmar inte upp vattnet

Inlägg av kossong68 »

Hej till alla

Jag är ganska ny till denna forum och till elektronik överhuvudtaget men jag hoppas att ni har tålamod för mig! Då kan jag säckert få hjälp av er experter! :)

Vi köpte en Electrolux diskmaskin ESF45010 för 8 år sen. För 4 år sen slutade maskinen värma upp vattnet på vår favorit program (Auto). Då fick vi veta av reparatören att elektronik kortet skulle bytas men att det snabba programmet fungerade fortfarande. Han sa att det skulle vara billigare att byta hela maskin. Jag tycker att det är jätte tråsigt och dåligt för miljön efter bara 4 år! :shock: Då sa jag att jag ville gärna betala för att reparera maskinen i stället för att kasta bort den. Han skulle beställa kortet och ringa mig. Men det gjorde han aldrigt och han svarade inte min mejl heller. :( Men vi fick 4 år till av den här maskinen genom att använda det snabba programmet! :)
Nu har även detta programmet slutat värma upp vattnet. Annars funkar allt som det ska.

Vad tänker ni? Har jag möjligheten att beställa och byta kortet själv? Min mammas gammal diskmaskin dog efter 24 år! Att byta maskin varje 5 år är totallt ohållbart! Jag skulle vara jätte stolt om jag får 4 år till med den här maskinen. :)

Tack för hjälpen

Teho
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Electrolux diskmakin värmar inte upp vattnet

Inlägg av peo007 »

Är du säker på att kretskortet har gått sönder, kan ju vara värme elementet också.
har du det 9siffriga prod-nr kan jag ordna kopplingschema åt dig.
kossong68
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 juli 2016, 16:08:47

Re: Electrolux diskmakin värmar inte upp vattnet

Inlägg av kossong68 »

hej peo007

tack för ditt svar! anlednigen att jag skrev om kortet är att det var vad reparatörer berättade. och också för att den snabba programmet forsättade fungera. men du har rätt att det kunde vara värme elementet den här gången. Hur får man veta vilken som dog? nummret är 911645209.
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Electrolux diskmakin värmar inte upp vattnet

Inlägg av peo007 »

Kör snabbprogrammet och mät spänningen vid elementet,
om det är 230 Volt där men ingen värme = trasigt element
om inte 230 Volt trasigt kretskort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kossong68
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 juli 2016, 16:08:47

Re: Electrolux diskmakin värmar inte upp vattnet

Inlägg av kossong68 »

Jag antar att jag hittar på dokumentet #2. Där finns Termostat/temperaturgivare (s. 13) eller Tunnelvärmeelement (s. 23). Vilken ska jag mäta?
elkatt
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 december 2016, 13:17:05

Re: Electrolux diskmakin värmar inte upp vattnet

Inlägg av elkatt »

Hur gick det sen? Exakt samma beteende på vår maskin.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Electrolux diskmakin värmar inte upp vattnet

Inlägg av breflabb »

Gick igenom manualen lite snabbt,och på sida 19 (Större pdf filen) har du en fullständig
beskrivning av värme funktionen. Det sitter 2 St.termosäkringar och ett relä
Kan vara nåt av dom.
Det här var en av dom bästa serv.manualer jag titta på när det gäller
vitvaror :bravo:
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Electrolux diskmakin värmar inte upp vattnet

Inlägg av laban12 »

@elkatt Vi har en Electrolux som IKEA säljer, den "hakar" upp sig ibland och slutar värma - det löser jag genom att göra rent de löstagbara filtren, försiktigt rensa i de hål jag kommer åt i filterskålen med en tops (Var mycket försiktig, i ett av hålen sitter en tryckmätare som det är lätt att skada) och sedan rensar jag med kokande vatten å kaustiksoda.
Kör ett sköljprogram på det och sedan värmer den i en månad till.

Har ingen aning om exakt VAD som hakar upp sig, men det löser problemet.

I övrigt kommer jag aldrig mer köpa en Electrolux för vi har haft orimligt mycket problem med den.
Skriv svar